مادر كهنسال

مادر كهنسال


 درست است كه فرزندان به خانه بخت رفته‌اند و تنها والدین مانده‌اند، اما اینها دلیل نمی‌شود كه از نگرانی‌ها و مشكلاتش كم شود. حالا در کنار مشكلات فرزندان، مشكلات عروس و دامادها و حتی نوه‌ها هم اضافه شده است. دل‌نگرانی مادرها كه تمامی ندارد.
 رنج تنهایی: تنها گذاشتن پدرها و مادرها، بزرگ‌ترین دغدغه مادرهاست. این كه فرزندان با بهانه سرم شلوغ است، به پدر و مادرشان سر نمی‌زنند و همین دل نازك مادرها را می‌شكند. دغدغه‌ای كه به خاطرش حتی، ساعت‌ها با مشاوران حرف می‌زنند چون به دنبال گوش شنوا هستند.
راهنما: درست است كه شما سرتان شلوغ است و باید هم به فرزندان خودتان و هم به كارهایتان برسید، اما این دلیل نمی‌شود كه حال پدر و مادرتان را نپرسید و به دیدارشان نروید. آخر هفته‌ها بهترین زمان است كه با حضورتان دلشان را شاد كنید. حتی اگر این سر زدن، یك ساعت زمان ببرد. مادرها به همین هم دل‌خوش‌اند. در طول هفته هم با یك تماس چند دقیقه‌ای، می‌توانید آنها را شاد كنید. زمانی كه شاید آن قدرها هم وقت شما را نگیرد اما پدر و مادرتان را خوشحال خواهد كرد. پدر و مادر از فرزندشان چیزی جز احترام نمی‌خواهند. خوشحال بودن شما، بهترین هدیه برای آنهاست اما باید قدردان آنها باشید. قدردانی كه با احترام به آنها می‌تواند به وجود بیاید.
حفظ حرمت: دعوا در همه خانواده‌ها وجود دارد اما بی‌احترامی به پدر و مادر، یكی از دغدغه‌های مادران به سن گذاشته است. بی‌احترامی كه می‌تواند از طرف هر كسی، عروس، داماد یا حتی خود فرزندان باشد. مادرانی كه حالا با پا به سن گذاشتن، دل‌هایشان هم نازك‌تر شده است.
راهنما:شما باید شرایط را مدیریت كنید و نگذارید كسی به پدر و یا مادرتان بی‌احترامی كند. اگر از همان ابتدا به پدر و مادرتان احترام بگذارید و برایشان ارزش قائل باشید، كسی هم جرات نخواهد كرد كه به آنها بی‌احترامی كند. اگر پدر و یا مادرتان رفتاری كرد كه احساس ناراحتی‌كردید، بهترین كار این است كه وقتی كه تنهایید، در خونسردی و احترام درباره ناراحتی‌تان با آنها صحبت كنید. در این میان اما شما پدرها می‌توانید، احترام گذاشتن به مادر را از همان ابتدای كودكی به فرزندتان آموزش دهید.
 خانه مادر مهد كودك نیست: از قدیم گفته‌اند، فرزند بادام و نوه مغز بادام است و در زندگی امروز كه هم مرد و هم زن با هم به سر كار می‌روند، نگهداری از این مغزهای بادام به عهده مادرها می‌افتد. نگرانی از محافظت از نوه‌ها، نگرانی روزانه مادرهای كهنسال است.
راهنما: مادرتان در حق شما لطف كرده است كه فرزندتان را نگه می‌دارد، پس گاهی برای او هدیه كوچكی به خاطر این لطفش بخرید. شاید شما از تربیت مادرتان، از این كه فرزندتان را به بیرون می‌برد یا این كه، به او خوراكی كه شما دوست ندارید، می‌دهد ناراحتید. درباره این كه شما چه برنامه‌ریزی برای تربیت فرزندتان دارید، با او گفت‌وگو كنید و از كارهایی كه نباید انجام شود، بگویید. مادرتان حتما درك می‌كند.