چرخ لنگ دموکراسی

پیروزی اشرف غنی در انتخابات افغانستان، نتوانست حرف و حدیث‌ها در این کشور را پایان دهد

چرخ لنگ دموکراسی

برگزاری انتخابات جنجالی و مبهم ریاست جمهوری در افغانستان،مولد چالش‌ها و دغدغه‌های تازه ای در این کشور جنگ زده بوده است. چالش‌هایی که متعاقب اشغال افغانستان از سال 2001 میلادی و حضور مستمر نیروهای آمریکایی و ناتو دراین کشور به قوت خود باقی بوده و هر روز جدی تر می شود. اصرار ویژه جورج واکر بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ بر تحقق نیافتن خواسته واقعی و گسترده مردم افغانستان در خصوص خروج نیروهای اشغالگر از این کشور، نقطه اشتراک سه دولت اخیر آمریکا است.

سرانجام، همان گونه که پش بینی می‌شد، کمیسیون انتخابات در افغانستان بدون در نظر گرفتن اعتراضات گسترده‌ای که نسبت به روند برگزاری انتخابات در این کشور وجود داشت، پس از پنج‌ماه اشرف غنی را مجددا به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کرد. اشرف غنی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور افغانستان برگزیده شد.
اما عبدا... عبدا... رقیب وی در این انتخابات نیز اعلام پیروزی کرد. وی اعلام کرد دولت خاص خود را تشکیل خواهد داد.کمیسیون انتخابات افغانستان نتیجه قطعی انتخابات را پس از پنج‌ماه اعلام کرد. یکی از دلایل این تاخیر رسیدگی به حدود 23 هزار  مورد شکایت در مورد تخلفات در انتخابات بود!
بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اشرف غنی با کسب 6/50 درصد آرا پیروز این انتخابات شد.
همچنین بر اساس اعلام این کمیسیون، عبدا... عبدا... ،39.52 آرا را به خود اختصاص داد. چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت حدود کمتر از سه میلیون نفر از شهروندان این کشور 28 مهر برگزار شد.
اعلام پیروزی همزمان
اشرف غنی، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات،  پیروزی خود را مترادف پیروزی کل کشور دانست و مدعی شد رقابت‌های سیاسی در همین نقطه ( پس از اعلام پیروزی وی) متوقف می شود! در مقابل، "عبدا... عبدا... "اصلی ترین رقیب اشرف غنی، نتایج انتخابات را به صورت کامل زیر سوال برد :
«عبدا... عبدا... گفت این انتخابات از ما دزدیده شد. این ضربه‌ای به دموکراسی بود. ما پیروز این انتخابات هستیم و من پیروزی خودم را اعلام می‌کنم. ما حکومت فراگیر را تشکیل می‌دهیم و متقلبان رو سیاه تاریخ هستند.»حزب جمعیت اسلامی افغانستان به ریاست «صلاح الدین ربانی» نیز  در بیانیه‌ای رسمی، عبدا... عبدا... را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد و از پذیرش پیروزی اعلامی اشرف غنی اجتناب کرد. در بخشی از بیانیه این حزب بزرگ آمده است : عبدا... عبدا...، پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است و ما همه جانبه از عبدا... حمایت خواهیم کرد. مردم این کشور آرزو دارند عبدا... عبدا... برای به کرسی نشاندن اراده مردم از طریق تشکیل دولت منتخب مردمی گام بردارد.
 محاکمه خیانتکاران
عبدا... عبدا...  به عنوان رئیس اجراییه افغانستان، در نامه‌ای به وزارت کشور افغانستان دستور داد ه است تا از خروج تمامی اعضای کمیسیون انتخابات این کشور تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود.بر اساس نامه عبدا... به وزارت کشور افغانستان، آمده است که به منظور اتخاذ تدابیر احتیاطی، رئیس و اعضای هر دو کمیسیون (کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات) از جمله روسای دارالانشاء و معاونین آنها تا تصمیم قطعی محاکم ذی­صلاح ممنوع‎الخروج بوده و حق مسافرت به خارج از افغانستان را ندارند.به دلیل این که عبدا... عبدا...، در مسند رئیس اجراییه افغانستان ( و نه به عنوان یک نامزد انتخابات) این بیانیه را صادر کرده است،دستور وی لازم الاجراست.
عبدا... به نزدیکان خود تاکید کرده است که باید از این افراد سوالات لازم در خصوص نحوه برگزاری انتخابات و اعلام نتایج صورت بگیرد تا افراد خیانتکار محاکمه شوند.
روایت تلخ کرزای
رئیس جمهور سابق افغانستان در اظهاراتی بسیار مهم، از دخالت و اراده خاص بازیگران خارجی( آمریکا و ناتو) در انتخابات این کشور خبر داده است. حامد کرزای در این خصوص می گوید :
«من نتیجه انتخابات اخیر در افغانستان را غیرقابل پذیرش می دانم. روند انتخابات منعکس کننده اهداف خارجی‌‌هاست و به مردم افغانستان تحمیل شده‌است. روندی که تحت نام انتخابات بر مردم ما تحمیل شد یک پروسه غیرملی و در مغایرت با اصول و ارزش‌های مردم‌ سالاری قرار داشت. عدم مشارکت  مردم در انتخابات بیانگر این واقعیت است. این پروسه همچنین بیشتر منعکس کننده اهداف خارجی در افغانستان است که می‌خواهند با تضعیف حاکمیت ملی و ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان، برنامه‌های خود را عملی کنند.»
اراده ای که نباید
تحقق پیدا کند!
مقامات کاخ سفید به وضوح دریافته‌اند که تحقق واقعی اراده سیاسی ملت افغانستان، معنایی جز خروج رسمی نظامیان اشغالگر آمریکایی و ناتو از این کشور نخواهد داشت.از این‌رو اشغالگران افغانستان با تزریق بحران‌های مزمن امنیتی بر پیکره این کشور جنگ زده از یک سو و استحاله سیاسی و فرهنگی مردم افغانستان و ممانعت غیرمستقیم از حضور و مشارکت آنها در انتخابات،زمینه را برای استمرار مداخله خود در کابل و دیگر مناطق این کشور مهیا می سازند.در این میان، دموکراسی مسموم آمریکایی صرفا جنبه ای ظاهری و بدون خاصیت واقعی دارد.نکته حائز اهمیت این که شرکای اروپایی آمریکا نیز در این پروسه،کاملا با واشنگتن همگام بوده اند. بازیگران اروپایی به بهانه تامین منابع مالی انتخابات در افغانستان و با نظارت مستقیم کاخ سفید، مهندسی انتخابات را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بازیگرانی که هم اکنون سکوت کرده و مشغول رصد و ارزیابی بحران سیاسی دوباره ای هستند که به جامعه افغانستان تحمیل کرده اند.