بار سنگین غم و فرهنگ بارور

2 واكنش متفاوت از كیهان كلهر و نادر مشایخی، بحث بر سر لغو اجراهای صحنه‌ای موسیقی را داغ كرده است

بار سنگین غم و فرهنگ بارور

خب نمی‌شود از همه انتظار داشت مثل هم فكر كنند؛ عده‌ای از هنرمندان در این چند روز تصمیم گرفتند به احترام كشته‌شده‌های حادثه هواپیمای اوكراینی اجراهای هنری را لغو كنند و در این میان ممكن است هنرمندی هم ایده دیگری داشته باشد. مثلا یكشنبه‌شب دو هنرمند گفتند كه در این رابطه با لغو برنامه‌ها موافق نیستند؛ یكی‌شان كیهان كلهر و آن دیگری نادر مشایخی. آنها در حاشیه تازه‌ترین كنسرت‌های خود حرف‌هایی در این باره زده‌اند كه حالا توجه رسانه‌ها را جلب كرده و حرف و حدیث‌هایی را هم ایجاد كرده است.


آن‌طور كه مهر نوشته، این دو هنرمند شناخته‌شده موسیقی، یكشنبه شب 22 دی‌ در حاشیه تازه‌ترین كنسرت‌های خود كه در تالار وحدت تهران برگزار شد، از دلایلشان برای برپایی این اجراهای زنده با وجود تصمیم برخی دیگر از هنرمندان برای لغو برنامه‌های خود سخن گفتند.
 كلهر: با موسیقی می‌توانیم قابل تحملش كنیم
كیهان كلهر، نوازنده و آهنگساز بین‌المللی موسیقی كشور كه طی هفته‌های اخیر مشغول برگزاری تور كنسرت‌های «شهر خاموش» است، یكشنبه شب ضمن ابراز تأسف و عرض تسلیت به مناسبت حادثه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمای اوكراینی خطاب به مخاطبانش ضمن اشاره به مخالفتش با برخی اطرافیان كه پیشنهاد لغو این كنسرت را به او داده بودند، گفت: ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و می‌توان گفت خیلی از این ماجراهایی كه دیدیم در اختیار خودمان نبود. از سوی دیگر زمزمه‌هایی از این طرف و آن طرف بود كه ما هم باید كار نكرده و كنسرت هم برگزار نكنیم. اما لازم است در اینجا توضیحاتی را پیرامون این مساله ارائه كنم.
او با اشاره به چهار دهه تلاش خانواده موسیقی ایران برای رسیدن به جایگاه امروز، ادامه داد: فكر می‌كنم در این شرایط ما باید در كنار شما باشیم و از نفس هم استفاده كنیم و به جای عصبانی بودن و پرخاشگری، این جو زمخت و خشن را با موسیقی تلطیف كنیم تا برای همه ما قابل تحمل باشد.
این هنرمند افزود: موسیقی جدی و هنر جدی هیچ‌گاه نباید تعطیل شود، چرا كه كارش به تفكر واداشتن افراد است نه مسائل دیگر. به هر صورت اگر می‌خواهیم به لحاظ اجتماعی هر قدمی برداریم باید در ابتدا به فرهنگ توجه كرده و آن را بارور كنیم. ما باید ریشه تمام مسائل را در فرهنگ بدانیم. به‌ طور حتم اگر مسائل فرهنگی رو به تحلیل باشد و ما كار نكنیم، خیلی‌ها از این بابت خوشحال می‌شوند. به هر حال من باز هم خوشحالم كه امشب در خدمت شما هستم و این شانس را دارم كه شما عزیزان با این همه گرفتاری اینجا جمع شده‌اید، تا در كنار هم برای یك ساعت موسیقی جدی گوش كنیم.
 مشایخی: عاطفی تصمیم نمی‌گیریم
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر اركستر نیز در رویداد شنیداری «میان كنش» كه یكشنبه‌شب 22 دی در تالار وحدت تهران میزبان مخاطبان بود با اشاره به دلایل اجرای زنده این پروژه با وجود برخی واكنش‌ها، بیان كرد: اسم این رویداد همان گونه كه قبلا هم اطلاع‌رسانی شده بود، «میان كنش» است و این میان كنش وقتی اتفاق می‌افتد كه بتوانیم زمان را فشرده كنیم. تا بتوانیم نشان دهیم می‌توان
جور دیگری زندگی را تماشا و زمان را تجربه كرد.
او افزود: ما این رویداد را به همین دلیل برگزار می‌كنیم چون اعتقاد داریم می‌توان در تمام موقعیت‌ها عاطفی تصمیم نگرفت و برخورد درستی با ماجرا داشت. البته در این مجال غم بزرگی را كه در بچه‌های اركستر وجود دارد نیز اعلام می‌كنم، چرا كه برای هموطنان عزیزمان در ماجرای سقوط هواپیما اتفاق تلخ و ناگواری افتاده است كه فكر می‌كنم یك دقیقه سكوت برای این عزیزان خوب باشد.