در خانه بمانیم

ماندن در خانه، مرحله آغازین قطع زنجیره سرایت ویروس کروناست

در خانه بمانیم

قرنطینه، چه می‌خواهد مربوط به دوران جنگ جهانی باشد چه راهکاری موثر، حالا موثرترین روش در قطع زنجیره سرایت، همین ماندن در خانه است. این را می‌شد حتی از اعلام تعطیلی مدارس به شکل مرحله‌ای هم متوجه شد،‌ جایی که بعدتر وزیر آموزش‌و‌پرورش آشکار اعلام کرد قصدش از اعلام مرحله‌ای تعطیلی مدارس این است که مردم راهی سفر نشوند! در خلأ بسیاری از فعالیت‌های دولتی در راه مبارزه با انتشار ویروس کرونا توپ به زمین مردم افتاد، صدا و سیما جدول پخش برنامه‌اش را تغییر داد تا مردم ترغیب بیشتری به در خانه ماندن داشته باشند، پویش‌هایی هم در فضای مجازی شکل گرفت که دعوت به ماندن در خانه می‌کرد، ویدئوهای منتشر شده از سوی کادر درمانی مراکز پزشکی، اما حکایت غریبی داشت، خواهش و التماس‌هایی تنیده به بغض و گریه که راه پیشگیری از هر چه گسترده شدن این ویروس را قرنطینه خانگی عنوان می‌کرد، ‌جاده‌ها اما همچنان شلوغ بود، همین دیروز تصویری از یکی از هایپرمارکت‌های پایتخت دست به دست می‌شود که نشان از ازدحام بی حد و حصری از خرید مردم دارد. با همه این هشدارها هم آمارهایی شهادت دادند هنوز 60 درصد مردم تهران بی توجه به ماندن در خانه هستند. در خیال آنها حتما که مرگ برای همسایه است! آمار ابتلا و تعداد مرگ و میرها اما نظام مشخصی را بیان می‌کرد،‌ یکی‌شان معطوف به نظام بانکی بود، ‌داده‌های آماری می‌گوید 18 کارمند بانک از ابتلا به این ویروس جان عزیزشان را از دست داده‌اند. همین داده‌ها نشان از آن دارد که شعب بانکی می‌تواند یکی از کانون‌های خطرناک شیوع باشد. وزارت بهداشت و درمان خواست بی دلیل به مراکز درمانی مراجعه نکنند، نماینده‌ای از بهارستان گفته است حدود 41 درصد افراد به دلیل همین مراجعه بی ضرورت به مراکز درمانی مبتلا شده‌اند، همه و همه نشان از آن دارد توپ هنوز در میدان مردم است، ‌ساده‌ترین و البته موثرترین راه ماندن در خانه است. جان خود و عزیزانمان و جان هموطنانمان در رعایت اصول فردی ماست. رعایت این اصول فردی هم از در خانه ماندن آغاز می‌شود. تجربه کشورهای دیگر در مهار موج اولیه این ویروس نشان می‌دهد همه اقدامات مسوولان بی‌تاثیر خواهد بود اگر تک به تک ما آن را رعایت نکنیم.

مراکز عمومی خلوت می‎شوند
 روز پنجشنبه سرلشکر سید محمدحسین باقری، به عنوان رئیس قرارگاه بهداشتی و درمانی کشور برای پیشگیری از بیماری کرونا انتخاب شد. در بخشی از این حکم آمده است:‌ «لازم است سازماندهی این خدمات به‌شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد.
تقسیم وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.»
 اولین جلسه این قرارگاه روز گذشته تشکیل شد. بعد از آن، باقری درباره تصمیماتی که در این جلسه گرفته شده، گفت:‌ «سامانه نرم‌افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده است که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت.»
تجهیز کادر درمان به ماسک و تجهیزات پزشکی، دعوت از دانشجویان علوم پزشکی و داوطبان برای تکمیل کادر درمان و اختصاص تجهیزات بیمارستان‎های نیروهای مسلح برای پیشگیری از بیماری کرونا، از اقدامات دیگری بود که در این قرارگاه، درباره آن تصمیم گرفته شده است؛ اما شاید مهم‎ترین تصمیمی که در این قرارگاه درباره پیشگیری گرفته شده باشد، خلوت‏کردن مراکز عمومی باشد.
باقری در این باره گفت:‌ «کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد.»
او البته از مردم درخواست کرد تا درخواست‎های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و کمتر در خیابان‎ها حضور داشته باشند. اشاراتی که احتمال قرنطینه پایتخت و حتی شهرهایی که آمار بالا دارند را بیشتر کرده است.


