کرونا سرانجام رسید

با مرگ 2 مبتلا به کرونا در قم، ایران به جمع 29 كشور آلوده به این ویروس پیوست

کرونا سرانجام رسید

ماجرا از چهار، پنج، روز پیش شروع شد، ‌ وقتی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت که در آن، دو نفر با ماسک، روی برانکارد از بیمارستانی در قم، خارج می‌شدند. بعد محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره دو بیمار فوت شده‌ای گفت که با تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کرده‌ بودند . او البته این نکته را هم گوشزد کرد که آمار مراجعه بیماران با تنگی نفس به بیمارستان‌های قم در در چند روز اخیر افزایش پیدا کرده است. هرچند که ظهر دیروز نتایج آزمایش‌ها آماده و تایید شد پاسخ اولیه آنها به کرونا ‌ مثبت ‌ است. در شرایطی که همه نگران ورود کرونا به ایران بودند دیشب سرانجام خبر رسید این ‌دو بیمار در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند. در نهایت مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی نوشت:‌ «هر دو بیمار به دلیل کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‎های ویژه فوت نموده‎اند.» قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت نیز از اختصاص ‌بیمارستان کامکار در قم به بیماران کرونا ‌و آماده‌سازی یک بیمارستان دیگر به عنوان پشتیبان خبر داد و گفت ‌همه مردم بهتر است ماسک بزنند. او درباره افرادی که بر اثر بیماری فوت کرده بودند نیز به ایرنا گفت:‌ «دو شخص فوت شده‌ کهنسال و از دو منطقه جداگانه قم بوده و نه تنها سفر خارجی بلکه سفر خارج از استان هم نداشته‌اند. با این حال هنوز علت و چگونگی ابتلای آنان به کرونا مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از این گفت که بیمارستان شهدای یافت‎آباد و دو بیمارستان خصوصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران جهت مقابله با کرونا تجهیز خواهند شد. بازتاب رسیدن کرونا به ایران اما در رسانه‎های جهان هم زیاد بوده است. آسوشیتدپرس، اولین رسانه‎ای بود که خبر را منعکس کرد. پس‌ از آن بلومبرگ، سی‌ان‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز و گاردین نیز این خبر را بازتاب دادند.

