در بزرگ‌تر کردن این تصویر شریک نشویم

آمارها نشان می‌دهد تعداد بسیاری از قربانیان ویروس کرونا از کارمندان نظام بانکی کشور هستند

در بزرگ‌تر کردن این تصویر شریک نشویم

به گواه تقویم‌های کهنه هنوز زمستان است، طبیعت اما رخت نو بر تن کرده و هوا نشان از ورود بهار دارد، برای کارکنان بانک‌ها و خانواده‌هایشان اما این روزها رنگ خزان است. از قول عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام شده است تا همین دیروز 17 کارمند بانک، جان عزیزشان را به واسطه ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. از جمعیت 80 میلیونی ایران تنها 02/ درصد کارمند بانک هستند اما از آمار فوت شدگان بیش از 5 درصدشان را کارمندان بانک تشکیل می‌دهند. ‌همین آمار کوچک پر از حرف‌های ناگفته‌ای است از مخاطرات شغلی این قشر پر تلاش. کارمندان بانک پس از کادر پزشکی مراکز درمانی از نگاه آمار تلفات در رتبه دوم قرار دارند، ‌همین نشان می‌دهد آنها چقدر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. رئیس بانک مرکزی فعالیت آنها را فداکاری خوانده است. مشاور وزیر بهداشت خواسته است مراجعات غیر ضروری به بانک‌ها کاهش یابد. عبدالناصر همتی از مدیران بانکی خواسته با استفاده از اختیاراتی که داده شده، از طریق شیفتی کردن و کشیک گذاشتن کارکنان بانک‌ها، این شرایط را مدیریت کنند. برخی در این میان تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای را بی توجهی به سلامت و بهداشت نظام بانکی می‌دانند و معتقدند تعطیلی مجلس و مدارس و ... اقدامات خوبی است، اما اگر همه کانون‌های تجمع مردم و انتقال ویروس کرونا همچون بانک‌ها کنترل نشود تعطیلی آن مراکز هم عبث و بیهوده است. هرچند بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای تبادل هر گونه وجه نقد از جمله اسکناس را ممنوع کرده، اما عدم مراجعه حضوری مردم به بانک‌ها در این ایام و انجام خدمات بانکی به صورت الکترونیکی و از راه دور هم برای حفظ سلامت مشتریان و هم برای حفظ سلامت کارکنان شبکه بانکی ضروری است. در این میان، پویش‌هایی هم از سوی مردم به راه افتاده است،‌ با اعلام رسمی مرگ 17 نفر از پرسنل بانکی هشتگی با عنوان «به شعب بانک نرویم» در فضای مجازی داغ است و آرام آرام در هیاهوی خبری کرونا و در کنار پرسنل پزشکان صدای کارمندان بانک هم به گوش می‌رسد. کارکنان شبکه بانکی کشور حالا به عنوان سربازان جبهه اقتصاد در روزهای بحرانی بدون هیچ کم و کاستی در این میدان به ارائه خدمات بانکی به مردم می‌پردازند، در حالی که به دلیل مواجهه با اقشار مختلف مردم و سر و کار داشتن با اسکناس به عنوان کثیف‌ترین و خطرناک‌ترین اشیاء به شدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

