بهبود محیط كسب‌ و كار در فصل پاییز98

بهبود محیط كسب‌ و كار در فصل پاییز98


 نتایج پایش ملی محیط كسب‌ و كار كشور در پاییز 1398 از سوی مركز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. بر اساس نتایج حاصل از این پایش، رقم شاخص كل 03/6 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده كه بهتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1398 با میانگین 07/6) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است كه از دید فعالان اقتصادی مشاركت‌كننده در این پایش، در اكثر استان‌ها، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط كسب‌ و كار ایران در پاییز 1398 تا حدودی مساعدتر شده است.
نظرسنجی‌های انجام‌شده از فعالان اقتصادی مشاركت‌كننده در این پایش نشان می‌دهد در پاییز 1398، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر كسب‌ و كار» و «دشواری تأمین مالی از بانك‌ها» نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط كسب‌ و كار بوده‌اند.
در مقابل سه مؤلفه «محدودیت دسترسی به آب»، «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی (برق، گاز و گازوئیل و...)» و «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتكار و ارائه خدمات و محصول» به‌عنوان مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط كسب‌ و كار كشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی شده‌اند.
قابل ‌ذكر است كه در چهار دوره نخست اجرای طرح پایش ملی محیط كسب‌ و كار كشور، «دشواری تأمین مالی از بانك‌ها» به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه كسب‌ و كار ارزیابی شده بود اما در 9 دوره اجرا یعنی از پاییز 1396 تا پاییز 1398، «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه كسب‌ و كار در ایران ارزیابی شده است.