شمارش معكوس برای سرپا شدن پلاسكو

شمارش معكوس برای سرپا شدن پلاسكو


پلاسكو بعد از سوختن همه كارش با تاخیر پیش رفت، حتی آوارش دیر تخلیه شد و پیدا شدن اجساد زیر آوار مانده‌هایش جان به لب رساند. با همین دست فرمان، پلاسكو دیر تعیین تكلیف شد و زمان برد تا مشخص شود بالاخره برایش چه تصمیمی دارند،‌ حتی نقشه‌های ساختمان جدید پلاسكو دیر آماده شد و اختلاف نظر شهرداری و بنیاد مستضعفان نیز بر سر مبلغ عوارض ساخت مجدد پلاسكو دیر حل شد.
همه این دیر شدن‌ها باعث شده حالا جای خالی پلاسكو در خیابان جمهوری تهران دیده شود نه آن ساختمان نوساز و آنچنانی كه مسؤولان در زمان داغی حادثه وعده دادند دو ساله ساخته شود و برسد به دست صاحبانش. یكی از گره‌های كار در این مدت موضوع عوارض ساخت مجدد پلاسكو بود؛ عوارضی كه شهرداری منطقه 12 اصرار به دریافتش داشت ولی كمیسیون ماده 5 شهرتهران شهریور سال 97 رای داده بود كه باید رایگان صادر شود.
غائله عوارض نیز البته بالاخره حل شد ولی بازهم دیر و توافق شد شهرداری پروانه ساخت را صادر كند و مبلغ قطعی را در حساب و كتاب هایش با بنیاد وارد كند به نحوی كه اگر شورای شهرتهران این عوارض را بخشید، بدهی بنیاد بابت پلاسكو حذف شود و اگر شورا موافقت نكرد، مبلغ عوارض به عنوان بدهی در حساب و كتاب‌های میان شهرداری و بنیاد درج شود.
بعد از تعیین تكلیف شدن این موضوع حالا فقط نوبت ساخت مجدد پلاسكوست كه رئیس بنیاد مستضعفان وعده داده سال99 به پایان برسد؛ چراكه به گفته او حالا دیگر هیچ اختلافی میان بنیاد، میراث فرهنگی و شهرداری تهران وجود ندارد و طرح تكمیل است و پول‌ها نیز پرداخت شده است.
پرویز فتاح قول داده كه پلاسكو محكم‌تر از قبل و با رعایت همه اصول بین المللی ساخته شود، همچنین طراحی و نمای آن متناسب با فضای جامعه دارای الگویی
ایرانی‌-اسلامی باشد. طبق اعلام فتاح برای ساخت پلاسكو برنامه زمان بندی وجود دارد به طوری كه تا پایان بهمن امسال اسكلت ساختمان تكمیل می‌شود، تا پایان اسفند سقف ساختمان زده می‌شود و تا پایان فروردین 99 نیز دیوارچینی‌ها انجام می‌شود.
ساخت یادمان شهدای آتش نشان نیز جزو برنامه‌های پلاسكو است؛ یادمانی كه قرار است مقابل ساختمان و با هدف پاسداشت جانفشانی آتش نشان‌های این حادثه و زنده نگه داشتن یاد و نام آنها ساخته شود، یادمانی كه به گفته فتاح البته نباید حقوق كسبه را مخدوش كند و دید پلاسكو را از بین ببرد.