بحران 2 دولتی در کابل باید پایان یابد

5 نماینده افغانستان در گفت و گو با جام جم از اختلافات شدید سیاسی در این کشور می‌گویند

بحران 2 دولتی در کابل باید پایان یابد

برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اشرف غنی و عبدا... عبدا... در افغانستان، مولد نگرانی‌های زیادی در داخل این کشور بوده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این مسأله در آینده‌ای نزدیک، می‌تواند کل معادلات امنیتی و اجتماعی افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد و گروه‌های تروریستی را نسبت به از سرگیری برخی فعالیت‌های خرابکارانه تحریک کند. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی از جمله زلمای خلیل زاد که به صورت دروغین مدعی ایجاد دموکراسی و آزادی در افغانستان بوده‌اند، نتوانسته‌اند اقدامی را در پیشگیری از وضعیت موجود انجام دهند. برگزاری یک انتخابات پرحاشیه ( که هزاران شکایت از آن صورت گرفته است ) و تاخیر چند‌ماهه در اعلام نتایج آن، به‌خوبی بیانگر ماهیت دموکراسی وارداتی ایالات متحده به افغانستان است. در این خصوص روزنامه جام جم در گفت‌و‌گو با پنج نفر از نمایندگان افغانستان، نظر آنها را در خصوص آخرین تحولات سیاسی این کشور جویا شده است.
 امیرشاه نایب زاده:
 بحران دودولتی باید تمام شود
نماینده ولایت بادغیس در مجلس افغانستان ( ولسی جرگه) معتقد است بحران دودولتی در افغانستان باید هر چه سریع‌تر پایان یابد :«ما اگر بخواهیم به صلح دائمی دست پیدا کنیم، نباید شاهد بروز چنین حوادثی در کشور باشیم. وجود دو دولت در افغانستان نه تنها قابل قبول نیست، بلکه این مسأله قطعا به سود ملت افغانستان نیز نیست. همه باید کمک کنیم این وضعیت بحرانی زودتر پایان یابد. امیدواریم بزرگان کشور نیز پادرمیانی کنند تا این مشکل دیگر ادامه نداشته باشد. »
 استاد فریده بیکزاد:
حق داریم نگران باشیم
استاد فریده بیکزاد، دیگر نماینده ولایت بادغیس معتقد است وجود دو دولت در کابل می‌تواند به معنای وقوع بحران امنیت در کشور افغانستان باشد:  « ما هیچ گاه شاهد وجود دو دولت در افغانستان نبوده‌ایم، اما این بار چنین اتفاقی رخ داده است. ما و مردم حق داریم نگران باشیم. ما نمی‌خواهیم تحت تاثیر بحران‌های سیاسی در افغانستان، شاهد تشدید بحران‌های امنیتی و افزایش خشونت‌ها در کشور باشیم. در این میان تنها باید مصالح مردم افغانستان و امنیت کشورمان در نظر گرفته شود. هیچ چیز دیگری نباید برای سیاستمداران ما موضوعیت داشته باشد. »
 عبدالبصیر عثمانی: تفاهم سیاسی باید هرچه زودتر شکل گیرد
عبدالبصیر عثمانی، دیگر نماینده مجلس افغانستان در خصوص تحولات سیاسی اخیر در این کشور و وجود دو دولت مختلف در کابل می‌گوید: «همان گونه که می‌دانید، از ابتدا شاهد بروز معضلاتی در مسیر برگزاری انتخابات در افغانستان بودیم. همچنین انتقاداتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات و نحوه محاسبه آرا و ... شکل گرفت.در نهایت ما شاهد برگزاری دو مراسم تحلیف و شکل گیری دو دولت در کابل بودیم. پس از مراسم نیز شاهد بودیم هر یک از این دو ( عبدا... و غنی)، معرفی برخی اعضای دولت خود را آغاز کرده‌اند. بدون شک اگر در افغانستان تفاهم سیاسی شکل نگیرد، شاهد دامنه دار بودن این مسأله خواهیم بود. در این صورت، مشکلات بیشتری برای کشورمان پیش خواهد آمد. ما امیدواریم و به خدا توکل می‌کنیم. امیدواریم بزرگان کشور با میانجیگری، زمینه ایجاد تفاهمی را فراهم کنند تا معضل دو دولتی در افغانستان از بین برود. این موضوع به هیچ عنوان منطقی و قابل پذیرش نیست.»
 احمدشاه رمضان:
نشانه‌های خوبی در افغانستان نمی‌بینیم
احمد شاه رمضان، نماینده ولایت بلخ در مجلس افغانستان نمی تواند نگرانی خود را از کلیت وقوع حوادث اخیر در کابل و برگزاری دو مراسم تحلیف مختلف در پایتخت افغانستان پنهان کند: «هرگز تصور نمی کردیم در یکی از حساس‌ترین برهه‌های حیات سیاسی و امنیتی افغانستان و در حالی که شاهد شکل‌گیری توافق آمریکا و طالبان بودیم، بروز یک بحران سیاسی به نام دودولتی در افغانستان تا این اندازه کام ملت افغانستان را تلخ کند. ملت افغانستان سال‌ها رنج و اندوه و درد را تحمل کرده است. اما در نهایت کار با اجماع و تفاهم پیش نرفت. نتیجه این عدم اجماع و تفاهم را امروز می‌بینیم. ما شاهدیم دو نفر در افغانستان مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کرده‌اند. آنچه مسلم است این‌که باید این بحران هر چه سریع‌تر برطرف شود. بزرگان باید با جناب آقای اشرف غنی و جناب آقای عبدا... عبدا... دیدار کنند. هر دوی این بزرگان باید بدانند ادامه این وضعیت عاقبت ندارد و به صلاح ملت افغانستان و امنیت کشور نخواهد بود.»
 خالد اسد:
افغانستان یک رئیس جمهور بیشتر ندارد
خالد اسد، نماینده ولایت پکتیکا ضمن حمایت از رئیس جمهوری اشرف غنی، به نقش رهبران و سران افغان در عبور از بحران فعلی اشاره می‌کند و می‌گوید : «واقعیت این است بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون ریاست جمهوری افغانستان، نتیجه انتخابات مشخص است و آقای اشرف غنی، رئیس جمهور کشور است. در هر حال، بزرگان و سران سیاسی در افغانستان باید از همه ابزارهای خود برای حل بحران استفاده کنند و مانع بروز بیشتر اختلافات در کشورمان شوند.»