انتشار فهرست‌های انتخاباتی

انتشار فهرست‌های انتخاباتی


با گذشت  دو روز از فرصت یك هفته‌ای تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، فهرست‌های انتخاباتی وضعیت شفاف‌تری گرفته‌اند و تقریبا در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا فهرست‌های اصلی بسته شده‌اند.
در جریان اصولگرا بعد از چند جلسه و پیشنهادهای مختلف در نهایت اصولگرایان نتوانستند به یك فهرست مشترك برسند و تا‌كنون سه فهرست از سوی اصولگرایان منتشر شده است.
این جریان سیاسی در ماه‌های اخیر تلاش زیادی كرد تا با تشكیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و رایزنی میان گروه‌های تاثیرگذار به وحدت برسد، اما تلاش‌ها برای وحدت فهرست ائتلاف تهران با جبهه پایداری به نتیجه نرسید.
بر اساس گزارش‌ها در آخرین تحولات مربوط به این رایزنی‌ها و بعد از انتشار فهرست اولیه ائتلاف اصولگرایان، محمدباقر قالیباف اعلام می‌كند به جهت شرایط اقتصادی كشور لازم است تعداد نامزدهای اقتصادی در فهرست بیشتر شود و لذا ائتلاف اصولگراها، مجددا اقدام به تصحیح فهرست قبلی می‌كند؛ در همین فاصله مرتضی آقاتهرانی در مصاحبه‌ای اعلام كرد جبهه پایداری حاضر است بر سر اصول مشترك و شاخص‌های اصولی با ائتلاف به وحدت برسد و در این صورت از انتشار فهرست مجزا خودداری خواهند كرد. پیرو این مصاحبه قالیباف در یك توییت از این موضع استقبال و اعلام كرد، فهرست ائتلاف هنوز نهایی نشده است و برای وحدت آماده مذاكره‌ایم. اما به گزارش فارس در جریان مذاكره، درخواست اصلی آقاتهرانی و محصولی برای ارائه فهرست مشترك، حذف قالیباف از فهرست نهایی بوده است.
حدادعادل با این پیشنهاد مخالفت می‌كند و پیشنهاد دیگری می‌دهد كه درصورت فهرست مشترك، ائتلاف با سرفهرستی قالیباف منتشر شود و پایداری با سرفهرستی آقاتهرانی كه این پیشنهاد نیز از سوی محصولی و آقاتهرانی رد‌می‌شود.
در ادامه محمدباقر قالیباف پیشنهاد دیگری می‌دهد و اعلام می‌كند حاضر است از فهرست كناره‌گیری كند و به صورت مستقل و منفرد در انتخابات شركت كند. فهرست جبهه انقلاب نیز 29‌نفره منتشر شود كه این نیز مورد موافقت ائتلاف قرار نمی‌گیرد و در نهایت نتیجه این می‌شود كه شورای ائتلاف و جبهه پایداری، به صورت جداگانه فهرست انتخاباتی بدهند كه در روزهای اخیر، شاهد انتشار فهرست‌های انتخاباتی از سوی دو گروه بودیم. البته بر اساس برخی خبرها هنوز رایزنی‌ها در میان دو گروه در جریان است و احتمال ایجاد تغییراتی در فهرست‌ها وجود دارد.  علاوه بر این دو فهرست، فهرست دیگری از اصولگرایان با عنوان فهرست مورد حمایت حاج‌‌منصور ارضی منتشر شده است. نكته قابل توجه این‌كه در میان این فهرست‌ها برخی چهره‌‌ها و افراد مشترك هستند.
اما در میان اصلاح‌طلبان تا اینجای كار حزب‌كارگزاران سازندگی فهرست انتخاباتی خود برای حوزه انتخابیه تهران را منتشر كرده است. این حزب پیش از این با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از جریان اصلاح طلب‌ اعلام كرده بود برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس فهرست جداگانه خواهد داد.
پیش از این شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام كرده بود برای تهران فهرست انتخاباتی نمی‌دهد اما به احزاب اصلاح‌طلب مجوز داده بود هریك به تنهایی فهرست جداگانه داشته باشند.
بر همین اساس طبق خبرهای منتشر شده، جمعی از احزاب اصلاح‌طلب قرار است در كنار یكدیگر اقدام به انتشار فهرست مشتركی برای تهران كنند كه تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز این فهرست نهایی نشده بود.
در همین حال مجید انصاری در نشست خبری اعلام كرد هم در فهرست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب و هم در فهرست حزب كارگزاران سرفهرست است.
از سوی دیگر، محمد سالاری، قائم‌مقام حزب همبستگی از ارائه فهرست انتخاباتی از سوی حزب متبوع خود برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.