نسخه Pdf

رقابت‌های خانوادگی

خانه ما ؛ مستند مسابقه پرطرفدار ایرانی

رقابت‌های خانوادگی

10 فصل از ساخت یك برنامه رالی شوی جذاب می‌گذرد. برنامه‌ای كه بسیاری از اقشار جامعه و خانواده‌ها را به سمت خود جذب كرده است. برای همین هم توانسته است از زمان پخش تاكنون به 10 فصل برسد و ركورد ساخت برنامه‌های رالی‌شوهای صدا و سیما را بزند. برنامه‌ای ساده؛ اما در عین حال جذاب كه موجب شده هم كسانی كه در این برنامه حضور دارند و هم كسانی كه به عنوان مخاطب آن را به تماشا می‌نشینند از آن لذت برده و دوست داشته باشند همچنان ادامه پیدا كند. «خانه ما» از یك ایده ساده شكل گرفت. ایده‌ای كه كمك كند خانواده كنار یكدیگر قرار گیرد و از این طریق استحكام یك خانواده را به نمایش بگذارد. برای همین هم برنامه خانه ما را كمتر كسی است كه در فصل‌های مختلف ندیده باشد و با آن ارتباط نگرفته باشد. برنامه‌ای كه هر فصل آن با سه خانواده از شهرهای مختلف مانند تهران، تبریز، اهواز، رشت و... حضور دارند و سعی می‌كنند با هم به رقابت بپردازند. مسابقه‌ای كاملا خانوادگی آن هم با فرهنگ و رنگ و بوی جامعه ایرانی و اسلامی به تهیه‌كنندگی حسین افشار و كارگردانی احسان عمادی.
 خانواده‌هایی مثل خودمان 
همین نزدیك بودن این خانواده‌ها با واقعیت جامعه آن هم در شهرهای بزرگ و مختلف موجب شده است تا بیننده آن را درك كرده و در آن حالت‌هایی از تمارض، خشكی، غلو و... نیز نبیند. از دیگر مزیت‌های این برنامه در انتخاب درست خانواده‌هایی است كه توانسته‌اند مقابل دوربین به‌خوبی حضور داشته باشند و با هم ارتباط بگیرند. خانواده‌هایی كه بیننده اگر شباهت‌هایی از آن در خانواده خود نبیند در خانواده‌های اطرافیان خود خواهد دید.
برای همین موجب شده تا بیننده با آن ارتباط برقرار كند. مخصوصا كه هدف و موضوع اصلی این مسابقه رقابت بین خانواده‌ها برای انجام صرفه‌جویی در زندگی است. چون در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم كه مصرف‌گرایی از عوارض زندگی مدرن شده و سرانه مصرف در خانواده‌های ایرانی در مقایسه با آمارهای جهانی به دلایل گوناگون بالاست و چنین برنامه‌هایی می‌تواند كمك كند تا خانواده‌ها با صرفه‌جویی‌های درست آگاهی لازم را به دست آورده و در خانه آن را به كار گیرند.
آموزشی كه شاید هیچ برنامه آموزشی و كارشناسی نتواند آن را به خوبی برگزاری یك مسابقه كه خانواده‌ها در آن حضور دارند منتقل كند. به طوری كه عوامل ساخت این مجموعه نیز بر این باورند هیچ كار تلویزیونی تا به این حد به زندگی عادی مردم نزدیك نشده است؛ اما در خانه ما با كمترین دخل و تصرف، بی‌واسطه‌ترین ارتباط با زندگی مردم برقرار شده است. 
 «خانه ما» جذاب برای تمام شبكه‌ها
خانه ما تاكنون آنقدر جذابیت داشته كه در طی پخش این 10 فصل به طور متناوب شبكه‌های مختلف هم به پخش آن پرداخته است. حتی با یك جست‌وجوی ساده در فضای مجازی متوجه خواهید شد تا چه حد با واكنش‌های مختلف و مثبتی از سوی مخاطبان مواجه شده. نظرسنجی‌هایی كه در صدا و سیما نیز انجام گرفته نشان داده كه همیشه در این نظرسنجی‌ها از رتبه و امتیاز خوبی بهره‌مند شده و در شبكه نسیم نیز همیشه جزو برنامه‌های پربازدید و مورد پسند مخاطب‌ها قرار گرفته است. 

مسابقه فرمانده 
مسابقه فرمانده  اثری است که  شاید تا‌كنون شبیه آن را  ندیده باشید. مستند مسابقه‌ای كه توسط خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است. برنامه‌ای سرگرمی محور كه از شبكه افق پخش می‌شود و كارگردان فصل‌های ابتدایی آن حسام اسلامی و حامد شكیبانیا بودند و حسام اسلامی، مجید عزیزی و مهدی جبین‌شناس نیز فصل سوم آن را كارگردانی كردند. در این مسابقه شركت‌كنندگان به  رقابتی هیجان‌انگیز  می‌پردازند به طوری كه حتی سازندگان آن از  نتیجه ماجرا بی‌اطلاع هستند. در این مسابقه مستند یك فرمانده نظامی وجود دارد كه با كمك دستیارانش مراحل مختلف را برای شركت‌كنندگان تعریف می‌كنند و در نهایت مسابقه آغاز شده و براساس عملكرد شركت‌كننده‌ها جریان مسابقه پیش می‌رود. 

دورت بگردم ایران 
«دورت بگردم ایران» با هدف نشان دادن اهمیت سفر در میان خانواده به تهیه‌کنندگی حسن حبیب‌زاده و کارگردانی حبیب‌زاده و نازنین چیت‌ساز پایه‌گذاری شد. سفری كه نقش اول آن فرزندانی هستند كه روایتگر این سفرها شناخته می‌شوند. فصل اول این مجموعه فروردین 98 روی آنتن رفت و فصل دوم آن پاییز . با این  اهداف كاروان‌های دورت بگردم ایران ساخته شدند و سفری خانوادگی را با خانواده‌هایی كه صاحب دو سه فرزند و حتی بیشتر بودند را با خود راهی كردند 
تا این تجربه متفاوت را با بیننده‌های شبكه نهال به اشتراك بگذارند. تجربه‌ای متفاوت که توانست نظر مخاطبانش را هم به خوبی جلب كند و بعد از ساخت فصل اول و دیدن بازخوردها باعث شد  فصل دوم و سوم آن را هم با انگیزه‌ آغاز كنند. 

​​​​​​​دستپخت 
مسابقه دستپخت یك مسابقه حرفه‌ای در زمینه آشپزی است. مسابقه‌ای كه شروع آن از سال 94 بوده و در سه فصل پخش شد. سبك مسابقه آن به صورت رقابتی بوده و از طریق داوری وارد حذف و ورود به مرحله نهایی می‌شود. سید وحید حسینی تهیه‌كننده، طراح و كارگردان آن بوده كه با كمك تجربیات خود توانست یك مسابقه رقابتی‌محور جذاب را به وجود آورد. طی این برنامه نزدیك به 400 شركت‌كننده حضور داشتند. شركت‌كنندگانی كه از طریق داوری حذف و شركت‌كنندگان برتر وارد مرحله بعدی آن شدند. این برنامه كه با الگوبرداری از برنامه‌هایی به این سبك ساخته و تولید شده به‌خوبی توانست مخاطب‌ها را به سمت خود جلب كند و در نظرسنجی‌های صدا و سیما نیز جزو محبوب‌ترین‌ها شناخته شد.
ضمیمه کلیک