طبع نازک دولت

طبع نازک دولت

فارغ از درست یا غلط بودن خبری که دیروز منتشر شد اما زمینه‌ باورپذیر بودن این دست اخبار آن است که دولت در موارد زیادی با رسانه ملی دچار چالش‌‌های جدی شده است. به برخی از این چالش‌ها نگاه می‌کنیم:
بودجه و گاندو
حدودا 6 ماه پیش بود که تصویری از نامه محسن حاجی‌میرزایی دبیر هیات دولت خطاب به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که او در این نامه با استناد به دستور رئیس‌جمهور در 19 تیرماه در جلسه هیات دولت از نوبخت خواسته بود سازمان تحت امرش بودجه رسانه ملی را تنها پس از تایید عملکرد این سازمان توسط علی جنتی و حسام‌الدین آشنا، دو عضو دولتی شورای نظارت بر صدا‌و‌سیما پرداخت کند.
انتشار این تصویر با واکنش چند نفر از نمایندگان مجلس هم مواجه و روایت‌های جدیدی از این موضوع منتشر شد. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم فریمان و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما ابتدا در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز مطلع شدم دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» کل بودجه سه ماهه دوم صداوسیما را صفر کرده است. ضمن پیگیری جدی این مساله در شورای نظارت، آیا رئیس‌جمهورهنوز هم می‌تواند بگوید «پناه می برم به خدا از بستن دهان منتقدین؟!»
او ساعاتی بعد در گفت‌وگویی ضمن تایید این مطلب گفت: نباید رسانه ملی را به خاطر انتقادات و طرح مسائل تحت فشار قرار داد و با اقداماتی نظیر قطع بودجه و امثال این موارد جلوی انتقاد را گرفت.
بعد از همه این کش و قوس‌ها و حرف و حدیث‌ها، علی ربیعی، سخنگوی دولت ترجیح داد مانند خیلی از سیاستمداران دیگر، شبکه اجتماعی فیلترشده توییتر را برای پاسخگویی انتخاب کند. او در رشته توییتی نوشت: ‏در فضای سیاست زده غیراخلاقی، این‌بار پرداخت بودجه صدا و سیما از سوی دولت را به مسائل پیش‌پا افتاده مرتبط کرده‌اند. دولت، بودجه رسانه ملی را با همه‌ محدودیت‌های خود فراهم می‌کند و هرگز حقوق و دستمزد کارکنان خدوم و زحمتکش این دستگاه مهم را فدای سوگیری‌های معدودی نمی‌کند.
ربیعی هر چند در توییت اول خود نوشت که بودجه پرداخت خواهد شد اما در بخش دوم توییتش باز هم این پرداخت شدن را منوط به «عملکرد» دانست. عملکردی که احتمالا در مورد صدا و سیما ارزیابش علی‌جنتی و حسام‌الدین آشنا خواهند بود. او نوشت: طی مذاکره با آقای پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه مشخص شد؛ هنوز بودجه تعداد زیادی از دستگاه‌ها تخصیص نیافته است و تا پایان ماه تخصیص همه دستگاه‌ها از جمله صداوسیما، صادر خواهد شد. در ضمن بودجه‌ریزی عملیاتی و تخصیص مبتنی بر عملکرد شامل همه‌ دستگاه‌ها می‌شود.
بیانیه علیه پایش
ماجرای معروف «خودت بمال» را یادتان می‌آید؟ همان کلیپ کوتاهی که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در آن وزیر سابق بهداشت به پیرمردی که نسبت به وضعیت بهداشت و درمان گلایه داشت آن توصیه معروف را داشت! محمد دلاوری که آن زمان مجری برنامه پایش بود در بخشی از برنامه به این موضوع اشاره کوتاهی داشت، اشاره‌ای که باعث برآشفتگی شورای اطلاع‌رسانی دولت و صدور بیانیه علیه این برنامه و رسانه ملی شد.
در بیانیه‌ منشتر شده از سوی شورای اطلاع رسانی دولت آمده بود: در برنامه این هفته پایش که به بهانه تحلیل فضای اقتصادی کشور با طرح محورهای از پیش هماهنگ شده بین مجری و کارشناس برنامه از شبکه یک سیما پخش شد موضوعاتی مطرح گردید که حاوی افترا، توهین و نشر اکاذیب نسبت به دولت و مسؤولان برخی دستگاه‌های اجرایی در سیاستگذاری‌های اقتصادی و اجرای برنامه‌های دولت بود به گونه‌ای که حاصلی جز بدبینی نسبت به مسؤولان و التهاب آفرینی و مشوش کردن ذهن مردم نداشت آن هم در زمانی که مردم متاثر از اقدام تروریستی دشمنان در اهواز و همچنین درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی و رسانه‌ای بدخواهان نظام هستند.
