از فرودگاه بغداد تا فرودگاه کربلا

حملات اخیر آمریکا ، مصداق نقض دوباره حاکمیت عراق محسوب می شود

از فرودگاه بغداد تا فرودگاه کربلا

حملات بامداد دیروز نیروهای آمریکایی به فرودگاه کربلا و پایگاه‌های نیروهای حزب ا... در عراق، نه تنها نقض حاکمیت سیاسی و استقلال بغداد محسوب می شود، بلکه بار دیگر بر مطالبه اصلی ملت عراق مبنی بر خروج کامل ایالات متحده از منطقه مهر تایید زده است.  فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای جزئیات حمله بامداد دیروز  آمریکا به چند مقر نیروهای مسلح عراق را تشریح کرد. به گزارش شبکه المیادین در این بیانیه آمده است: «ساعت یک بامداد امروز جمعه به وقت محلی، عراق مورد تجاوز آشکار هواپیماهای آمریکایی قرار گرفت. جنگند‌ه‌های آمریکایی نیروهایی از ارتش عراق، حشد الشعبی و هنگ پلیس بابل را هدف گرفتند».
به گفته فرماندهی عملیات مشترک عراق، این حمله علیه مناطقی در جرف الصخر، السعیدات، البهبهانی، تاسیسات الاشتر و فرودگاه در دست احداث کربلا صورت گرفت.
 احضار سفرای آمریکا و انگلیس در بغداد
احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به این تجاوز تأکید کرد این کشور، سفرای آمریکا و انگلیس در بغداد را احضار کرده است. این تجاوز، واکنش بسیاری را میان سیاستمداران و احزاب عراق به همراه داشت و این اقدام خصمانه با موجی از محکومیت روبه‌رو شده است. دفتر اطلاع‌رسانی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در واکنش به این حملات تأکید کرد چنین حملاتی موجب تضعیف هدفمند حاکمیت عراق می‌شود. با این حال، نکته اصلی اینجاست که برهم صالح - که خود یکی از مخالفان خروج آمریکا از عراق محسوب می شود- در بیانیه خود مستقیم نامی از عامل حملات بامداد دیروز یعنی ایالات متحده نبرده است:  ریاست‌جمهوری، بمباران  چند موضع در خاک عراق از جمله فرودگاه در دست ساخت کربلا از سوی طرف‌های خارجی را محکوم می‌کند. حملاتی که موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شد. ریاست‌جمهوری این بمباران را نقض حاکمیت ملی می‌داند و تأکید دارد بهبود وضعیت امنیتی با حمایت از دولت عراق برای انجام وظایف و افزایش قدرت خود جهت اعمال قانون و دفاع از حاکمیت و ممانعت از تبدیل شدن عراق به جنگ نیابتی امکان‌پذیر است.
 واکنش حزب ا... عراق به حملات اخیر آمریکا
تجاوز گسترده اخیر نیروهای آمریکایی به خاک عراق و پایگاه‌های حزب ا... ، با واکنش سخنگوی گردان‌های حزب ا... عراق همراه شد. محمد محیی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: آمریکا  در شامگاه چهارشنبه به محض این‌که به پایگاه التاجی حمله شد قبل از این‌که چیزی درباره آن ثابت شده یا تحقیقی درباره‌اش صورت گیرد اقدام به بمباران مواضعی در مرز کرد.طرف‌هایی هم که حمله به پایگاه التاجی را محکوم کردند، حمله آمریکایی‌ها به فرماندهان عراق نظیر ابومهدی المهندس را محکوم نکردند. مقامات سیاسی و دولت عراق باید به مصوبات پارلمان و اراده ملت عراق و خون آن احترام گذارند و نظامیان آمریکایی را از عراق بیرون کنند.
 آمریکا چاره‌ای جز خروج از عراق ندارد
تحولات اخیر در عراق به خوبی نشان داده است ایالات متحده آمریکا چاره ای جز خروج بدون قید و شرط از این کشور ندارد. ضمن آن‌که مصوبه پارلمان عراق نیز این مسأله را مورد تاکید قرار داده است. در این خصوص سخنگوی گردان‌های حزب ا... عراق می گوید: حضور آمریکا در عراق باعث و بانی اوضاع کنونی عراق است. آمریکایی‌ها بهای آن را داده  واز این کشور خارج شوند.پارلمان عراق این فرصت را به دولت داد که بتواند به طور دیپلماتیک کار کند تا نیروهای آمریکایی را اخراج کند، اما دولت این عمل را انجام نداد. آمریکا بارها و بارها نیروهای حشد الشعبی را که با داعش روبه روست با هواپیماهایی که ادعا می‌کند ناشناس هستند، هدف گرفت. تکلیف قانونی، مقابله با رژیم اشغالگر و مبارزه با بقای آن است به خصوص که آمریکا باعث شده کشور به سمت یک جنگ داخلی سوق پیدا کند.ما از ثبات عراق و امنیت آن حمایت می‌کنیم تا دولتی پایدار داشته باشیم که قادر به کار و ارائه خدمات باشد.
بیشتر تحلیلگران غربی معتقدند سیاست‌ها و رفتارهای ایالات متحده مبنی بر جداسازی و تفکیک میان ملت عراق و گروه‌های مقاومت راه به جایی نبرده و نخواهد برد! پیوستگی ملت عراق و گروه‌های مقاومت، جایی را برای مانور واشنگتن در این معادله باقی نگذاشته است. ضمن آن‌که برگزاری تظاهرات میلیونی ملت عراق و تاکید آنها بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از این کشور، بازتابی عینی از اراده واقعی ملت عراق بوده است.
 قواعد درگیری در عراق تغییر می کند
جنبش النجباء عراق نیز  با انتشار بیانیه‌ شدیداللحنی به این تجاوز آمریکایی واکنش نشان داد و تأکید کرد:تداوم حماقت و تکبر آمریکایی‌ها، باعث درگیری در منطقه خواهد شد که در آن، قواعد درگیری تغییر خواهد کرد... و باعث خواهد شد بیشتر ملت عراق از مرحله مقاومت مشروع (قانونی) وارد مرحله‌ای از مقاومت شوند که بر تمامی مجاهدانی واجب خواهد بود که آمریکا، پیشتر آنان را آزموده و برایش بسیار دشوار است که با این سرعت، آنان را فراموش کند.
این جنبش خاطر نشان کرد، این اقدامات تا زمانی صورت خواهد گرفت که جریان مقاومت عراق بتواند طرح خود را برای اخراج تمام نیروهای آمریکایی و خارجی از خاک عراق عملی کند و خداوند قدرتمندتر و بزرگ‌تر از طغیانگری و عظمت دروغین و جعلی آمریکاست.
 افزایش هزینه‌های ترامپ در عراق
مهم‌ترین ‌ویژگی تحولات خاص اخیر در عراق، افزایش تصاعدی هزینه‌های استمرار حضور اشغالگران آمریکایی در عراق و منطقه است. دولت ترامپ هم اکنون به خوبی می‌داند اصرار کاخ سفید مبنی بر بقا در منطقه، مترادف با رقم خوردن هزینه هایی گزاف، هنگفت و غیرقابل جبران برای واشنگتن خواهد بود. حملات اخیر آمریکا، نه تنها منجر به توقف و عقب‌نشینی نیروهای مقاومت عراق و منطقه در مقابل کاخ سفید نمی‌شود، بلکه جنبش نجبا، کتائب حزب ا... و نیروهای مردمی عراق را مقابل واشنگتن قوی‌تر و متحدتر
خواهد کرد.