این اتصال را از بین ببر
 صحبت‏ها، تصاویر و ویدئوهای کادر درمان، در روزهایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، بیشتر از همه دیده شدند. در هر زمینه‎ای، از تشکر، تا توصیه و حتی اخبار مهم، این تصاویر کادر درمان با لباس‎های تمام سفید، ماسک و دستکش به دست است که دیده می‌شود.
در هشتگ «در خانه بمانید» هم این کادر درمان بودند که از پیشگامان هستند. در این میان اما، تصاویر پرستار خانمی که با لحن آرامش از همه مردم می‎خواهد تا در خانه بماند، بیشتر از همه دیده شد. او در چند دقیقه ویدیویی که پر کرده، خطاب به مردم می‌گوید:‌ «از مردم می‏خواهم که نکات بهداشتی را رعایت کنند. به شایعات توجهی نشده باشند و از خانه بیرون نیایند.» او در ابتدای صحبت‌هایش هم به همه اطمینان می‌دهد که کادر درمان، در کنار هم، در تلاشند.
نکته‏ای که بعد از آن، بسیاری از پرستاران و پزشکان هم به آن اشاره کردند و از همه مردم خواستند تا با پاره کردن حلقه ابتلا به ویروس کرونا، به آنها کمک کنند. از نظر آنها، در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی، مهم‎تر از ساخت فیلم و تصاویر محبت‏آمیز و تشکرات مجازی است. 



در فاز سوم قرنطینه‏ایم
 شاید اولین کسی که به طور رسمی از قرنطینه شهری اسم برده بود و خبر تصمیمات تازه درباره قرنطینه را داده، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در تهران بود.
 او چهارشنبه گذشته، درباره احتمال قرنطینه تهران به ایرنا گفته است:‌ «آنچه که تحت عنوان قرنطینه موثر است، قرنطینه خانگی به عنوان فاز سوم‌ قرنطینه‌سازی است که باید انجام شود.» و از فاز چهارم نام برده که در آن تعطیلی مراکز پرتردد و مراکز خرید را در پی خواهد
 داشت.
 زالی به این اشاره کرده که در فاز سوم قرنطینه، به طور کامل، قرنطینه‌سازی صورت نگرفته است. سعید نمکی روز بعد اما از بی‌توجهی مردم به شیوع کرونا انتقاد کرد و گفت مراکز خرید و خیابان‌ها همچنان شلوغ‌اند و از مردم خواست تا در خانه‌ها بمانند.
او از جریمه سنگین برای افرادی که می‌دانند به کرونا آلوده‌اند اما همچنان تردد می‌کند، خبر داد: «باید در خروجی شهرها کیت بگذاریم و هر مورد مشکوکی را بلافاصله به محلی که تعیین کرده‌ایم، بفرستیم. جریمه سنگینی را برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند تعیین کنیم تا جریمه این ندانم‌کاری و نافرمانی اجتماعی را بپردازند.»
 نمکی با اشاره به نزدیک بودن عید نوروز گفت:‌ «اگر مردم امسال می‌خواهند سینی به نام «سلامت» به سفره هفت‌سین خود داشته باشند، باید در خانه‌های خود بمانند و مسائل مربوط به کرونا را رعایت کنند.»