کاش می‌شد بیشتر کمک کنم

اولین گفت‌وگو با پلیسی که فیلم ضدعفونی کردن دستان کودکان کار از سوی او در شبکه‌های اجتماعی پخش شد

کاش می‌شد بیشتر کمک کنم

نگاه مهربان مامور نیروی انتظامی به دختربچه، حکایت از وجود عاطفه‌ای انسانی در او دارد. مهری که افسر پلیس نثار آن کودک کار و مادر و برادرش می‌کند و در شرایطی که خیلی‌ها به دنبال جمع کردن تجهیزات بهداشتی برای خود هستند، او به دست آنها ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده می‌زند و بعد هم تنها دستکش‌هایش را به کودکان کار می‌بخشد. این حکایت حرکت زیبایی است که چند روز پیش، یک مامور پلیس در چهارراه ولیعصر (عج) تهران انجام داد. یک شهروند خوش‌ذوق هم فیلم آن را گرفت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. ما نیز سر نخ آن فیلم را می‌گیریم و به استوار دوم میثم فلاح می‌رسیم. کسی که حدود 9 سال است در تیم‌های گشت موتوری یگان امداد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خدمت می‌کند.

 چرا به آن دختربچه کمک کردید؟
وقتی دیدم او بدون داشتن تجهیزات بهداشتی مشغول کار در خیابان است، دلم برایش سوخت و احساس کردم به عنوان یک انسان وظیفه دارم در این شرایط آلودگی به آن کودک کار کمک کنم. البته ضدعفونی کردن دست‌هایش تنها کاری بود که از دستم برمی‌آمد.
 آن دختر تنها بود یا افراد دیگری هم بودند؟
ابتدا من فقط همان دختربچه را دیدم، اما وقتی دست او را ضدعفونی کردم، مادر و برادر کوچکش هم پیش من آمدند. این شد که ژل ضدعفونی‌کننده و اسپری الکل را روی دست آنها نیز پاشیدم، بعد هم دستکش‌های پلاستیکی شخصی خود را به آن کودکان کار دادم. البته متاسفانه یک جفت دستکش بیشتر همراهم نبود وگرنه دوست داشتم به هر سه آنها دستکش بدهم.
 آن سه نفر را از قبل می‌شناختید؟
خیر، به صورت اتفاقی آنها را دیدم. اصلا اولین باری بود که در آن نقطه از چهارراه ولیعصر می‌ایستادم.  
 فکر می‌کنم هر روز در مسیر گشت‌زنی خود کودکان کار زیادی می‌بینید.
بله، متاسفانه کودکان زیادی مشغول کار در خیابان‌ها هستند و کمتر چهارراهی پیدا می‌شود که چند دختربچه و پسربچه در آن دستفروشی نکنند.
 به عنوان یک پلیس، چه حسی نسبت به کودکان کار دارید؟
من هم مثل بقیه مردم، دلم برای آنها می‌سوزد و غصه می‌خورم که این کودکان برای امرار معاش خانواده‌شان مجبور به کار کردن هستند. به‌خصوص که در این شرایط حساس شیوع بیماری در سطح جامعه، این قشر بیشتر در معرض خطر هستند و به امکانات بهداشتی لازم هم دسترسی ندارند.
 با توجه به این که شما مدام در سطح شهر گشتزنی می‌کنید، نمی‌ترسید به کرونا مبتلا شوید؟
به هر حال، ما ماموران پلیس بیشتر در سطح جامعه حضور داریم و احتمال ابتلایمان به این بیماری بالاتر است. اما ترسی از این مساله نداریم، زیرا ما هم باید مثل همه مردم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم تا هم خودمان به این بیماری مبتلا نشویم و هم شخص دیگری را نیز بیمار نکنیم.
 خانواده شما چطور، آنها از این که حضور مداوم شما در جامعه می‌تواند باعث ابتلایتان شود، نگرانی ندارند؟
به هر حال خانواده هم نگران این موضوع هستند. البته این روزها نگرانی‌های مشابه در میان همه خانواده‌ها وجود دارد، اما این موضوعات باعث جلوگیری از انجام وظیفه ما نمی‌شود. اصولا در این شرایط، نیروهای پلیس باید پابه‌پای اعضای کادر درمان و دیگر خدمتگزاران مردم به وظیفه خود عمل کنند تا همگی باهم کرونا را شکست دهیم.
 می‌دانید که فیلم منتشرشده از شما در فضای مجازی بازخورد داشت؟
بله، دوستان برایم تعریف کرده‌اند و از این مساله بسیار خوشحالم. البته خشنودی من به این دلیل است که امیدوارم پخش این فیلم باعث شود افراد دیگری نیز به فکر  کودکان کار بیفتند. زیرا معتقدم باید در هر وضعیتی به‌خصوص در شرایط حساس شیوع کرونا به آنها رسیدگی کنیم. احساس می‌کنم که در این شرایط، یک مقدار شهروندان ما کودکان کار را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته است که این کودکان هم باید به تجهیزات بهداشتی دسترسی داشته باشند.