هنوز معلوم نیست دو شخص فوت شده در اثر کرونا چه كسانی هستند؛ زن‌اند یا مرد، اما براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده یکی از آنها جانباز شیمیایی بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت كشورمان به جمع سرزمین‌های آلوده جهان پیوسته و سی‌امین كشوری است كه ویروس
كوویدــ 19 به آن راه یافته است. حالا می‌شود گفت هرپنج قاره جهان آلوده هستند و در كره زمین نقطه دست نیافتنی برای این ویروس وجود ندارد و ایران نیز بعد از یك ماه مقاومت بالاخره تسلیم شد،‌ كشوری كه یك ماه است مردمش در شایعات گاهی در كردستان، گاهی در گیلان، گاهی نیز در تهران و بندرعباس و زنجان به ویروس جدید مبتلا شدند، ولی حالا به جای شایعات، در دنیای واقعی با این ویروس طرف است.
این موضوع می‌تواند ترسناك باشد، خبر ورود ویروس به قم می‌تواند مردم این استان را بترساند و همسایه‌های آن را به وحشت بیندازد، حتی می‌تواند درباره نحوه كنترل مبادی ورود به كشور كه گفته می‌شد سفت و سخت تحت نظر است تردید ایجاد كند، می‌تواند حتی باعث هجوم مردم برای خرید ماسك یا روی آوردن به بازار تجویزهای غیرمنطقی و حتی كلاهبردارانه شود، حتی اگر آمار کشته‌شدگان از دو نفر بگذرد و افراد بیشتری را درگیر كند می‌تواند بوی عید را از ماه اسفند بگیرد مثل سال نو چینی كه به خاطر كرونا خراب شد. اما اینها همه اما و اگر است و می‌تواند رخ ندهد به این شرط كه مسؤولان با مردم رو راست باشند و قصد پنهان كاری نداشته باشند و مردم نیز به جای ترسیدن و به هم ریختن، با این ویروس منطقی برخورد كنند. كووید- 19 تا به حال در دنیا جان 2014نفر را گرفته، بیش از 75  هزار نفر را نیز مبتلا كرده اما در عین حال 15هزار نفر نیز با این كه به ویروس آلوده بوده‌اند از این بیماری جان سالم به در برده‌اند. در واقع مرگ، پایان محتوم مبتلایان نیست و این حقیقت می‌تواند برای مردمی كه این روزها در كشورمان از نوع هفتم ویروس كرونا وحشت فزاینده دارند، خبری خوش باشد.
بیمارستانی که دو مبتلا به کرونا در آن جان خود را از دست دادند تخلیه شده و برای استفاده بیماران مبتلا به این ویروس اختصاص داده شده است. البته این هرگز به معنی غفلت از ویروس نیست، ما همه باید هوشیار باشیم و بیش از هر زمان به موازین بهداشتی توجه كنیم، همچنین باید به همه افرادی كه این دو نفر با آنها در تماس بوده‌اند نیز فكر كنیم.
دراین میان اعمال شرایط قرنطینه به معنی واقعی كلمه نیز ضروری است؛ یادمان نرود در چین حتی كادر درمانی هم به ویروس كرونا آلوده شدند و پزشكی كه اولین بار راجع به كرونا ویروس جدید هشدار داد نیز جزو قربانیان قرار گرفت.
 نترسید، مراقب باشید!
پرستاران و كادر درمانی كشور یك ماه است كه دارند آموزش‌های مقابله با كرونا می‌بینند، جمعیت هلال احمر نیز تا امروز 18 هزار نفر را برای مقابله با این بیماری آموزش داده،‌ در همه مراكز درمانی كشور نیز یك بخش ویژه عفونی پیش‌بینی شده و گفته می‌شود كمبودی از بابت كیت‌های تشخیصی و تجهیزات درمانی و حتی ماسك وجود ندارد.
آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد تا امروز بیشتر مرگ و میرهای ناشی از كووید ــ 19 مربوط به افراد بالای 80 سال بوده و فقط 8/2درصد از مردان مبتلا و 7/1 درصد از زنان آلوده به ویروس جان باخته‌اند. همه اینها می‌گوید ترس جایز نیست ولی مراقبت واجب است. گام اول برای مراقبت نیز شناختن علائم ابتلا به این ویروس است و سپس پیشگیری از انتقال آن و البته شناختن راه‌هایی كه بدن را برای مقابله با آن قوی می‌كند.ویروس جدید كرونا با این كه این همه وحشت درجهان راه‌انداخته و تعداد قربانیان آن از كشته‌های سارس پیشی گرفته ولی به گفته اهل فن، خطر كشندگی آن از آنفلوآنزا كمتر است گرچه از لحاظ علامت شباهت‌های زیادی با هم دارند.
تب، گلودرد، آبریزش بینی، سرفه، سردرد و بدن درد از جمله نشانه‌های ابتلا به ویروس كووید ــ 19 است، علائمی كه مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز تجربه اش می‌كنند. وجه تمایز ویروس جدید با شش نوع دیگر ویروس كرونا اما در این است كه مبتلایان به كووید-19، تنگی نفس شدید و مشكلات تنفسی را نیز تجربه می‌كنند به طوری كه ممكن است به بستری در بخش آی‌سیو نیز نیاز پیدا كنند. تفاوت دیگر نیز در این است كه شكل‌های مختلف ویروس كرونا از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا علائم شان را زودتر نشان می‌دهند درحالی كه ویروس كووید- 19 از هفت تا 14روز زمان می‌برد تا علائم اش را بروز دهد. راز در قرنطینه‌ماندن افراد مشكوك نیز به خاطر همین ویژگی است.
پس باید مراقب بود چون ممكن است فردی به ویروس آلوده شده باشد، اما بی‌علامت باشد. بنابراین برای مصون‌ماندن از این ویروس باید چند كار را در برنامه روزمره‌مان بگنجانیم از جمله این كه تماس‌مان با افراد را محدود كنیم و اگر چاره‌ای نبود از دست دادن و روبوسی كردن بپرهیزیم، روزی چند بار دست‌هایمان را با آب و صابون مایع حداقل به مدت 20 ثانیه بشوییم، از تماس با افرادی كه علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند خودداری كنیم و از آنها فاصله بگیریم و هنگام عطسه و سرفه نیز از دستمال استفاده كنیم و بعد از مصرف آن را درون كیسه نایلون گذاشته و در سطل زباله بیاندازیم.
 خود را قوی كنید
بدن‌های ضعیف كه سیستم ایمنی مطمئنی ندارند نه فقط به ویروس كووید‌ــ‌19 كه زودتر از بقیه مردم به سایر ویروس‌ها مبتلا می‌شوند. پس لازم است سیستم ایمنی این افراد تقویت شود و افرادی كه از این بابت نقصی ندارند نیز خود را هر چه قوی‌تر كنند. این هدف با خوردن برخی خوراكی‌ها به دست می‌آید مثلا آب كلم كه سرشار از مواد معدنی و آنتی‌اكسیدان‌هاست و منبع قابل توجه ویتامین‌های A، C و B6 محسوب می‌شود یا مثلا خوردن كدو تنبل یا آب آن كه منبع ویتامین E و روی است. همچنین خوردن مركبات یا آب گوجه فرنگی كه ویتامین ث بالایی دارد یا مصرف مرتب هویج كه به واسطه داشتن ویتامین A و كاروتن همواره برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.
 با سامانه 190 مشورت كنید
18 روز پیش كه شیوع ویروس كرونای جدید در چین، مردم ما را نگران كرده بود وزیربهداشت در حساب توییتری‌اش نوشت كه بخش مشاوره بیماری‌های واگیر سامانه تلفنی 190 (داخلی 9) آماده پاسخگویی به سؤالات مردم درباره این ویروس است. او نوشت همكاران او در وزارت بهداشت و كارشناسان این سامانه شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤالات مردم و ارائه راهنمایی به آنها هستند.
دیروز ما دو بار با این سامانه تماس گرفتیم، سامانه‌ای كه در روزهای عادی معمولا صف انتظار طولانی دارد و گاهی كارشناسان و اپراتورها پاسخ نمی‌دهند. عصر دیروز اما تماس ما با كارشناسان سامانه بلافاصله برقرار شد و در هر دو تماس دو خانم با آرامش و صبوری پاسخ سؤالاتمان را دادند كه ماحصلش چند نكته بود. اول این كه اگر هرگونه علائمی در خود یا اطرافیانمان دیدیم بلافاصله به پزشك مراجعه كنیم و اگر پزشك به ویروس كووید-19 مشكوك شد با تجویز او برای تشخیص قطعی به آزمایشگاه‌های تعیین شده مراجعه كنیم و در همه این مراحل از ماسك استفاده كنیم.
نكته بعدی این كه فعلا مردم خارج از استان قم نیاز به استفاده از ماسك ندارند و به گفته كارشناس سامانه 190 استفاده از ماسك برای همه مردم فعلا توصیه نمی‌شود چون استفاده از ماسك نیز اصولی دارد كه اگر رعایت نشود خودش می‌تواند منشأ بیماری باشد.




