ارتباط برف و شادی چیست؟

ارتباط برف و شادی چیست؟


برف ارتباط جذابی هم با روان آدم‌ها دارد. به این مفهوم كه شادمانی بی‌سببی كه با بارش برف زیر پوستمان می‌دود پیش از اینها موضوع بحث بسیاری از جامعه‌شناسان و فلاسفه مكتب طبیعت‌گرا بوده است. امان‌ا... قرایی مقدم معتقد است كه اصولا یكی از نظریه‌های جامعه‌شناسی، مكتب جغرافیایی و تاثیر این مكتب بر روحیه مردم جامعه در شرایط مختلف است.
این جامعه‌شناس معتقد است بسیاری از فرهنگ‌های موجود از طبیعت و جغرافیای زندگی مردمانش شكل گرفته است. همین است كه مفهوم آب و آبادانی و سبزه و جنگل برای مردمان كویرنشین از اهمیت بالاتری نسبت به آنهایی دارد كه در كرانه‌های شمالی ایران زندگی می‌كنند. او می‌گوید: «جامعه‌شناسان معتقد هستند شرایط آب و هوایی و جغرافیایی هر شهر باعث می‌شود، افراد هر منطقه دیدگاه و باورهای متفاوتی نسبت به شهرهای دیگر داشته باشند.» قرایی‌مقدم با اشاره به تاثیر بارش برف و باران بر روحیات و خلق و خوی مردم می‌افزاید: «بارش برف و باران كه از نعمت‌های الهی است، بر تقویت روحیه مردم و همچنین بهبود عملكرد آنها در انجام كارهای مختلف موثر است.» او یكی دیگر از دلایل شادمانی را در این رخداد طبیعی برگشت انسان به اصل خویش می‌داند. به گفته او زندگی شهری امروزی خلأ بزرگ طبیعت را برای روحیات مردم بیشتر به چشم می‌آورد. آن‌طور كه این جامعه‌شناس می‌گوید این شادمانی به صورت غریزی به نهاد انسان‌ها مرتبط است و همین است كه این احساس در كودكان كه واكنش‌شان به اتفاقات غریزی‌تر است بیشتر به چشم می‌آید. فارغ از تئوری‌های جامعه‌شناسانه و حتی ارتباط احتمالی هورمونی آدم‌ها با شادمانی بی سبب برف، این جامعه‌شناس به نكته جالب توجهی در رابطه با رفتارشناسی ایرانی‌ها در برف، هم اشاره دارد. به اعتقاد او شادمانی اغراق شده مردم ایران در رابطه با بارش برف را باید در اتفاقات پیرامونی همین جامعه جست‌وجو كرد. او معتقد است هر چقدر یك جامعه گرفتار در غم و اندوه باشد شادمانی ابراز شده توسط مردمان آن جامعه در برابر رخدادی طبیعی همچون بارش برف می‌تواند اغراق‌آمیزتر باشد. به این مفهوم كه همین سازوکار طبیعی مردم در برابر بارش برف هم می‌تواند هشداری باشد برای مسؤولانی كه با تصمیمات خود تاثیر مهمی در زندگی و روان مردم دارند.
رد این احساس را در برخی از دلایل روان‌شناسی هم می‌توان جست‌وجو كرد. بسیاری از روان‌شناسان معتقدند رنگ سفید، رنگی خنثی و رنگ آرامش است كه بعد از این اتفاقات تلخ و ناگوار می‌تواند دلیلی مهم بر آرامش ذهنی شهروندان باشد. آنها با اشاره به اهمیت تاثیر سلامت روح بر جسم بر این باورند؛ زمانی كه روح آدم در سلامتی كامل به سر ببرد باعث می‌شود كه بانشاط‌تر و هدفمند‌تر زندگی كنند.