رسانه‌های کشور و به طور خاص رسانه ملی را به آرامش بخشی، اعتماد و امید آفرینی و همچنین ارائه تصویری درست و منصفانه از فعالیت‌های کشور امر فرموده‌اند لذا رویه برنامه مذکور و بعضا برخی دیگر از برنامه‌های آن سازمان نه تنها خلاف دستور رهبر معظم انقلاب بلکه خلاف مصالح و سیاست‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
طبعا توقعی از گردانندگان و مجریان آن نیست اما از مسؤولان دلسوز سازمان صداوسیما انتظار می‌رود تا با تدبیر و تصحیح چنین رویه‌هایی به ویژه در مقطع حساس کنونی، مصالح و منافع ملی را در راستای کاهش نگرانی و التهابات مردم و آرامش بخشی به فضای عمومی جامعه سرلوحه برنامه‌های خبری و تولیدی آن سازمان قرار دهند.
گلایه‌های بنزینی
بعد از سهمیه‌بندی پر سر و صدا و حاشیه‌دار بنزین در انتهای آبان امسال و انتقادهای زیادی که به چگونگی آن صورت گرفت، دولتی‌ها، پیکان را به سمت صدا و سیما گرفتند و نحوه اطلاع‌رسانی عجیب این موضوع را بر‌گردن رسانه ملی انداختند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آذرماه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص‌ انتقادها از نحوه اطلاع رسانی سهمیه بندی بنزین، گفت: این سوال را از صداوسیما بپرسید.
بعد از این صحبت‌ها، رئیس رسانه ملی در همایش افق رسانه با بیان این‌که موضوع سوخت و تغییر قیمت بنزین بر اساس قانون بود گفت: بر این اساس دولت موظف به بالا بردن قیمت بنزین بود و در دو سال گذشته چند بار تصمیم به عملی کردن این قانون گرفت.
وی افزود: دولت اولین بار در نیمه آبان سال ۹۷ تصمیم گرفت این قانون را عملی کند و صداوسیما نیز بنا به این تصمیم برای اطلاع رسانی و فراهم کردن آن برنامه ریزی کرد اما این تصمیم در آن تاریخ عملی نشد.
رئیس سازمان صداوسیما از تکرار این اتفاق در روزهای پایانی سال ۹۷، اردیبهشت سال ۹۸ و شهریور امسال یاد کرد که در همه این تاریخ‌ها رسانه ملی برنامه‌ریزی دقیقی برای همراهی با دولت کرده بود که به دلیل عملی نشدن این قانون به انجام نرسید.
وی با بیان این‌که ۲۳ آبان آخرین باری بود که دولت اعلام کرد مبلغ بنزین افزایش می‌یابد گفت: روز چهارشنبه پس از بازگشت رئیس‌جمهوراز سفر یزد در جلسه هیات دولت اعلام شد که این تصمیم قطعی است اما زمان اعلام آن هنوز قطعی نبود با این وجود بعد از ظهر همان روز در جلسه‌ای با معاونان سازمان برنامه‌ریزی‌های لازم در رسانه ملی برای اطلاع رسانی و همراهی با دولت برای اجرای درست و موفق این طرح انجام شد.
علی عسکری از برنامه‌ریزی معاونت‌های صدا، سیما، سیاسی و همه بخش‌های سازمان برای آماده کردن افکار عمومی و مردم برای مواجهه با این خبر سخن گفت و افزود: ما کاملا مطابق برنامه‌ریزی دولت و آنچه وزیر کشور در این زمینه اعلام می‌کرد عمل کردیم و هیچ‌گونه کوتاهی نداشته ایم.
وی با تأکید بر این‌که دولت برای پیشگیری از ایجاد صف‌های طولانی مقابل پمپ‌های بنزین سیاست اعلام خبر ناگهانی بالا رفتن قیمت بنزین را در پیش گرفته بود، گفت: ظهر روز پنجشنبه به ما اعلام شد که قرار است این خبر ساعت ۲۴ پنجشنبه شب روی آنتن برود و ما نیز درست مطابق آنچه وزیر کشور و دولت از رسانه ملی خواسته بودند عمل کردیم و در این امر هیچ‌گونه کوتاهی نداشته‌ایم.  
علی عسکری با تأکید بر این‌که صداوسیما نقشش را آن‌طور که باید در این رویداد به خوبی ایفا کرد گفت: معاون سیاسی رسانه ملی مسؤولیت تبلیغات این رویداد را قبول کرد و به لحظه هر اطلاعیه‌ای که اعلام می‌شد اطلاع رسانی کردیم. وی با بیان این‌که در این رویداد وظیفه رسانه ملی همراهی با دولت بود گفت: مشی رسانه ملی همراهی با دولت و حمایت از قوای سه گانه است اما در این میان ما زبان مردم نیز هستیم و باید حرف و دغدغه آنها را بازگو کنیم  و اخبار را به اطلاعشان برسانیم که این وظیفه ما را برخی نادیده می‌گیرند و آن را برنمی تابند.