شب ترس و دلهره

نخستین گزارش‌های خبری از عین الاسد چه می‌گویند؟

شب ترس و دلهره



آروا دیمون، خبرنگار شبکه سی ان ان، نخستین خبرنگار غربی است که اجازه حضور در پایگاه عین الاسد (پس از موشکباران آن توسط سپاه پاسداران) از سوی نیروهای آمریکا را پیدا کرد. نکته حائز اهمیت این است که حضور خبرنگار سی ان ان در روزهای پس از وقوع حادثه و متعاقب پاکسازی گسترده صحنه از سوی نیروهای آمریکایی حاضر در عین الاسد صورت گرفته است. با این حال آروا دیمون در مشاهدات خود و پرسش و پاسخ با نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد، متوجه نکات قابل تأملی می‌شود: یک سرباز آمریکایی، از لحظات دلهره آور و بسیار ترسناکی سخن می‌گوید که نیروهای آمریکایی در زمان حمله انتقام جویانه ایران حس کرده‌اند. نوع بیان این سرباز آمریکایی و ترس و وحشتی که وی آن را روایت کرده است، به خوبی نشان می‌دهد روایت دونالد ترامپ، مارک اسپر(رئیس پنتاگون) و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از حمله به عین‌الاسد، نه تنها ناقص، بلکه کاملا تحریف شده بوده است.
نقطه اوج این گزارش، آنجاست که خبرنگار سی‌ان‌ان، صراحتاً با مشاهده حجم تخریب‌های صورت گرفته در پایگاه عین‌الاسد و حفره‌های ایجاد شده ناشی از پرتاب موشک‌های ایرانی، این مسأله را می‌پرسد: «چگونه ممکن است این حمله تلفات جانی در بر نداشته باشد؟»یک سرهنگ آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد در عراق در توصیف شب حمله موشکی سپاه پاسداران به این پایگاه، آن را «شبی بسیار سخت و بی‌نهایت ترسناک» توصیف می‌کند و می‌گوید: برخی سربازان از جمله خودم در سنگرهای زیرزمینی پناه گرفتیم.سرهنگ دوم «استسی کُلمنیک» مستقر در پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در غرب بغداد گفت: وقتی نخستین موشک‌ها اصابت کرد، حتی برای ما که داخل سنگرهای زیرزمینی بودیم، موج انفجار کاملاً محسوس بود و لرزش و تکان‌های سنگر زیرزمینی به حدی بود که در سنگر با شدت باز و بسته شد. به طور کامل حس کردیم دست‌کم هفت فروند موشک در نزدیکی سنگر ما اصابت کرد که بی‌نهایت ترسناک بود.
بسیاری از منابع منطقه‌ای آگاه، از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در عملیات انتقام جویانه جمهوری اسلامی ایران در عین‌الاسد خبر داده‌اند و ادعای ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص نبود تلفات در میان نیروهای مستقر در این پایگاه راهبردی را رد کرده‌اند.