اعتباری که مفت از دست رفت

بحران مالی و تزلزل در صندلی ریاست باعث شده اوضاع فدراسیون فوتبال از همیشه بدتر باشد

اعتباری که مفت از دست رفت

فدراسیون فوتبال با بحران بزرگی روبه رو شده است؛ بحرانی بی‌شك سازمان تیم‌های ملی در شكل‌گیری آن نقش مهمی دارد. فدراسیون فوتبال از سال گذشته با وجود بازنشسته بودن محمدرضا ساكت و استعفای او از دبیركلی، پست مهم ریاست سازمان تیم‌های ملی را به وی سپرد. از همان ابتدا ساكت حق امضا نداشت، با این حال تاج كه مثل سال‌های گذشته نشان داده بود فقط و فقط به چند نفر اعتماد دارد، دوباره پست جدید را به دبیركل سابق سپرد. بدین ترتیب حوزه اختیارات ساكت بسیار گسترده‌تر شد. او در حال حاضر علاوه‌بر پست ریاست سازمان تیم‌های ملی، رئیس آكادمی فوتبال، عضو كمیته فنی فوتبال، عضو كمیته فنی و توسعه فوتبال ساحلی و فوتسال، تصمیم گیرنده برای دبیركلی، سرپرست تیم ملی بزرگسالان و.... است. برای همه این سوال به وجود آمده كه ساكت چطور به تنهایی وقت رسیدگی به تمام این پست‌ها را دارد. عده‌ای معتقدند در واقع همین تعدد پست‌های ساكت باعث شده تا این روزها بحران بزرگی برای تیم‌های ملی به وجود بیاید. تاج مسؤولیت مستقیم این تیم‌ها را به ساكت سپرد. بهاروند هم همین كار را ادامه داد. حالا اما وضعیت برای این تیم‌ها بحرانی شده است.
استعفا به دلیل بی‌ثباتی
سیروس پورموسوی سرمربی تیم‌ملی جوانان روز گذشته به صورت مجازی از پست خود استعفا داد. این اولین استعفا در اعتراض به مشكلات موجود بود. پیش از این بعضی بازیكنان تیم های ملی فوتسال، فوتبال بانوان، فوتبال بزرگسالان و... هم به این وضعیت اعتراض كرده بودند؛ وضعیتی كه همه و همه اعتقاد داشتند عامل آن سیاست اشتباه فدراسیون در آوردن ویلموتس و دادن میلیاردها تومان به او و دستیارانش بوده است.
فدراسیون فوتبال امسال دو میلیون یورو نقدی به كادر سابق تیم ملی پرداخت كرد؛ رقمی كه بالای 30 میلیارد تومان می‌شود. تازه این مربی شكایت كرده و بالای 60 میلیارد تومان هم غرامت می‌خواهد! بازیكنان تیم‌های ملی مختلف اعتراض دارند و می‌گویند اگر برای آنها پول نیست چطور چنین رقمی به ویلموتس و دستیارانش پرداخت شد؟ اخیرا حسین طیبی بازیكن تیم ملی فوتسال گفت این‌كه فدراسیون پاداش‌های چهار سال قبل آنها را نمی‌دهد توهین به بازیكنان ملی است. او همچنین فاش كرد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال ایران دو سال است یك ریال دریافت نكرده است! بعد از او نوبت به یكی از فوتسالیست‌های بانوان رسید. آرزو صدقیانی هم گفت حتی پاداش قهرمانی دو سال قبل در آسیا را دریافت نكرده‌اند. او هم گفت گلایه دارد و با مردم درددل می‌كند. صدقیانی از وضعیت سخت فوتبال بانوان گفت و این‌كه تنها امیدشان گرفتن همین پاداش هاست ولی فدراسیون هنوز آن را پرداخت نكرده است. مسؤولان این فدراسیون می‌گویند هیچ پولی ندارند و حتی از پرداخت دستمزد كاركنان خود عاجز هستند. این فدراسیون ماهانه مبلغ یك میلیارد تومان حقوق می‌دهد. آنها نزدیك به 300 كارمند دارند كه حقوق آنها از سه میلیون تومان آغاز می‌شود.
عامل شرایط بحرانی از نظر همه و البته منتقدان همان قرارداد اشتباهی است كه فدراسیون فوتبال با مارك ویلموتس بست و  آن را مرتكب شد. پیش بینی این است اعتراضات در تیم‌های ملی گسترده تر شود. دیروز بعد از استعفای پورموسوی این شایعه قویا شنیده شد كه حسین عبدی سرمربی تیم ملی نوجوانان هم در آستانه استعفا قرار دارد. كادر این مربی هم مثل كادر موسوی چیزی حدود یك سال است دستمزد نگرفته‌اند و فدراسیون فوتبال هم مدام امروز و فردا می‌كند.