ما حامی فیلم‌های با کیفیت هستیم، از ماجرای نیمروز تا ردخون، ویلایی‌ها و...

هفته گذشته جام‌جم گزارشی منتشر کرد که در آن یک کارگردان به عملکرد بنیاد فارابی انتقاداتی داشت، این بنیاد جوابیه‌ای در اختیار جام‌جم قرار داده است

ما حامی فیلم‌های با کیفیت هستیم، از ماجرای نیمروز تا ردخون، ویلایی‌ها و...

هفته گذشته باخبر شدیم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال تلاش است تا نهادهای فرهنگی را به حمایت بیشتر از فیلم‌های ضدآمریکایی وادارد. همین موضوع هم موجب شد با اعضای کمیسیون فرهنگی تماس گرفته و چند و چون این طرح را جویا شویم. بعد هم با یک کارگردان سینما تماس گرفتیم و خواستیم نظرش را درباره این اتفاق بگوید. انسیه شاه‌حسینی نیز عنوان کرد اجرای چنین طرح‌هایی و تبدیل شدن آنها به قانون، می‌تواند فضای کار را برای فیلمسازان فعال حوزه مقاومت بیش از پیش فراهم کند. گلایه‌های شاه‌حسینی از بنیاد فارابی هم ما را رساند به این که با مسؤولان بنیاد صحبت کرده و گزارشمان را یکطرفه منتشر نکنیم. موفق به صحبت با مدیرعامل بنیاد و قائم مقام ایشان نشدیم و به توصیه دوستان روابط‌عمومی با مسعود نقاش‌زاده، معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی صحبت کردیم. او یکی از معاونان بنیاد است و تاکید کرد نامش را در گزارش نیاوریم. و البته تلاش کرد نام کارگردان منتقد را بداند، بی‌آن که با ما مصاحبه کند. ما هم طبیعتا نام منبعمان را به ایشان که قصد همکاری برای تکمیل گزارش را نداشت، نگفتیم. حالا با گذشت حدود یک هفته و در واکنش به گزارشی که با تیتر «به خط شدن سربازان حاج قاسم» منتشر شده، ایشان جوابیه‌ای 900 کلمه‌ای برایمان ارسال کرده که خود را موظف به درج آن در روزنامه می‌دانیم، اما ذکر چند نکته هم ضروری است؛ اول این که ما هیچ موضعگیری در گزارش نداشته و تنها راوی ماجرا بودیم و در همان گزارش تاکید کرده بودیم بنیاد فارابی هم جوابیه‌ای که داشته باشد منتشر می‌کنیم. نکته مهم بعدی ادعای آقای نقاش‌زاده مبنی بر رفتار و نوشتار وهن آمیز نویسنده گزارش است، هم گزارش در صفحه روزنامه موجود است و هم فایل صوتی صحبت با ایشان. هر چه گشتیم وهن و بی‌احترامی به ایشان و بنیاد مربوط نیافتیم و حیرت زده ایشان را به داشتن آرامش و سعه‌صدر بیشتر دعوت می‌کنیم. امیدواریم در دفعات بعد با رسانه‌ها بهتر رفتار کنند. اگر هم به مصاحبه تلفنی اعتماد ندارند، پاسخ هایشان را همان روز مرقوم و ارسال کنند به‌جای نوشتن جوابیه‌ای کمی عصبانی و این همه طولانی. البته اینها همه پیشنهاد است و آقای نقاش‌زاده هم می‌توانند نظر و رویکرد خود را داشته باشند. در ادامه می‌توانید جوابیه ایشان را مطالعه کنید.

«به بچه‌ها شلیک نکنید» نیازمند بازنویسی بود
در بخشی از این جوابیه آمده است: «روز چهارشنبه هجدهم دی ماه 98 روزنامه جام‌جم در صفحه 9 شماره 5571 مطلبی را با عنوان «به خط شدن سربازهای فرهنگی حاج قاسم» منتشر و در حاشیه آن به نقل از یکی از معاونان فارابی که نخواسته نامش فاش شود! توضیح کوتاهی در باره اظهارات سرکار خانم شاه‌حسینی درج کرد. فارغ از این که خبرنگار محترم این روزنامه، بر‌خلاف قرار شفاهی و تلفنی با اینجانب که گفته بودم مصاحبه تلفنی انجام نمی‌دهم (زیرا معمولا امانت رعایت نمی‌شود) و فقط محض اطلاع ایشان سوال‌شان را پاسخ می‌دهم، عمل کرد و به طرز نادرست و وهن‌آمیزی پاسخ اینجانب را در روزنامه درج کرد؛ لازم است برای روشن شدن موضوع توضیحاتی ارائه کنم.» همان‌طور که گفتیم ادعای ایشان مبنی بر وهن‌آمیز بودن برخورد خبرنگار با ایشان عجیب است، توضیحات مربوط را هم ارائه کردیم دیگر.
نقاش‌زاده در ادامه روایتی از مواجهه بنیاد فارابی با فیلمنامه خانم شاه‌حسینی پرداخته و این طور می‌نویسد: «سرکار خانم شاه‌حسینی در اواخر بهمن سال 96، فیلمنامه‌ای با عنوان «به کودکان شلیک نکنید» به بنیاد فارابی ارائه نمودند. فیلمنامه ایشان در تاریخ دوم اسفند همان سال، در شورای کارشناسی و در سیزدهم اسفند ماه در شورای تخصصی مقاومت بررسی و به دلایل فنی و ساختاری و از جمله فقدان استحکام و انسجام داستانی، واجد ظرفیت‌های لازم برای تولید یا مشارکت تشخیص داده نشد. اما در عین حال شورا پیشنهاد کرد در صورت مرحله اصلاح و بازنویسی فیلمنامه می‌توان از پروژه حمایت نمود و در صورت رسیدن به یک فیلمنامه ایده‌آل و استاندارد، به صورت طبیعی امکان مشارکت و حمایت هم وجود خواهد داشت. حدود یک سال و نیم بعد، یعنی در بیست و نهم مهر ماه 98، نسخه دیگری از فیلمنامه مذکور به فارابی ارائه شد. فیلمنامه در شورای تخصصی مقاومت بررسی و برای تسریع در اخذ نتیجه مطلوب، جلسه‌ای با سرکار خانم شاه‌حسینی و جناب آقای سیدزاده برگزار شد. در این جلسه به منظور شتاب بخشیدن به فرآیند فیلمنامه نهایی، از یکی از فیلمنامه‌نویسان صاحب‌نام سینمای مقاومت، تقاضا شد در جلسه مشورت و گفت‌وگو درباره بازنویسی فیلمنامه حضور یابند. اما به دلیل اصرار بر متن موجود، جلسه مشورتی بی‌نتیجه ماند.»