فداکاری از پشت باجه
شادروان سعید تقی زاده ناصرانی کارمند بانک صادرات رشت است که در بیمارستان رازی این شهر با ابتلا به ویروس کرونا جان عزیزش را از دست داد. بیش از غم بزرگ فقدان او حرف‌هایش از روی تخت بیمارستان است که در گوش مخاطبش زنگ می‌زند. حرف‌هایش بریده بریده است از تنگی نفس، اما همان‌جا روی تخت بیمارستان با بغضی در گلو از فداکاری پرسنل درمانی بیمارستان می‌گوید. از این‌که در این بحبوحه بیماری جانشان را کف دست گرفته‌اند و مشغول خدمت به بیماران هستند.
خدایا هوامو داشته باش
صدای بریده بریده‌اش شنیده می‎شود. انگار نفس کم آورده باشد. بعد اما در میان صدای نفس‎های عمیق و سختش، آرام نام خدا را صدا می‎زند و شروع می‌‏کند به حرف زدن: «خدایا خودت هوامو داشته باش... خدایا هوای زن و بچه‌مو داشته باش...خدا...» این آخرین پیام محمدحسین کاظمی، کارمند بانک رفاه شهر قم است.
 کسی که سه روز بعد از بستری شدن ، با کاهش سطح اکسیژن خون، در 6 اسفندماه، جان خود را از دست داد. همکارانش می‌گویند «جوانی بود سالم، قوی و بدون هرگونه سابقه بیماری.» او در بیمارستان فرقانی جان باخت؛ ساعتی پس از بهبود نسبی و زمانی که قرار بود به بخش منتقل شود.
کارمندان بی سلاح
کارکنان بانک‌ها را فراموش نکنیم، کشته‌شدگان نظام بانکی از پزشکان بیشتر نباشد، کمتر نیست. آنها ارزش مسوولیت پذیری را بالاتر می‌دانند. آن‌طور که همگی‌شان اعلام کرده‌اند آنها مجبورند به حضور در بانک‌ها، اما خواهششان این است که تنها اگر مجبور به حضور در بانک‌ها هستید به شعب بروید. در میان 17 شهید نظام بانکی تا امروز پنج نفر از کارمندان در منطقه کاشان هستند. شهری با جمعیت کم و البته میزان تلفاتی قابل توجه. مرحوم داوود روانشاد، کارمند بانک تجارت کاشان آخرین قربانی این ویروس میان نظام بانکی در این شهر است. مرحوم مجتبی ثابت توسلی کارمند بانک صادرات کاشان، مرحوم محمدرضا روحانی کارمند بانک ملی کاشان، مرحوم محمدرضا ربانی کارمند بانک تجارت کاشان و مرحوم علی آقایی قمصری کارمند خزانه بانک مسکن کاشان که مسوول پاک‌شماری اسکناس‌های خزانه بود از دیگر افرادی‌اند که جان عزیزشان را در راه خدمت از دست دادند. کارمندان این سیستم سلاحی برای مقابله با ویروس ندارند. همین است که باید مردم رفت و آمد خود به بانک را حداقلی و امورشان را غیرحضوری انجام دهند.
قم شهر بی‌دفاع
قم یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا بود. همین است که درصد قابل توجهی از شهیدان راه خدمت در نظام بانکی از این شهر هستند. مرحوم علیرضا زینلی، کارمند بانک صادرات قم یکی از اولین شهدایی بود که جان عزیزش را در راه خدمت از دست داد. نامش همه جا به تصویری پیوست شده که آرام ایستاده و لبخند آرامی روی لباش نقش بسته است. حسن رجبی موسی آبادی هم کارمند بانک ملی شعبه حضرتی شهر قم بود که جان شیرینش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داد. کاستن از ساعات فعالیت بانکی و خواهش از شهروندان برای عدم مراجعه حضوری به نظر می‌رسد چندان در قطع شدن زنجیره شیوع کارآمد نبوده است. همین است که هنوز بسیاری از افرادی که جانشان را در این راه از دست داده‌اند پرسنل فداکار نظام بانکی کشور هستند. در این میان شهر قم از آنجا که از اولین شهرهایی  بوده که ویروس کرونا در آن مشاهده شده شهدای بیشتری در این راه داشته است.
شهید جبهه اقتصادی
کارمندان بانک چالشی برای روحیه نداشتند، مظلومیت این قشر تا مدت‌ها هم به چشم نمی‎‌آمد اما آمارها بی‌رحم‌اند. شفاف و تلخ، همین آمارها گواه می‌دهند نظام بانکی کشور یکی از قربانیان اصلی شیوع ویروس کروناست. رحیم جهانی علمداری، رئیس حوزه بانک صادرات منطقه شمال تهران یکی از همین قربانیان است. پایان سال یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های فعالیت بانکی است، او هم با علم به این موضوع جان عزیزش را در راه خدمت به مردم از دست داد. محمد تقی راوش، کارمند بانک سپه شعبه دردشت تهران دیگر فردی است که حالا نامش را با عنوان شهید جبهه اقتصادی می‌شناسند. از او حالا تنها تصویری بر جای مانده است و پرده سیاهی که سردر بانک سپه آویز کرده‌اند.
هشتگ# پویش‌های مردمی
وضعیت کنونی به شکلی است که تصمیمات فردی تاثیراتی عمومی دارد. از رعایت بهداشت فردی و محل کار شخصی بگیرید تا در خانه ماندن تا آرام شدن وضعیت موجود. محور اصلی سیاست‌ها و تصمیمات دولتی و ستاد مقابله با کرونا هم در این میانه بر همین استوار بوده است. در فضای مجازی اما پویش‌های مردمی موثری به راه افتاده است. یکی از آنها معطوف به حفاظت از جان پرسنل نظام بانکی کشور است. هشتگی با عنوان «به شعب بانک نرویم» که اتفاقا  فراوانی بسیاری هم پیدا کرده است قرار است پویشی مردمی باشد که از حضور غیر ضروری افراد به شعب بانکی جلوگیری کند. تصویری از شهدای نظام بانکی موجود است و در کنار این تصویر جمله هولناک و البته موثری وجود دارد با این محتوا « در بزرگ‌تر کردن این تصویر شریک نشویم...»



 بانک‌هایی که از ناچاری  ایزوله شدند
خیلی‎ها هم با وجود همه این هشدارها همچنان به واسطه کارهای غیر ضروری به شعب بانک‌ها مراجعه می‌کنند. در این میان کارمندان بانک‌ها دست به کار شده‌اند و به نوعی محل کارشان را ایزوله کرده‌اند، البته که احتمالا این فعالیت تا حدودی از سرایت این ویروس به آنها جلوگیری می‌کند اما بدیهی است عدم حضور مراجعان به بانک‌ها راه حل عقلانی‌تری برای کنترل زنجیره سرایت در این اوضاع است.