نمایندگان رد صلاحیت‌شده جزئیات پرونده‌شان را برای مقامات بگویند

كدخدایی در واكنش به سخنان علی لاریجانی:

نمایندگان رد صلاحیت‌شده جزئیات پرونده‌شان را برای مقامات بگویند



عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واكنش به اظهارات دیروز رئیس‌ مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان ممنوعیت قانونی دارد كه جزئیات پرونده‌ها را به افكار عمومی اعلام كند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز با انتقاد از علت‌های بیان شده در مورد رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس از جانب شورای نگهبان گفت: مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد كه علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌كرد، این مطلب درست نیست.
لاریجانی گفت: براساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاك باشد و گزارش‌هایی غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است كه در این مقطع كوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش كند.
رئیس مجلس در مورد گزارش‌هایی كه وزارت اطلاعات راجع به برخی نمایندگان به او داده است، تاكید كرد: این گزارش‌ها به هیچ وجه در حد و اندازه رد صلاحیت نبوده و اگر بوده حداقل به بنده منتقل نشده است. پس بزرگنمایی اشكالات اقتصادی، هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به كشور لطمه وارد می‌كند.
اما عباسعلی كدخدایی در واكنش به این اظهارات گفت: اعضای شورای نگهبان، نمایندگان رد صلاحیت شده را پذیرفتند و جزئیات پرونده‌ها یكایك برای آنان روشن شد.
وی افزود: در قانون انتخابات مباحث مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی، اخلاقی و مقابله با حاكمیت را داریم و مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات خارج از اینها نیست. انتظار این است نمایندگانی كه در شورای نگهبان حضور پیدا می‌كنند و از جزئیات پرونده‌شان مطلع می‌شوند اطلاعات را در اختیار مقامات قرار دهند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به صحبت‌های دیروز رئیس مجلس درباره رد صلاحیت‌ها گفت: اگر رئیس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشكال از نمایندگانی است كه مراجعه كردند، اما جزئیات را اعلام نكرده‌اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم كه جزئیات پرونده‌ها را به افكار عمومی اعلام كنیم.
كدخدایی خاطرنشان كرد: مراجع چهارگانه بعد از اعلام نظر هیات‌های اجرایی نسبت به ۱۵ هزار ثبت نام انتخابات مجلس اظهارنظر كردند. نظراتی كه شورای نگهبان داده بسیار دقیق و مبتنی بر مستندات متقنی است كه در پرونده وجود دارد. ممكن است اسناد جدیدی به دستمان برسد كه می‌تواند درباره تغییر نظر اعضای شورای نگهبان هم موثر باشد.
وی افزود: اگر قانون انتخابات را اصلاح می‌كردند به چنین وضعیتی نمی‌رسیدیم. نمایندگان مجلس در اصلاح قانون انتخابات كم لطفی كردند.