نسخه Pdf

«سریع به این حساب پول بریز»

شگرد هكرهای شبكه های اجتماعی برای سرقت

«سریع به این حساب پول بریز»

هنوز هم از اتفاقی كه برایش رخ داده، بهت‌زده و متعجب است. با اینكه تمام ماجرا را برای دوستانش شرح داده است و رفقایش می‌دانند كه از سیامك سوء استفاده شده، اما او هنوز هم نزد دوستانش شرمسار است. 
سیامك می‌گوید: «چند سال پیش صفحه‌ای برای خودم در اینستاگرام باز كردم. پس از باز كردن صفحه، آن را خصوصی كردم تا هركسی به پست‌ها و فهرست دوستانم دسترسی نداشته باشد. اگر فرصتی دست می‌داد یا كاری پیش می‌آمد، با دوستانم در بخش چت آن صحبت می‌كردیم و مشكلی هم نداشتیم، اما پس از مدتی اتفاقی افتاد كه باعث شد بسیاری از دوستانم نسبت به من بدبین شوند. 
یك روز یكی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت چه زمانی پول او را پس می‌دهم. متوجه حرف‌های او نمی‌شدم كه منظورش چیست. من هرگز پولی از او نگرفته بودم كه حالا نخواهم آن را برگردانم. وقتی به او گفتم من پولی از او نگرفته‌ام، قسم خورد كه پول برایم واریز كرده است. من هرچه می‌گفتم، او باور نمی‌كرد.»
این آخرین باری نبود كه دوستان سیامك از او می‌خواستند تا پول‌شان را به آنها برگرداند. چند روز بعد، دوباره تعداد دیگری از دوستان سیامك از او خواستند تا پول‌های‌شان را برگرداند: «من وضعیت مالی نسبتا خوبی داشتم و از شرایطم راضی بودم. دلیلی نداشت از دوستانم پول قرض بگیرم، اما آنها مداركی داشتند كه نشان می‌داد برایم پول واریز كرده‌اند. رسیدهای بانكی كه داشتند، نشان می‌داد من از آنها پول دریافت كرده‌ام. 
وضعیت عجیبی شده بود و نمی‌دانستم چه باید كنم. دوستانی كه به گفته خودشان من از آنها پول گرفته بودم به من بدگمان شده بودند و برخی از دوستانم نیز سعی می‌كردند رابطه‌شان را با من محدود كنند. به كلانتری محل مراجعه كردم و آنها گفتند باید به پلیس  فتا بروم و طرح شكایت كنم.»
سیامك به پلیس فتا مراجعه كرد و موضوع را با آنها در میان گذاشت و ماموران به او گفتند به احتمال زیاد حساب اینستاگرامش هك شده است و بنابراین رسیدگی به این پرونده كلاهبرداری در دستور كار ماموران قرار گرفت. بر اساس تحقیقات ماموران، متهم پس از دسترسی به حساب اینستاگرامی سیامك با دوستان او رابطه برقرار می‌كرد و می‌گفت كه به دلیل مشكل مالی به مبالغی نیاز دارد و از آنها درخواست می‌كرد تا به حسابش پول واریز كنند. از سوی دیگر، چون دوستان شاكی به او اعتماد كامل داشتند، بلافاصله پس از درخواست او، مبلغ مورد نیازش را برایش واریز می‌كردند. 
با ادامه تحقیقات ماموران پلیس فتا، سرانجام متهم كه از هم صنفان و دوستان شاكی بود، دستگیر شد. متهم ابتدا منكر هرگونه بزه انتسابی شد، اما وقتی در برابر ادله و شواهد پلیس قرار گرفت به جرم خود و كلاهبرداری 150 میلیون ریالی از دوستان شاكی اعتراف كرد. 

به هویت‌های مجازی اعتماد نكنید
سرهنگ ابوطالبی، رئیس پلیس فتای استان یزد گفت:«كاربران شبكه‌های اجتماعی دقت داشته باشند با توجه به شخصیت و موقعیت اجتماعی و مالی آنها ممكن است افرادی با سوء استفاده از نام و هویت جعلی شما و با راه‌اندازی صفحات مشابه یا دسترسی غیر مجاز، اقدام به كلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه كنند. در این خصوص با ارتقای امنیت شبكه‌های اجتماعی خود همچون فعال كردن رمز دوم در حریم خصوصی از این‌گونه كلاهبرداری‌ها پیشگیری‌كنند.
وی تاكید كرد: كاربران در فضای مجازی نباید به هویت‌های كاذب اعتماد كنند، زیرا افراد سودجو با هویت‌های جعلی و برای مقاصد خاص مثل كلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه نسبت به ارتباط‌گیری با كاربران اقدام می‌كنند. همچنین اگر درخواستی مبنی بر واریز پول از سوی یكی از دوستان یا بستگان خود در شبكه های اجتماعی دریافت كردید، بلافاصله با او تماس گرفته و از صحت موضوع مطمئن شوید و بعد پول را واریز كنید. 
همچنین دقت داشته باشید این كلاهبرداران، شماره كارتی غیر از صاحب حساب كاربری را می دهند و مدعی می شوند كارتشان را همراه نیاورده‌اند و پول را به حساب دیگری واریز كنند.
 این موضوع یكی از راه های شناخت این كلاهبرداران است.
ابوطالبی خاطر نشان كرد: در صورت رو‌‌به‌رو شدن با این مجرمان، قبل از هر اقدامی ماجرا را به پلیس اطلاع دهید تا ماموران بتوانند این مجرمان را در ادامه اقدامات مجرمانه شان ناكام بگذارند.
ضمیمه کلیک