تحفه ترامپ برای هندی‌ها

اعتراضات گسترده علیه سفر ترامپ و قانون جدید شهروندی در هند 10 کشته بر جای گذاشت

تحفه ترامپ برای هندی‌ها

سفر دونالد ترامپ به هند که همزمان با تصویب قانون جدید و تبعیض آمیز شهروندی توسط دولت این کشور انجام شده، برای دهلی نو همراه با دردسرهایی بوده است. کشته و زخمی شدن حداقل 86 نفر در دهلی نو و احتمال افزایش میزان تلفات، حکایت از خشم و نفرت گسترده مردم هند از سیاست‌های تبعض آمیز دولت و حمایت واشنگتن از این سیاست‌های نژادپرستانه دارد. حمایت‌هایی که در جریان سفر ترامپ وارد مرحله آشکار شده است.

 اعتراضاتی که ادامه دارد
رئیس جمهور آمریکا در حالی وارد هند شد که بخش‌هایی از پایتخت این کشور صحنه اعتراضات خشونت‌آمیز بود.بخشی از این اعتراضات مربوط به تصویب قانون تبعیض‌آمیز شهروندی در این کشورو بخشی دیگر، مربوط به سفر ترامپ به دهلی‌نو بود. بنابر اعلام رسمی پلیس هند، وضعیت امنیتی در منطقه شرقی دهلی‌نو  همچنان شکننده است و قربانیان خشونت‌ها و اعتراضات به اصلاحات قانون شهروندی هند به 10نفر رسیده است.در این درگیری‌ها بیش از ۷۶ نفر نیز مجروح شده اند. موارد جدید پرتاب سنگ و درگیری میان مردم محلی به وقوع پیوسته است و وضعیت در مناطق موج پور و براهم پوری دهلی بسیار شکننده گزارش شده است.
 چرا  اعتراض؟!
اعتراضات اخیر در دهلی نو ، کلکته و حیدرآباد ، ریشه در نارضایتی همزمان تعداد زیادی از ساکنان هند از نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌جمهور آمریکا دارد. نارندرا‌مودی اخیرا قانون اصلاحات شهروندی در این کشور را  بدون توجه به اعتراضات گسترده، تایید و به آن جنبه اجرایی بخشیده است. بر اساس مصوبه مجلس سفلی و مجلس علیای هند، به اقلیت‌هایی که از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و بنگلادش به دلایل مختلف از جمله مشکلات سیاسی و اجتماعی به هند مهاجرت کرده اند، شهروندی هندوستان اعطا می‌شود. اما این مصوبه، مسلمانان را در دریافت حق شهروندی مستثنا کرده است، حتی اگر تحت ظلم یا تضییع حقوق اجتماعی قرار گرفته باشند. لایحه‌ای که از تصویب دو مجلس سفلی و علیا گذشته است، به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی ۱۳۹۳) از سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده اند، حق شهروندی اعطا می‌کند. از این رو میلیون‌ها نفر در هند قادر خواهند بود در آینده ای نزدیک شهروند این کشور پرجمعیت شوند. بیشتر تحلیلگران معتقدند این لایحه، در راستای انزوای مسلمانان در جامعه هند صورت می‌گیرد.
 حمایت از انزوای مسلمانان
دونالد ترامپ  از زمان حضور خود در کاخ سفید، اصلی ترین مشوق دولت‌ها و حکومت‌های دیگر کشورهای دنیا مبنی بر اعمال قوانین ملی گرایانه و نژادپرستانه بوده است. رشد جریان‌های ملی‌گرا در دیگر کشورهای دنیا و حتی کشورهای اروپایی، دردوران ریاست جمهوری ترامپ بی سابقه بوده است. در این میان، اصلی‌ترین هدف ترامپ از حمایت آشکار و پنهان از دولت‌های نژادپرست، انزوای مسلمانان و اعمال فشارهای بی‌سابقه بر آنهاست. ترامپ نه‌تنها از اصلی‌ترین طرفداران مصوبه تبعیض آمیز و نژادپرستانه دهلی‌نو علیه مسلمانان است، بلکه دولت هند را همچنان تشویق به نقض سیستماتیک حقوق مسلمانان و  دیگر  گروه‌های مخالف سلطه غرب در این کشور می‌کند. انزوای مسلمانان و اعمال فشار بر پیروان دین اسلام، به مثابه یک رویکرد آشکار در دستور کار مقامات کشور هند قرارگرفته است. این مساله، خود را در نوع رفتار و رویکرد قضایی، سیاسی و امنیتی مقامات هندی در قبال مسلمانان آشکار کرده است.
 معترضان
عقب نشینی نمی‌کنند
معترضان هندی و خصوصا مسلمانان اعلام کرده اند که تا زمان لغو رسمی مصوبه جنجالی مجلس یا توقف اجرای آن از سوی دولت مودی، حاضر به عقب‌نشینی و پایان دادن به اعتراضات خود نیستند . البته اعتراض به تصویب این قانون که همزمان با سفر ترامپ به شدت افزایش یافته است از 2 ماه پیش آغاز شده و هند در جریان سرکوب مردم حداقل 30 نفر را کشته و 21 هزار نفر دیگر را نیز دستگیر کرده است.بدون شک حضور ترامپ در هند، بی‌ارتباط با این قانون و اعلام حمایت رسمی وی از دولت مودی و سیاست‌های نژادپرستانه  و اسلام‌هراسانه آن نیست.
 کاسبی ترامپ
 با خون هندی‌ها
رئیس جمهور آمریکا استمرار حمایت از دولت هند در سرکوب مسلمانان  را به مانند همیشه ، با یک معامله اقتصادی کلان گره زده است. اظهارات وقیحانه ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر هند،به‌وضوح از این معامله وقیحانه پرده بر می‌دارد: «امروز همکاری مان را در زمینه دفاعی گسترش دادیم. ما توافق کردیم که هند تسلیحات آمریکایی را به مبلغ بیش ۳ میلیارد  دلار از جمله بالگردهای آپاچی که بهترین در جهان هستند را خریداری کند. در مذاکرات ما با نخست‌وزیر هند، تعهد دو کشور برای دفاع از هم‌میهنان در مقابل تروریسم اسلامی تاکید گردید.»
ترامپ از مسلمانانی که امروز در دهلی‌نو و دیگر شهرهای هند خواستار تامین  حقوق اولیه انسانی و شهروندی خود هستند، تحت عنوان تروریست‌های مسلمان یاد می‌کند! بدون شک این اظهارات و مواضع ترامپ هرگز از ذهن مسلمانان هند و دیگر مسلمانان جهان پاک نمی‌شود.