اسکار در خدمت گیشه

آیا موفقیت در مراسم اسکار به معنای موفقیت فیلم در گیشه است؟

اسکار در خدمت گیشه

نامزد شدن در رشته‌های مختلف مراسم اسكار، فقط به معنی دریافت احتمالی جایزه نیست و معنی متفاوت دیگری هم می‌تواند داشته باشد! نامزدی اسكار یعنی احتمال و امكان فروش بیشتر و بالاتر در جدول گیشه فروش نمایش. فیلم‌های زیادی را می‌توان مثال زد كه در زمان نمایش عمومی‌شان با موفقیت مالی چندانی روبه‌رو نشده‌اند، اما نامزدی دریافت اسكار شمار بینندگان‌شان را تا حد زیادی افزایش داده است. از آنجا كه فیلم‌های اسكاری معمولا كارهایی غیرمتعارف و سنگین هستند، احتمال موفقیت مالی و فروش بالایشان در جدول گیشه نمایش كم است. تماشاگران این نوع فیلم‌ها، بیشتر از قشر تحصیلكرده و دانشگاهی هستند. اما همین فیلم‌ها به مجرد آن كه در رشته‌های مختلف اسكار (و به‌ویژه فیلم و كارگردانی) نامزد دریافت جایزه می‌شوند، دوباره مورد توجه عموم تماشاگران قرار گرفته و در مركز توجهات قرار می‌گیرند.

تماشاگرانی كه در زمان اكران عمومی این فیلم‌ها به دیدن‌شان نرفته‌اند، فرصت را مغتنم شمرده و آنها را می‌بینند. خیلی وقت‌ها هم تماشاگرانی كه این فیلم‌ها را دیده‌اند، دوباره به دیدن آنها می‌روند تا ببینند چه چیزهایی در این فیلم‌ها وجود داشته كه اینچنین مورد توجه اعضای آكادمی اسكار قرار گرفته و نام‌شان در فهرست نامزدها آمده است.
 بازی دوسر برد
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، این موضوع مثل بازی دوسر برد است و به نفع سازندگان این فیلم‌ها عمل می‌كند. البته در سال‌های اخیر كه اعضای آكادمی اسكار به فیلم‌های مردم‌پسند توجه بیشتری نشان داده‌اند، می‌توان تعداد بیشتری فیلم در بین نامزدهای بهترین فیلم سال پیدا كرد كه در کنار نامزدی اسكار، فروش خوب و بالایی هم در جدول گیشه نمایش داشته‌اند. با این حال، از دیرباز این پرسش مطرح بوده كه آیا نامزدی یا دریافت جایزه اسكار كمكی به وضعیت فروش فیلم‌ها می‌كند یا نه. یك گزارش منتشر‌شده در این رابطه، از فروش 747 میلیون دلاری هفت فیلم (از 9 فیلم) نامزد‌شده برای دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم سال خبر می‌دهد. دو فیلمی كه در این فهرست نیست، «ایرلندی» و «داستان ازدواج»، از محصولات شبكه اینترنتی نتفلیكس است. از آنجا كه نتفلیكس فیلم‌هایش را اكران عمومی نمی‌كند و آنها را از طریق اینترنت پخش می‌كند، طبیعتا نمی‌توان درباره میزان و رقم فروش آنها صحبت كرد!
 جشن دومین موفقیت
با رقم فروش 747 میلیون دلاری، صنعت سینما برای دومین بار موفقیت مالی فیلم‌های نامزد‌شده اسكاری خود را جشن می‌گیرد. قبل از این و در سال گذشته میلادی بود كه هالیوود یك رقم شگفت‌انگیز و استثنایی یك میلیارد دلار و 26 میلیون دلاری را جشن گرفت. بعید به نظر می‌رسد صنعت سینما بتواند به این زودی‌ها، چنین رقم فروش كلانی را تكرار كند. این رقم فروش البته به مدد قرار گرفتن نام «بلك پنتر/ پلنگ سیاه» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم سال بود. این اكشن كمیك‌استریپی ابرقهرمانانه، به تنهایی
700 میلیون دلار (حدودا معادل كل رقم فروش هفت فیلم نامزد‌شده امسال) در جدول گیشه نمایش سینماها فروش كرد!
پل درگارابدیان، تحلیلگر سرشناس اقتصادی سینما، در رابطه با این موضوع چنین می‌گوید: «امسال فیلم‌هایی كه نامزد شده‌اند، موقعیت بسیار خوبی در جدول گیشه نمایش داشته‌اند و یكی از بهترین فروش‌ها را تجربه كرده‌اند. حتی بعد از 9 فوریه و برگزاری مراسم اسكار، فروش این فیلم‌ها ادامه خواهد داشت. اهدای جایزه اسكار به فیلم‌ها و چهره‌ها، اشتیاق مردم برای تماشای فیلم‌های منتخب را باز هم افزایش می‌دهد.»
چند سال قبل آكادمی اسكار برای این كه فیلم‌های تماشاچی‌پسند هم امكان راهیابی به رقابت‌های اسكار بهترین فیلم را داشته باشند، شمار فیلم‌های نامزد‌شده را از پنج به ده افزایش داد. این كار هم موقعیت مراسم اسكار را در بین مردم عادی بهتر كرد و هم راه را برای موفقیت مالی فیلم‌های نامزد‌شده هموارتر كرد. براساس چنین طرحی بود كه فیلمی مثل «جوكر» می‌تواند به دور نهایی رقابت‌های اصلی راه یابد. این فیلم تا الان موفق‌ترین فیلم در بین فیلم‌های نامزد‌شده برای دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم است.
تماشاگران سینما در آمریكای شمالی، تاكنون مبلغ 334 میلیون دلار برای دیدن آن پرداخت كرده‌اند. فروش جهانی جوكر (هم آمریكا و هم بقیه كشورهای دنیا) به بالای یك میلیارد دلار رسیده است. آكادمی این محصول شرکت برادران وارنر را در 11 رشته نامزد دریافت جایزه كرده است، كه بالاترین رقم نامزدی برای یک کمپانی بزرگ فیلمسازی است. مقام دوم را «روزی روزگاری در هالیوود» با فروشی
141 میلیون دلاری دارد. بقیه فروش‌ها هم متعلق به «فورد علیه فراری» (111 میلیون)، «زنان كوچك» (74 میلیون)، «1917» (40 میلیون) و «جوجو خرگوشه» (22 میلیون) بوده است.
 سود بیشتر جنگی
بیشترین سود از اعلام اسامی نامزدهای اسكار را درام جنگی 1917 كسب كرد. اكران عمومی فیلم با زمان اعلام نامزدها همراه شد و توجه عموم مردم را بیش از پیش به این فیلم جنگی جلب كرد. اهل فن پیش‌بینی فروش كلی
130 تا 140 میلیون دلاری برای این فیلم در آمریكای شمالی می‌كنند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی سینما، اگر 1917 نامزد دریافت جوایز اسكار نمی‌شد، احتمالا فروش كلی آن از مرز
30 میلیون دلار فراتر نمی‌رفت.
به باور اهل فن، نامزدی اسكار برای فیلم‌ها فقط تضمین‌كننده موفقیت بیشتر آنها در خاك آمریكا نیست و به موفقیت بین‌المللی‌شان هم كمك می‌كند. براساس آمار گیشه فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی، میزان استقبال تماشاگران غیر‌آمریكایی از این فیلم‌ها هم در سطح وسیعی افزایش می‌یابد.