دولت‌های حامی «بی‌دولتی» در لبنان

دست‌های پنهان در اغتشاشات این روزهای لبنان را بیشتر بشناسید

دولت‌های حامی «بی‌دولتی» در لبنان

اعتراض‌های خشونت‌آمیز در بیروت وارد سومین روز خود شده است. از سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... گرفته تا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان جملگی مشغول مواجهه‌ای سخت با طرفداران و بانیان داخلی و خارجی پروژه بی‌دولتی در بیروت هستند؛ پروژه‌ای که این روزها به صورت مشخص از سوی واشنگتن، تل‌آویو، پاریس و ریاض و با نقش‌آفرینی جریان‌های ضد مقاومت در لبنان هدایت می‌شود. در این میان، ‌مواضع جریان مقاومت کاملا مشخص است. تشکیل دولت در اسرع وقت و پرهیز گروه‌ها و احزاب از سهم‌خواهی بازدارنده در مسیر تشکیل کابینه. حسان دیاب که از 28 آذر امسال از سوی میشل عون مسؤولیت تشکیل کابینه را به‌عهده گرفته است، طی هفته‌های اخیر و متعاقب فشارهای داخلی و خارجی نتوانسته است هنوز دولت را در رأس معادلات سیاسی و اجرایی بیروت مستقر کند. با این حال به‌نظر می‌رسد زمان زیادی تا تشکیل دولت باقی نمانده و آخرین تلاش‌های مخالفان ثبات در لبنان برای رسیدن به اهدافشان در حال از بین رفتن است.

 رمزگشایی از اعتراضات
خشونت‌آمیز لبنان
اعتراض‌های خشونت‌آمیزی که طی شب‌های اخیر و در نزدیکی پارلمان لبنان شاهد آن هستیم، قطعه‌ای بزرگ از سناریوی ناامن سازی لبنان محسوب می‌شود. عوامل اصلی هدایتگر این بحران که در آن سوی مرزهای لبنان مشغول ایفای نقش مخرب همیشگی خود هستند، در صدد رسیدن به یکی از این دوهدف هستند: تشکیل دولت غربگرا و ضد مقاومت در لبنان یا استمرار ناآرامی‌ها با هدف بحران‌سازی‌های آتی در بیروت.
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌ا... لبنان در خصوص ناآرامی‌های شدید اخیر بیروت معتقد است اعتراضی که شکل تعرض به خود بگیرد، آشوبی است که دنبال بحرانی‌تر شدن وضعیت است. نقطه آغاز تشکیل دولت است؛ طرف‌های مربوط به تشکیل دولت باید جزئیات سهمیه‌ها و وزارت را کنار بگذارند. کشور دیگر تحمل ندارد و نیازمند فداکاری است. کشور باید کارش را آغاز کند و پس از آن همه بهره‌مند خواهند شد. حزب‌ا... به تلاش‌های خود برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت ادامه می‎دهد تا وضعیت متشنج‌تر نشود.
 رایزنی‌ها در کاخ بعبدا ادامه دارد
در فضای کنونی لبنان، رایزنی‌های گسترده و مستمری میان میشل عون و حسان دیاب صورت گرفته است. در مهم‌ترین این ملاقات‌ها، دیاب در کاخ ریاست جمهوری لبنان( بعبدا) به دیدار عون رفت و براساس گزارش رسانه‌های لبنانی در این دیدار درباره تشکیل دولت متشکل از 20 وزیر بحث و تبادل‌نظر شد.
پیشتر حسان دیاب اعلام کرده بود تنها دولتی متشکل از 18وزیر تکنوکرات تشکیل خواهد داد. با این حال، ‌طی روزهای اخیر مقامات ارشد لبنانی از دیاب خواسته بودند با حضور تعداد بیشتری از وزرا در کابینه خود موافقت کند.
در نهایت، مطابق اعلام رسانه‌های لبنانی دیاب پیشنهاد مقام‌های سیاسی برای گنجاندن ۲۴ وزیر در کابینه‌ خود برای حل مشکل دولت جدید را نپذیرفت، اما با تشکیل کابینه با حضور ۲۰وزیر موافقت کرد.
روزنامه النهار در این خصوص مدعی شده است: «در دیدار یکشنبه شب دیاب با میشل عون، رئیس‌جمهور و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در شرق و غرب بیروت، آنان پیشنهاد افزایش شمار وزیران از ۱۸ به ۲۴ را مطرح کردند، اما نخست وزیر منتخب عدد ۲۴ را رد و با  ۲۰ وزیر به شکل مشروط موافقت کرد.»
گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های لبنانی نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین موانع در مسیر تشکیل کابینه، یعنی تعداد وزرای حاضر در دولت حسان دیاب برطرف شده است. در این میان مشکلات دیگری نیز وجود دارد که غیر قابل حل به نظر نمی‌رسد.
 توطئه‌هایی که ادامه دارد
اگرچه با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته در لبنان، چشم‌انداز روشنی برای تشکیل کابینه و استقرار دولت در بیروت وجود دارد، اما بدون شک متعاقب تشکیل دولت حسان دیاب، توطئه‌های چهار بازیگر توطئه‌گر در امور سیاسی بیروت (واشنگتن،‌ تل‌آویو، ‌پاریس و ریاض) وارد فاز دیگری خواهد شد. این چهار بازیگر، به‌خصوص از ابتدای هزاره سوم یعنی زمان آزادسازی جنوب لبنان از لوث اشغالگران صهیونیست، با هرگونه اقدام و تلاشی در راستای ایجاد امنیت و آسایش در بیروت و دیگر شهرهای لبنان مقابله کرده و در عوض، سعی در پیاده‌سازی الگوواره‌های بحران‌ساز در معادلات اجتماعی و سیاسی لبنان داشته‌اند.
متعاقب شکست سنگین و جبران‌ناپذیر رژیم صهیونیستی از حزب ا... لبنان در جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی، ‌استیصال این بازیگران توطئه‌گر به نقطه اوج خود رسید. با این حال، ‌رصد هوشمندانه اوضاع توسط جریان مقاومت در لبنان و اقدامات به‌هنگام و بسیار مؤثر حزب‌ا... و متحدان آن در این کشور ‌سبب شده است نقشه‌های شوم جبهه استکبار و متعلقات آن نقش بر آب شود.
بدون شک این بار نیز پیروزی نهایی از آن جبهه مقاومت و بازیگران تعریف شده در چارچوب آن خواهد بود. فراتر از آن، حزب‌ا... متعاقب تشکیل دولت لبنان هیچ‌گاه دشمنام قسم خورده امنیت لبنان را فراموش نخواهد کرد و به مواجهه با توطئه‌ها و نقشه‌های آنها ادامه می‌دهد.