ورزش جهان در قرنطینه

چگونه یک ویروس دنیا را تعطیل کرد؟

ورزش جهان در قرنطینه

شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و اعلام همه‌گیر شدن این بیماری، حالا رشته‌های مختلف ورزشی در گوشه و کنار دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که در ابتدا فقط مسابقات فوتبال به واسطه این ویروس بدون تماشاچی برگزار و یا لغو می‌شد، حالا می‌توان گفت که همه رشته‌های ورزشی قربانی این بیماری شده‌اند.
تازه‌ترین تصمیم در این زمینه مربوط به لیگ‌های فوتبال در انگلیس است. ظهر روز گذشته روسای اتحادیه فوتبال انگلیس بعد از ابتلای دو نام بزرگ یعنی میکل آرتتا و کالوم‌هادسون اودوی به ویروس کرونا، جلسه اضطراری برگزار کردند تا تصمیمات لازم جهت آینده بازی‌های لیگ برتر اتخاذ شود.  هیات مدیره اتحادیه فوتبال انگلیس به اتفاق آرا موافقت کرد که به عنوان یک اقدام احتیاطی ، همه مسابقات از جمله لیگ برتر ، لیگ یک و لیگ دو به طور موقت به حالت تعلیق در بیایند. به این ترتیب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس تا تاریخ ۴ آوریل (۱۶ فروردین) به حالت تعلیق در آمد و بعد از آن نیز دوباره با توجه به شرایط درباره ادامه مسابقات تصمیم گیری خواهد شد.
بوندسلیگای آلمان هم اعلام کرد بازی‌های هفته بیست و ششم پشت درهای بسته برگزار خواهد شد اما پس از آخرین دیدار (وردربرمن و لورکوزن)، رقابت‌ها متوقف خواهد شد. این سازمان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت بازی‌ها تا دوم آوریل برگزار نشوند.  همچنین فدراسیون فرانسه اعلام کرد لیگ دسته یک و دو فوتبال این کشور تا اطلاع ثانوی به دلیل بحران ویروس کرونا تعطیل خواهد بود. سایت رسمی اتحادیه فوتبال کرواسی نیز اعلام کرد تمامی رقابت‌های تحت کنترل خود را تا تاریخ 31 مارس (12 فرودین 99) به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو کرد. برگزاری مسابقات لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا موسوم به MLS نیز به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآمد.
سازمان لیگ برتر فوتبال اسکاتلند هم اعلام کرد که ادامه مسابقات فوتبال این کشور به خاطر ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو است. اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام مسابقات اروپایی از جمله لیگ قهرمانان و لیگ اروپا به خاطر ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو هستند. باشگاه بارسلونا هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تمرینات تیم به خاطر حفظ سلامت بازیکنان تا اطلاع ثانوی تعطیل است. همچنین فیفا اعلام کرد دور نخست دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آمریکایی جنوبی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.
 تیم‌ها و بازیکنان در قرنطینه
در این میان، مبتلا شدن برخی بازیکنان تیم‌های ورزشی، موجب شده تا برخی از این افراد و تیم‌ها در قرنطینه کامل قرار بگیرند. در همین راستا،  باشگاه رئال مادرید پس از این که تست کرونای یکی از بازیکنان بسکتبال تیمش مثبت درآمد تصمیم به قرنطینه گرفت. تمام اعضای تیم فوتبال و بسکتبال از کمپ تمرینی والدبباس خارج شدند.
باشگاه یوونتوس هم به شکل رسمی اعلام کرد که مدافع این تیم یعنی دنیله روگانی به ویروس کرونا مبتلا شده است. بعد از این اتفاق نگرانی بزرگی مبنی بر احتمال مبتلا شدن سایر بازیکنان بیانکونری نیز به وجود آمد تا جایی که کریستیانو رونالدو که به کشور پرتغال سفر کرده بود در همان جا باقی ماند و به ایتالیا برنگشت. به دنبال این اتفاق، باشگاه یوونتوس به شکل رسمی اعلام کرد که ۱۲۱ نفر از اعضا و کارکنانش بعد از خبر ابتلای دنیله روگانی به ویروس کرونا به قرنطینه رفته‌اند و طی روزهای آینده نیز آزمایشات لازم روی آنها انجام خواهد شد. باشگاه انگلیسی چلسی نیز بعد از مثبت شدن تست‌هاسون اودوی، تمام فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آورد.
همچنین باشگاه منچسترسیتی اعلام کرد به منظور رعایت مسائل امنیتی و بهداشتی از ورود بنجامین مندی به تمرینات تیم جلوگیری کرده و او خودش را قرنطینه کرده است. ظاهرا یکی از اعضای خانواده مندی دارای علائم بیماری کرونا بوده و بستری شده و به همین دلیل باشگاه هم از بیم این‌که بازیکنش نیز دچار این بیماری شده باشد او را از تمرینات معاف کرده و این بازیکن فرانسوی هم‌اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. همچنین باشگاه انگلیسی بورنموث اعلام کرد 4 عضو از کادر فنی این باشگاه به این ویروس مبتلا شده‌اند. به همین دلیل باشگاه از تمام بازیکنان و کادر فنی خواسته تا در قرنطینه باشند. از تیم اورتون نیز خبر می‌رسد که ظاهرا یکی از بازیکنان این تیم علائم ابتلا به کرونا داشته و به همین دلیل تمامی بازیکنان و اعضای تیم خودشان را قرنطینه کرده‌اند.
 تعلیق دیگر رشته‌های ورزشی
شیوع این ویروس موجب شده تا دیگر رشته‌های فردی و گروهی نیز تحت تعلیق قرار بگیرد. در همین راستا، فدراسیون‌ جهانی بسکتبال (FIBA) اعلام‌ کرد که به منظور حفظ سلامت بازیکنان، مربیان، مسئولان و هواداران بسکتبال، همه‌ مسابقات بین‌المللی زیر نظر FIBA از روز گذشته تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمد. لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA ) نیز روز پنجشنبه اعلام کرد تمام بازی‌های این لیگ تا اطلاع ثانوی تعلیق خواهد شد.  نخستین گرندپری فصل جدید فرمول یک در ملبورن استرالیا نیز لغو شد و این در حالی است که شاید گرندپری‌های بعدی این رقابت هم برگزار نشود. پیش از این هم اعلام شده بود تمام رقابت‌های دنیای تنیس و همچنین شطرنج نیز به دلیل گسترش کرونا لغو شد.