لزوم ارتقای كیفیت در تولید و پخش

لزوم ارتقای كیفیت در تولید و پخش

یادداشت: مرتضی پورصمدی فیلمبردار


 با ورود تكنولوژی‌های تازه در عرصه تولید محصولات تلویزیونی، كار در این عرصه برای خیلی‌ها راحت‌تر شده است و با ورود فراوان جوانان مستعد در عرصه‌هایی نظیر فیلمبرداری، صدابرداری و تدوین روبـــه‌روییم كه خیلی‌ها هم
می‌توانند جانشینان مناسبی برای پیشكسوتان باشند ولی نكته اینجاست كه این جوانان هرقدر هم كه به لحاظ تكنیكی، آماده و متبحر باشند باید لاقل پنج تا ده سال تجربه كار حرفه‌ای در كنار بزرگ‌ترها را داشته باشند تا به نیروهایی قابل اتكا بدل شوند.
دیجیتالیسم سرعت تولید را بالا برده و كارها را به‌روزتر كرده است و شرایطی را رقم زده كه بتوان پروسه تولید را به لحاظ زمانی، كاهش داد و به سمتی رفت كه بشود در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی كرد. یادمان باشد استفاده از تكنیك‌های تازه، افراد مسلط و متبحر هم می‌خواهد و از اینها مهم‌تر كار گروهی است كه باید در استفاده از این تكنیك‌ها مورد تأكید قرار گیرد.
كیفیت تولید هرچقدر بالاتر برود مطمئنا لذت مخاطب از تماشای محصول بالاتر می‌رود؛ البته به شرط این‌كه كیفیت سیستم‌های پخش تلویزیونی هم به موازات ارتقای كیفی تولید بالا رفته باشد.
رسانه ملی در سال‌های اخیر سعی كرده با ارتقای كیفیت تصویری برخی شبكه‌ها به اچ.دی این شرط را فراهم كند ضمن این‌كه مدتی هم تجربه پخش شبكه اچ.دی را هم
 داشته‌ایم.
سریال‌های تلویزیونی به مدد تكنیك‌های تصویری و پالایش دیجیتال قطعا جذابیت بصری بالاتری خواهند یافت و از آن‌طرف اگر سیستم‌های پخش تلویزیونی در تمامی شبكه‌ها ارتقا پیدا كند یقینا مخاطب وقتی پای تلویزیونی می‌نشیند حتی اگر محصول برایش جاذبه دراماتیك نداشته باشد، به خاطر كیفیت تصویری بالایی كه پیش‌رویش است ساعاتی از وقتش را به تماشای رسانه ملی می‌گذارد.
دقت كنیم كه فارغ از كیفیت سریال‌ها در مورد شبكه‌هایی مانند مستند هم این كیفیت بصری بالا خیلی كمك‌حال جذب مخاطب خواهد بود.
 اگر بر روی شبكه‌های ماهواره‌ای تأمل شود قطعا خواهیم دید كه شبكه‌هایی كه سیستم پخش اچ.دی یا فول اچ.دی دارند به مراتب مخاطب بیشتری دارند نسبت به شبكه‌هایی كه با همان كیفیت اس.دی به ارائه محتوا
می‌پردازند.
ما در حیطه تولید به ابزاری رسیده‌ایم كه قادرند بالاترین وضوح تصویری را ایجاد كنند و فقط باید بر روی افزایش كیفیت سیستم‌های پخش تلویزیونی كار كنیم تا به یك ارتقای كیفی هماهنگ بین تولید و عرضه برسیم و اگر این اتفاق بیفتد بسیار بیشتر از اینها قادر به جلب مخاطب خواهیم بود.