شایعات مرگبار
دو فرد مسن در قم در اثر ابتلا به ویروس کووید-19 فوت کردند. این شایعه نیست، بلکه خبری تاییدشده است که از عصر دیروز در رسانه‌های رسمی و از سوی مقامات مسئول عنوان شد. اما این صحبت‌ها که ورودی‌ها و خروجی‌های شهر قم در اثر کشف موارد ابتلا به کرونا بسته شده است، این دو نفر از اتباع خارجی بوده‌اند، اینترنت قم قطع شده یا این شهر قرنطینه شده است، همه شایعاتی است که در فضای مجازی دست‌به دست می‌شود و صحت ندارد. مثل نامه‌ای جعلی منتسب به معاون درمان وزارت بهداشت خطاب به رئیس‌جمهور درباره ابتلای 35 نفر و فوت 4نفر به علت ابتلا به کرونا در کشور که چهار روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد یا خبر فوت زنی میانسال در بیمارستانی در غرب تهران در اثر ابتلا به این ویروس که فردای 22 بهمن در برخی رسانه‌ها منتشر شد. شایعات فقط هراس به دل مردم انداختند. حال با تایید فوت دو نفر از اهالی قم، بازهم باید منتظر انتشار شایعاتی دیگر درباره ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی باشیم، چراکه سودجویان فضای مجازی بیکار نمی‌نشینند و برای جذب مخاطب دست به هر کاری می‌زنند. با این حال، ما باید آگاه باشیم، از کرونا نترسیم و هر شایعه‌ای را درباره آن باور نکنیم.