انتخابات ایران شفاف‌تر از بسیاری کشورهاست

انتخابات ایران شفاف‌تر از بسیاری کشورهاست



 غلامحسین کرباسچی
 دبیرکل حزب
کارگزاران سازندگی
‌‌برای بررسی حضور مردم پای صندوق‌های رای و تاثیر آن در سرنوشت کشور خوب است ابتدا نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم میان انتخابات در کشور ما و سایر کشورها. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که انتخابات در آن اتفاق نادر و مهجوری است و در بسیاری از کشورهای پیرامونی اثری از انتخابات نیست.
به عنوان نمونه می‌توان افغانستان را مثال زد که با همه هزینه‌هایی که از سوی آمریکا به این انتخابات تحمیل شد و حتی بعد از گذشت چند ماه هنوز معلوم نشد که پیروز انتخابات کیست. این در حالی است که در ایران انتخابات به صورت خیلی شفاف برگزار می‌شود و صادقانه باید این را گفت که در انتخابات ما عموما تقلبی که منجر به تغیر نتیجه شود وجود ندارد و خیلی بعید است که کسی بتواند این شائبه را ثابت کند. انتخابات ایران شفاف‌تر از بسیاری دیگر از موارد مشابه در بسیاری از نقاط مختلف است.
انتخابات حتما در سرنوشت کشور بسیار موثر است و  مساله حائز اهمیت این است که نهاد انتخابات در نظام ایران تضعیف نشود. این تضعیف می‌تواند از سوی مخالفان انتخابات یا حتی از سوی کسانی صورت بگیرد که ادعای علاقه‌مندی به دموکراسی دارند. کسانی که به هر دلیل نسبت به یک اشکال اجرایی و نظارتی انتقاد دارند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند باید بدانند که این رویکرد باعث تضعیف نهاد انتخابات خواهد شد. ما نباید در ذهن مردم، مسئولان و نظام اداره کشور کوچک‌ترین شبهه‌ای ایجاد کنیم که کشور را بدون انتخابات می‌شود اداره کرد و انتخابات و مجلس تاثیری ندارد. به عبارت دیگر باید  انتخابات را ناموس دموکراسی دانست و در بدترین شرایط هم باید در انتخابات شرکت کرد.
از سویی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که حضور بالا یا کم مردم در انتخابات به معنای موافقت یا مخالفت با کلیت نظام نباید تلقی شود. این انتخابات هم رویدادی مثل سایر رویدادها و اتفاقات کشور است. آمار مشارکت مردم در بسیاری از کشورهای دنیا مثل آمریکا بعضا 50 درصد یا کمتر از آن است و در برآوردها هم این حضور و مشارکت به معنای مخالف مردم با نظام سیاسی‌شان تلقی نمی‌شود. به اعتقاد من این مساله هم باید در ایران به عنوان امری عادی تلقی شود. باید این ذهنیت را بوجود آورد که نارضایتی مردم نسبت به برخی از اتفاقات یا سوءتدبیری که از سوی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد به معنای مخالفت آنها با کلیت نظام نیست.  حال ممکن است بخشی از مردم از گرانی بنزین،‌ سقوط هواپیما و یا عملکرد مسئولان ناراحت باشند ولی می‌دانند که پس از این انتخابات، مجلسی در آینده شکل خواهد گرفت و در چهار سال آتی در آن بسیاری از قوانین ممکن است دستخوش تغییر و تحول شود، از این رو باید  افرادی معقول و توانمند را به مجلس بفرستند تا سرنوشت کشور در چهار سال آینده به سمت بهتری حرکت کند .