نسخه Pdf

تحصیل در سرزمین عجایب

چند مدرسه عجیب و غریب در جهان سر زده‌ایم

تحصیل در سرزمین عجایب

گفتم این روز‌ها كه بهتر است در خانه بمانیم سری بزنیم به مدارسی كه اگر هم مدارس باز بشود باز هم هیچ‌وقت در عمرمان قسمت نشود در آنها درس بخوانیم ولی فانتزی ذهنی خیلی از ما نوجوان‌ها بوده و هست اول از همه برویم سراغ مدارس جادو‌ جمبل !

حمزه‌لوئیا

مدرسه هاگواردز  واقعی 
 در آمریكا در ایالت ماساچوست مدرسه Salem در سال ۲۰۰۴، تاسیس شد البته محوطه مدرسه از سال ۲۰۱۶  تغییر پیدا كرد و یكسری از كلاس‌های مدرسه به صورت آنلاین اجرا می‌شود. از مهم‌ترین دروس این مدرسه می‌توان به درس فیزیك اشاره كرد! یكی نیست به این جماعت بزرگوار جادوگر‌ها بگوید تصدق جاروی ضد جاذبه نیوتون‌تان بشوم من، اگر می‌خواستم u=mgh را بلد شوم كه احتیاجی به جادو و جنبل نداشتم و مثل بچه آدم می‌نشستم سر درس و كتابم .

مدرسه مارها
در هند تاسیس شده و از این قسم كار‌ها كه فلوت را چطور برای مار كر بدبخت تكان بدهی تا سیخ از سبد در بیاید، كاملا آكادمیك تدریس می‌كنند. 
البته در هند مدرسه‌ای برای كودكان كم‌بضاعت تاسیس شده كه خودش دنبال دانش‌آموز می‌رود، درست شنیدید مدرسه‌ای كه حركت می‌كند !

مدرسه غاری
سری هم به چین بزنیم خالی از لطف نیست مدرسه غاری دونگژونگ چین از سال ۱۹۸۴ كه هنوز هم پا برجاست. این‌چینی‌ها جماعت غریبی هستند. یعنی یك كف دست مصالح ندارند بریزند توی استانبولی چهار تا آجر بیندازند بالا و مدرسه بسازند، آنوقت یك روزه قدرتی خدا بیمارستان علم می‌كنند!

مهد جنگلی والد كینترگارتنس 
این همه از مدرسه‌ها گفتیم از كودكستان‌ها هم بگوییم. در آلمان كودكستانی درون جنگل وجود دارد. شما فرض كن پدربچه فراموش كند دنبال فرزند خود بیاید تا شب طفل صغیر سگ‌خور و گرگ‌خور نشود هنر كرده. حالا این‌همه مسافت شهر تا جنگل را صبح به صبح كدام مادر شاغلی می‌تواند طی كند خدا می‌داند در پایان دوره هم اگر زنده بمانند لابد با امضای شخص تارزان و مهر موسسه شیرشاه دو مدرك پایان دوره دریافت می‌كنند.

مدرسه الف‌ها 
در ایسلند مدرسه‌ای وجود دارد كه تخصصی به امور اِلف‌ها می‌پردازد. اگر از جماعت اهل دل باشید در فیلم ارباب حلقه‌ها و هری پاتر، الف‌ها را خوب به‌خاطر می‌آورید.

مدرسه‌ای روی آب
زمانی که هوا آلوده است یا برف و باران شدید می‌آید مدارس تعطیل می‌شوند و شور و شعف خاصی در دانش‌آموزان شکل می‌گیرد؛ حال فکر کنید دو بار در سال در شهرتان سیل بیاید! الان فکر می‌کنید که وای چقدر خوب تعطیل می‌شود و دانش‌آموزانش چه حالی می‌کنند! اما این‌طور نیست؛ در بنگلادش یک مرکز خیریه وجود دارد که چیزهای مهم مانند مراکز بهداشتی درمانی، خانه، و مدرسه را به صورت شناور می‌سازد. این قایق‌ها با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، و مدارس قایقی یک کتابخانه‌ کوچک، دسترسی به اینترنت و حداقل یک لپ تاپ دارند. این مدارس در ۲۰۰۲ شروع به فعالیت کردند و از آن زمان حدود ۷۰۰۰۰ کودک در این مدارس قایقی تحصیل کرده‌اند.

​​​​​​​مدرسه قطاری هند
توسط اینریت خورانا تاسیس شده است كه علاوه‌بر آموزش در بحث غذا و درمان هم فعال است.
البته در دنیا كم از این مدارس متحرك نیست.
ضمیمه قاب کوچک