نسخه Pdf

سپر زمستانی پوست

برای از بین بردن خشكی پوست در سرما، چه كارهایی باید انجام داد؟

سپر زمستانی پوست

زمستان كه می‌شود، سرما شلاق سخت و خشنش را می‌كوبد روی پوست عابران. طبیعی است كه پوست شما، نمی‌تواند سرما را تحمل كند، به خاطر همین بیمار می‌شود، واكنش نشان می‌دهد و خشك می‌شود. موضوع اما اینجاست كه بیرون از خانه بودن و سرما به پوست خوردن، تنها باعث خشكی پوست نمی‌شود، حتی سیستم‌های گرمایشی هم باعث خشكی پوست می‌شوند. اما با وجود همه اینها چطور می‌شود از پوست محافظت كرد؟

لیلا شوقی / خبرنگار

  علائم خشكی پوست:
  قرمز شدن: اولین نتیجه خشكی پوست است. درواقع پوست صورت و دست‌ها اول از سرما سرخ می‌شوند.
  خشكی: سرما اگر زیاد باشد و شما به پوست‌تان نرسید، خشكی ادامه پیدا می‌كند و طراوت خود را از دست می‌دهد.
  ترك خوردن:‌ ترك خوردگی و پوسته‌پوسته شدن، نتایج بعدی خشك شدن پوست است.
  اگزما:‌ در صورت درمان نكردن، پوست بیمار، واكنش نشان می‌دهد. التهاب پوست و ابتلا به بیماری اگزما، نتیجه این اتفاق است.
  راه‌هایی برای مراقبت از پوست
 در  زمستان:
  ضدآفتاب بزنید: ضد آفتاب تنها برای روزهای گرم تابستان و زمانی كه آفتاب می‌تابد، نیست. در زمستان هم باید ضدآفتاب زد. دست‌ها، پاها و حتی لاله‌های گوش و بینی‌تان را هم ضدآفتاب بزنید تا پوست‌تان خشك نشود. سعی كنید 30‌دقیقه قبل از خارج شدن از خانه از ضدآفتاب استفاده كنید.
   آب بخورید: درست است كه در تابستان عرق می‌كنید و  آب بیشتری می‌نوشید، اما در زمستان و برای این كه پوست‌تان مرطوب بماند، نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید.
   مرطوب بمانید: از كرم مرطوب‌كننده و لوسیونی كه مناسب پوست‌تان است، استفاده كنید. روغنی كه در كرم‌ها‌ست، یك لایه محافظتی روی پوست‌تان ایجاد کرده و از پوست محافظت می‌كند.
  بپوشانید: دست‌هایتان را با دستكش و پاهایتان را با جوراب بپوشانید. با این كار، از پوست‌تان در مقابل سرما محافظت كرده‌اید. در روزهای سرد اما از جوراب و دستكش مرطوب استفاده نكنید. خارش، ترك و سوزش، نتیجه استفاده از جوراب و دستكش مرطوب است.
   بخور بگیرید: خانه خود را مرطوب كنید. مرطوب كردن خانه، مانع از خشكی پوست دست‌ها، صورت و پاها می‌شود. با بخور، حتی خطر ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را هم كم‌می‌كنید.
   لایه‌برداری ممنوع: یكی از راه‌های محافظت از پوست و جوانسازی، لایه‌برداری است، اما در روزهای سرد زمستانی، لایه‌برداری را بی‌خیال شوید. پوست شما به خاطر آب و هوا، حساس است و نباید از لایه‌برداری‌های قوی استفاده كنید.
   آب ولرم استفاده كنید: با حمام آب داغ گرفتن، چربی پوست‌تان را از بین می‌برید؛ چربی‌ای كه در روزهای تابستانی و برای محافظت از پوست‌تان لازم است. بنابراین با آب ولرم، حمام كنید.
   صابون ممنوع: كمتر از صابون استفاده كنید. استفاده زیاد از صابون، پوست‌تان را خشك می‌كند. به جای آن می‌توانید از شامپوی بدن یا حتی مواد ضدعفونی‌کننده فوری استفاده كنید.
  ماسك‌های مرطوب‌كننده
 مناسب زمستان:
   دم كرده بابونه و ریحان: بابونه و ریحان را با هم بجوشانید. در روز چند بار روی پوست صورت و دستتان اسپری كنید. با این كار پوست‌تان را نرم می‌كنید. به‌جز اینها دم كرده بابونه و گل‌همیشه‌بهار هم می‌تواند مناسب باشد.
  جوشانده گیاه ختمی: از دیگر جوشانده‌هایی كه تاثیری مستقیم بر رفع خشكی پوست دارد گل ختمی است. این گیاه را در آب بجوشانید و هر شب قبل از خواب روی پوست خود اسپری كنید.
  عسل و روغن بادام: عسل و و روغن بادام را با هم مخلوط كنید و روی بخار آب جوش قرار دهید تا كمی نرم شود. بعد آن را به دم‌كرده بابونه اضافه كنید. توجه داشته باشید قبل از این كه این دو را با هم مخلوط كنید، بابونه دم كشیده را صاف كنید. بعد از سرد شدن ماسك، آن را روی پوست خود قرار دهید، این ماسك را سه بار در هفته و به مدت نیم ساعت استفاده كنید تا تاثیر مثبت آن را ببینید.
   ماسك شیر و خیار: این ماسك مناسب آب‌رسانی به پوست است. یك خیار را پوست بكنید و بعد حلقه حلقه كنید و در یك كاسه شیر به مدت ۲۰ دقیقه بریزید. سپس خیارها را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید. پس از برداشتن خیارها از روی پوست صورت‌تان یك پنبه را به شیر آغشته كنید و روی پوست‌تان بمالید.
  ماسك گوجه فرنگی و لیموترش: یك عدد گوجه‌فرنگی را رنده كنید و بعد آب لیمو ترش تازه را به‌ آن اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید.
  ماسك گندم و سیب: یك قاشق مرباخوری آرد جوانه گندم را در یك قاشق غذاخوری آب سیب بریزید و خوب مخلوط كنید تا به شكل خمیر درآید. سپس یك قاشق غذاخوری ماست و یك قاشق چایخوری روغن جوانه گندم را به مخلوط خود اضافه كرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان قرار دهید.
   ماسك روغن زیتون و تخم‌مرغ: همه از خاصیت مثبت روغن زیتون باخبرند. ماسك روغن زیتون و تخم‌مرغ از جمله ماسك‌هایی است كه به نرم شدن پوست صورت كمك زیادی می‌كند. یك قاشق ‌چایخوری روغن زیتون را به همراه یك عدد زرده تخم‌مرغ مخلوط كنید و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست صورت‌تان قرار دهید.
   ماسك گل ختمی و نشاسته: تاثیر عالی گل ختمی بر روی پوست صورت‌تان را فراموش نكنید. برای تهیه ماسك این گیاه باید ۲ قاشق غذاخوری گل ختمی پودر شده را همراه با نصف قاشق نشاسته الك شده تركیب كنید. برای به دست آوردن خمیری یك دست به آن شیر پرچرب اضافه كنید و اجازه دهید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان بماند. دو بار استفاده از این ماسك در هفته خشكی پوست را از بین می‌برد.
  ماسك شیر و سیب‌زمینی: یك عدد سیب‌زمینی آب پز را له كنید و یك قاشق شیر به آن اضافه كرده و مخلوط كنید تا به حالت خمیری درآید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. ماسك سیب‌زمینی رنده شده به تنهایی هم می‌تواند برای پوست صورت مناسب باشد.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها