نسخه Pdf

در زمستان اتفاق افتاد

مروری بر بهترین تاك‌شوهای 98

در زمستان اتفاق افتاد

زهره ترابی / روزنامه‌نگار

 مهران مدیری یكی از محبوب‌ترین ستاره‌ها‎ی تلویزیونی بعد از انقلاب است با میلیون‌ها مخاطب كه سال‌هاست كارهای او را دنبال می‌كنند. كارهایی كه گاه ماندگار شده، گاه بسیار ضعیف بوده و گاهی هم حاشیه‌هایی پررنگ‎تر از متن داشته. با وجود همه فراز و فرودها مردم با مدیری مهربانند، هر بار به او اعتماد می‌كنند و برنامه‌های جدیدش را می‌بینند. دورهمی كه اواخر سال 94 برای اولین بار روی آنتن رفت در همان فصل اول توانست مخاطبان زیادی را همراه خود کرده و خاطرات خوش كارهای سابق مدیری را در ذهن مردم زنده كند. برنامه‌ای كه در این چند سال فراز و فرود 
كم نداشته ولی همچنان پابرجا مانده و توانسته امسال یكی از بهترین تاك‌شوهای سیما باشد. 
دكور عظیم، حضور تماشاگران  در محیط، متن‌های معمولا هوشمندانه، اجرای مدیری و گفت‌وگو با تماشاچیان نقاط قوت برنامه در این سال‌ها بوده‌اند. 
تعداد قسمت‌های پخش شده دورهمی در سال 98 چندان زیاد نبود. در واقع در بهار و تابستان و پاییز امسال تنها یك قسمت از دورهمی پخش شد كه حواشی زیادی داشت. اواخر سال 97 مهران مدیری و مصطفی احمدی اعلام كردند كه دورهمی در حال طراحی است و به نوروز 98 نخواهد رسید. اما سید مرتضی میرباقری معاون سیما اعلام كرد «از نوروز تا رمضان، دورهمی را حتماً دو روز در هفته خواهیم داشت.» با این حال شرایط جور دیگری پیش رفت. سیزدهم فروردین همزمان با بعثت پیامبر اكرم(ص) برنامه دورهمی از تلویزیون پخش شد. مدیری از تغییرات در طراحی صحنه و دكور جدید صحبت كرد و درباره آینده برنامه قول و قرارهایی با مخاطبان گذاشت: «ما قرار نبود برگردیم، اما الان اینجا ایستادیم. در واقع امشب فقط یك ویژه‌برنامه است و ما دوباره از اردیبهشت، هفته‌ای سه شب با شما خواهیم بود.» اما صحبت‌های مدیری در این برنامه و پرداختن او به بعضی اتفاقات سرنوشت دورهمی را تغییر داد. حرف‌های انتقادآمیز او و شوخی با حوادث تلخ ابتدای سال، خیلی‌ها را شاكی كرد. كار تا جایی پیش رفت كه در بازپخش برنامه این بخش صحبت‌ها حذف شد و مدیرعامل شبكه هم به خاطر آن توبیخ و مجبور به عذرخواهی از مردم شد.
بعد از مدتی بی‌خبری، در تابستان نام این كمدین معروف با یك برنامه تازه مطرح شد. «مهران مدیری برای ۱۰ قسمت نخست مجموعه‌ای تحت عنوان «شب‌نشینی» به تهیه‌كنندگی مصطفی احمدی برای عرضه در شبكه نمایش خانگی پروانه ساخت دریافت كرد.» برنامه‌ای كه حتی اسمش هم شباهت زیادی با دورهمی داشت.
 آن برنامه هم اما به جایی نرسید و دورهمی شب یلدا دوباره به تلویزیون برگشت. و این بار برگشتن‌اش ادامه‌دار بود و تا پایان سال طول كشید. هیچ چیز حتی كرونا و انتقادات به مخاطره‌آمیز بودن تولید در چنین شرایطی هم نتوانست برنامه‌اش را تعطیل كند. البته در ایام شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برای مدتی پخش برنامه متوقف شد اما بعد از پایان ایام فاطمیه دوباره به كنداكتور 
برگشت. 
در این فصل از دورهمی مهمانانی مثل سردار آزمون، علیرضا بیرانوند، سروش صحت، پرویز فلاح‌پور و شقایق فراهانی در این برنامه حضور پیدا كردند. مهمانانی كه گاهی شهرت و محبوبیت‌شان زمین تا آسمان با یكدیگر متفاوت بود و كیفیت برنامه را تغییر می‌داد. با وجود این فصل چهارم دورهمی، در غیاب خندوانه و تاك‌شوهای قدرتمند توانست بی‎‌رقیب باشد و مردم زیادی را پای تلویزیون دور هم جمع كند.

كتاب باز
در شماره‌های قبل ادای دین مفصلی كردیم به برنامه «كتاب‌باز». برنامه‌ای كه با اجرای خوب سروش صحت و مهمان‌های كاربلد و باسواد توانست بخشی از جامعه را دوباره با كتاب آشتی دهد و كمك‌حال صنعت كم‌رونق نشر باشد. 
مجتبی شكوری، احسان رضایی و منصوره مصطفی‌زاده از مهمانان و كارشناسان ثابت این برنامه بودند. كتاب‌باز به تهیه‌كنندگی و كارگردانی محمدرضا رضاییان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 از شبكه نسیم پخش می‌شد.

چرخ
«چرخ» یك برنامه گفت‌وگو‌محور علمی است كه از لحاظ ساختاری می‌توان آن را یك مجله به حساب آورد. در این برنامه آنچه كه در دنیای علم و فناوری اتفاق می‌افتد به زبان ساده برای مخاطب توضیح داده می‌شود. یكی از نمونه‌های موفق، كاربردی و به روز آن هم «بحران ویروس كرونا» بود كه ششم بهمن ماه پخش شد، یعنی مدت‌ها قبل از آن‌كه به شكل رسمی از شیوع این ویروس در ایران حرفی زده شود. محمد جباری، سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌كنندگی «چرخ» را بر عهده دارند. 
این برنامه از شبكه چهارم سیما پخش می‌شود.

​​​​​​​چهل‌تیكه
 همان‌طور كه از اسم برنامه پیداست نخ تسبیح چهل‌تیكه نوستالژی است. «برنامه چهل‌تیكه یك خاطره‌بازی لذتبخش است كه گذشته را به نسل‌های حال پیوند می‌دهد و نقش‌آفرینی بازیگران، در زمان گذشته در آن مرور می‌شود.» برنامه چهل‌تیكه به تهیه‌كنندگی و كارگردانی الهام حاتمی و اجرای محمدرضا علیمردانی سه‌شنبه تا جمعه ساعت 11 از شبكه نسیم پخش شد و توانست خیلی‌ها را پای تلویزیون بنشاند. فرهاد آییش، مجید قناد و محمد فیلی از محبوب‌ترین چهره‌هایی بودند كه در این مدت مهمان برنامه شدند.
ضمیمه قفسه کتاب