صدرنشین‌های سیما

مركز تحقیقات رسانه ملی تازه‌ترین آمار مخاطبان شبكه‌های مختلف را منتشر كرد

صدرنشین‌های سیما

مركز تحقیقات صدا و سیما كه هر از چندگاهی آمار مختلفی از میزان مخاطبان این رسانه منتشر می‌كند، به‌تازگی برآوردی از بینندگان مخاطبان شبكه‌های مختلف را در فاصله یك ساله پاییز 97 تا امسال ارائه داده است. طبق این آمار 3/76 درصد از مردم در فصل پاییز امسال بیننده حداقل یكی از برنامه‌های سیما بوده‌اند كه در این میان شبكه‌های «سه» با 5/60 درصد، «آی فیلم» با 3/45 درصد و «یك» با 1/45 درصد مخاطب در صدر پربیننده‌ترین شبكه‌ها قرار گرفتند. شبكه خبر هم با 6/13 درصد رشد نسبت به پاییز سال قبل، در رأس شبكه‌های تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب در بازه زمانی مشابه نسبت به پارسال قرار گرفته است؛ از این جنبه شبكه‌های «سه»، «آی فیلم» و «یك» ازنظر رشد مخاطب در یك سال گذشته در رتبه‌های دهم، دوم و هشتم قرار دارند.

میزان رشد مخاطبان
طبق این گزارش مقایسه آمار مخاطبان شبكه‌های سیما در پاییز ۹۸ با فصل خزان ۹۷ نشان می‌دهد بعد از شبكه خبر، شبكه‌های «آی فیلم» و «مستند» هم با رشد 7/9 درصدی در جایگاه دوم شبكه‌های تلویزیونی از نظر رشد مخاطب در مقایسه با پاییز سال گذشته قرار گرفته‌اند.
شبكه‌های «پنج» و «سلامت» سیما هم با رشد ۹ درصدی در مقایسه با پاییز سال قبل به‌صورت مشترك در جایگاه سوم شبكه‌های تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب قرارگرفته‌اند. این میزان برای شبكه‌های دیگر نیز به شرح زیر است:
4- شبكه «ورزش» با 9/8 درصد
5- شبكه «نمایش» با 3/7 درصد
6-شبكه «قرآن» با 6/6 درصد
7- شبكه «چهار» با 2/6 درصد
8- شبكه «یك» با 1/6 درصد
9- شبكه «آموزش» با 6/5 درصد
10- شبكه «سه» با 3/4 درصد
11-شبكه «افق» با 2/4 درصد
12- شبكه‌های «امید» و «شما» با ۳ درصد
13-شبكه «ایران كالا» با 6/2 درصد
14- شبكه «نسیم» با 4/0 درصد
15-شبكه «دو» با 3/0 درصد


مخاطبان پاییز 98
رتبه‌های شبكه‌های تلویزیونی از نظر میزان مخاطب در پاییز سال ۹۸ هم آمار دیگری است كه در این گزارش از آن گفته شده و طبق آن در فصل پاییز، به طور میانگین بینندگان در هر شبانه‌روز، سه ساعت و ۱۶ دقیقه پای برنامه‌های سیما نشسته‌اند.
 بر اساس این نظرسنجی، 2/35 درصد مخاطبان در پاسخ به این سوال كه «اگر قرار باشد فقط یك شبكه را تماشا كنید، كدام شبكه را انتخاب می‌كنید؟» «شبكه سه» را انتخاب كرده‌اند و 1/18 درصد هم انتخاب‌شان در پاسخ به این پرسش «شبكه آی‌فیلم»
بوده است.


چرا تلویزیون می‌بینید؟
این نظرسنجی به بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی نیز پرداخته است كه در ادامه به ترتیب اولویت به آن اشاره می‌كنیم:
سرگرمی و تفریح 6/56 درصد
كسب خبر و اطلاع 3/33درصد
علاوه بر این میزان مخاطبان قالب‌های مختلف برنامه‌ها نیز به این ترتیب است:
سریال‌ها  2/61 درصد
اخبار    6/55 درصد



محبوب‌ترین رسانه‌ها
میزان محبوبیت رسانه‌های مختلف هم بخش دیگری است كه در این نظرسنجی به آن اشاره شده است:
تلویزیون 7/55 درصد
شبكه‌های اینترنتی ۱۶ درصد
شبكه‌های اجتماعی ۱۳ درصد
 ماهواره 6/8 درصد
 رادیو 9/4 درصد
روزنامه و مجلات 5/1 درصد


استانی‌ها و محلی‌ها
نظرسنجی مركز تحقیقات سازمان صداوسیما نشان می‌دهد در فصل پاییز، 5/62 درصد از هموطنان، برنامه‌های شبكه‌های استانی - محلی را تماشا كرده‌اند.
در میان این شبكه‌ها، شبكه افلاك خرم‌آباد (3/78درصد) صدرنشین است و پس از آن، شبكه استانی كردستان (8/77 درصد) و شبكه استانی اصفهان (5/77 درصد) دو مركز برتر دیگر سیمای
استان‌ها هستند.
میانگین مدت زمان تماشای برنامه‌های شبكه‌های استانی و محلی سیما در میان بینندگان یك ساعت و ۴۰ دقیقه بوده است. 3/70 درصد از بینندگان شبكه‌های استانی و محلی هم در حد خیلی زیاد و زیاد و 3/27 درصد در حد كم یا خیلی كم از این برنامه‌ها رضایت داشته‌اند. 1/57 درصد از مخاطبان هم بیننده اخبار شبكه‌های استانی و محلی سیما بوده‌اند.
شبكه استانی دنا یاسوج با كسب 1/72 درصد رضایت در میان دیگر مراكز، صدرنشین است و پس از آن، شبكه‌های استانی زنجان (5/71 درصد) و اصفهان (8/70 درصد) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.


صدای استان‌ها
نظرسنجی مركز تحقیقات نشان می‌دهد 5/30 درصد از مردم در شهرهای مختلف، شنونده برنامه‌های شبكه‌های استانی و محلی صدا بوده‌اند. در این میان، سنندج با 5/46 درصد، در صدر قرار دارد و گرگان (5/41 درصد) و یاسوج (7/37 درصد) دوم و سوم هستند.
مركز تحقیقات صداوسیما، میانگین زمان گوش دادن به برنامه‌های شبكه‌های استانی و محلی صدا را هم یك ساعت و ۴۴ دقیقه برآورد و اعلام كرده كه 5/78 درصد از شنوندگان، در حد خیلی زیاد یا زیاد از این رادیوها رضایت داشته‌اند.
در فصل پاییز 9/19 درصد از پاسخگویان شنونده اخبار شبكه‌های استانی و محلی بودند و در این میان هم، سنندج توانست با 5/31 درصد، به رتبه اول دست پیدا كند. یاسوج با 2/27 درصد و آبادان با 3/26 درصد دوم و سوم شدند.
رادیونما هم در فصل پاییز توانسته
7/17درصد از مخاطبان را «بیننده» برنامه‌های خود كند.