قطعا نگران دوپینگ هستیم

غلامرضا محمدی: در آسیا از قهرمانی‌های‌مان دفاع می‌كنیم

قطعا نگران دوپینگ هستیم

غلامرضا محمدی كه در دهلی‌نو حضور دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره شرایط تیم ملی حرف زد كه مهم‌ترین بخش‌های سخنان او در زیر می‌آید:
 داستان سوم شدن كشتی آزاد و دوپینگ‌ها
شبی كه چند بار به من گفتند تیم سوم شده و آماده شدم روی سكو بروم و بعد دوباره گفتند كه تیم ما چهارم جهان شده، خیلی به همه ما سخت گذشت، ولی خدا خیلی بزرگ است. تیم ما لیاقتش را داشت كه در جهانی نورسلطان روی سكو برود كه حالا این اتفاق افتاد و به حق‌مان رسیدیم. در چهار مسابقه جهانی 2009، 2010، 2011 و 2019 سرمربی تیم ملی كشتی آزاد ایران بوده‌ام و خدا را شكر كه در سه بار آن روی سكو رفته‌ایم.
 كسب سهمیه سنگین وزن در المپیك
اتفاق خوبی بود. حالا برای كسب سهمیه تمركزمان روی سه وزن خواهد بود و قطعا تمركز كردن روی سه وزن بهتر از چهار وزن است و این می‌تواند به ما كمك كند. این اتفاق را به فال نیك می‌گیریم و حال تلاش می‌كنیم كه در مسابقات قهرمانی آسیا هم عملكرد خوبی داشته باشیم. بعد از آن تمام تمركز ما روی كسب سه سهمیه باقی مانده خواهد بود. فكر می‌كنم یدا... محبی حقش این بود كه در قزاقستان صاحب مدال شود. لیاقت او حتی بیشتر از عنوان ششمی بود ولی به حقش نرسید.
 نگرانی بابت دوپینگ
قطعا این موضوع نگران‌كننده است و ما باید خیلی نگران باشیم. سخت‌گیری در مورد دوپینگ و آزمایش مجدد تست‌ها از سال گذشته شروع شده و این سخت‌گیری، مراقبت بیشتر را می‌طلبد. در عین حال كه تیم ما تا اینجای كار پاك بوده و باید از این بابت خوشحال باشیم، اما باید در نظر داشته باشیم كه از دو سال قبل از مسابقات توكیو، تعداد تست‌ها در تورنمنت‌های مختلف بیشتر شده و موضوع با دقت بیشتری دنبال می‌شود. هرچه جلوتر می‌رویم، با توجه به پیشرفت علم و تكنولوژی، آزمایش‌ها دقت بیشتری پیدا می‌كنند و روی جزئیات حساس‌تر شده و خیلی كار سخت می‌شود. باید خیلی مراقب باشیم و آگاهی ورزشكاران و مربیان‌مان بیشتر شود تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری كنیم.
  واكنش به حرف‌های بنا
من هنوز درست نمی‌دانم قهرمانی آسیا به صورت رده‌بندی است یا امتیازش تاثیری در المپیك دارد یا نه. تا به هند نروم و پرس‌وجو نكنم، خیالم راحت نمی‌شود كه این مسابقه جزو سیستم رده‌بندی اتحادیه جهانی هست یا نه. دیدم که در خبرها آمده بود مسابقات آسیایی جزو رده‌بندی نیست اما یكی از دوستان به من پیام داد كه این مسابقات رنكینگی است. ما طبق اهدافی كه خودمان داریم پیش می‌رویم و تمركزمان روی كاری است كه می‌خواهیم انجام دهیم. طبق برنامه‌ای كه در اوزان مختلف داریم و آن چیزی كه به نفع كشتی ما است، كارمان را انجام می‌دهیم. اگر بخواهیم ذوب در رده‌بندی شویم، از اهداف‌مان باز می‌مانیم.
 معضلات سیستم رده‌بندی
یكی از معضلات سیستم رده‌بندی این است كه به نام شخص ثبت می‌شود. این‌كه این رده‌بندی به كشور و آن وزن تعلق ندارد، ایراد بزرگی است. اصلا شدنی نیست كه در این وقت سال ملی‌پوش‌مان را انتخاب كنیم. یعنی از شش هفت ماه قبل از مسابقه المپیك و جهانی، بدانیم ملی‌ پوش چه كسی است و او را در مسابقات رده‌بندی شركت دهیم. آن هم در مسابقه‌ای كه سر وزن قانونی برگزار می‌شود و نمی‌شود كشتی‌گیر را سه بار سر وزن قانونی به اوج آمادگی رساند و بعد هم او را به المپیك برد. اصلا امكانپذیر نیست كه از اكنون تیم اعزامی به المپیك را معرفی كنیم تا همان نفرات به مسابقه رده‌بندی بروند.
 اظهارنظر درباره قهرمانی آسیا
تمام توان‌مان را می‌گذاریم تا بتوانیم از قهرمانی دوره گذشته‌مان دفاع كنیم. هرچند مدافع عنوان قهرمانی هستیم اما هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. كار را خیلی جدی و محكم دنبال می‌كنیم و سعی داریم بهترین نتیجه را هم بگیریم.