پرهیز از تولید محصولات میان مایه
او تاکید می‌کند: «ضمن ارج و احترام به دغدغه هنرمندانی چون سرکار خانم شاه‌حسینی، بنیاد فارابی همان اندازه که خود را در حمایت از آثار عرصه مقاومت مسؤول می‌داند؛ به منظور حفظ و تقویت جایگاه هنر مقاومت، خود را در تلاش برای تولیدات با کیفیت به ویژه در فرآیند تحقیق و نگارش فیلمنامه و پرهیز از تولید محصولات میان‌مایه نیز مسؤول و موظف می‌داند. یادمان باشد دلبستگی به موضوعات و شخصیت‌های ارزشمند، برای پدید آوردن یک اثر ارزشمند و اثرگذار کافی نیست، چنان‌که خواجه شیراز فرمود: گر انگشت سلیمانی نباشد، چه خاصیت دهد نقش نگینی.»
نقاش‌زاده می‌افزاید: «از فیلمساز محترم و متخلق به اخلاقی چون سرکار خانم شاه‌حسینی جای بسی حیرت و شگفتی است که به خاطر عدم حمایت از فیلمنامه شان در بنیاد سینمایی فارابی به دلایل کیفی، چنین بی‌پروا، تهمت بزنند و یک موسسه فرهنگی را که معمولا هر ساله در تولید برخی از مهم‌ترین آثار انقلاب اسلامی و مقاومت، مشارکت دارد، چنین به تیغ جفا بنوازند و رسما متمایل به آمریکا نشان دهند. سرکار خانم شاه‌حسینی! گفته‌اید در فارابی به شما گفته‌اند، آمریکا به این بدی‌ها هم نیست و فارابی پولی برای حمایت از این قبیل کارها ندارد!  آیا می‌دانید چه می‌گویید؟ آیا می‌دانید چه افترایی می‌بندید؟ خدا را در نظر بیاورید و بگویید آیا معاون فرهنگی یا مدیر عامل بنیاد فارابی، چنین جملاتی به شما گفته‌اند؟ کجاست آن اخلاقی که قرار است خوی پهلوانی شهید سلیمانی را به نمایش درآورد؟»



چرا حوزه هنری و اوج حمایت نکردند؟
او سپس به دیگر نهادهای انقلابی که می‌توانسته‌اند شاه‌حسینی را همراهی کنند و این کار را نکرده‌اند، می‌نویسد: «راستی اگر بنیاد فارابی چنان که گفته‌اید با حمایت از فیلم ضد آمریکایی شما موافقت نکرده است، چرا سازمان‌ها و مؤسسات دیگر سینمای انقلاب و مقاومت از فیلمنامه شما حمایت نکرده‌اند؟ چرا سازمان رسانه‌ای اوج که مأموریتش فقط حمایت از فیلم‌های سینمای انقلاب و مقاومت است، از فیلم شما حمایت نکرده است؟ سازمان سینمایی حوزه هنری چرا حمایت نکرده است؟ نکند علت دیگری وجود دارد؟!»
بخش پایانی جوابیه اما در خود نکات مهمی دارد. کوتاه‌ترین بخش است و بیان همین چند نکته و نام در همان روز درج گزارش هم می‌توانست مسائل مطرح شده را به چالش کشیده و پاسخی برایشان باشد. نقاش‌زاده در این بخش نوشته است: «نگاهی به سابقه مشارکت چند سال اخیر بنیاد فارابی در تولید فیلم‌هایی چون ماجرای نیمروز، ردخون، ویلایی‌ها، سرو زیر آب، چ، و... در حوزه انقلاب و مقاومت نشان می‌دهد اتفاقا دغدغه بنیاد تولید محصولاتی با کیفیت در این زمینه است.»