هنر اعتراض در خیابان

بنكسی در 98

هنر اعتراض در خیابان


همه به نام می‌شناسندش و به چهره نه. این است ماجرای جناب آقای بنكسی كه البته نامش هم مستعار است، اما چه فرقی به حال ما و دنیا دارد كه او را مثلا با خطوط واقعی چهره و اسم شناسنامه‌ای بشناسیم وقتی می‌شود با نقاشی‌های خاص و طعنه‌آمیزش در خیابان‌های جهان رصدش كرد، از لندن گرفته تا ژاپن و نوار غزه و ... فرقی ندارد كیست و چه نامی دارد وقتی اعتراض كردن را به شكل درستی بلد است و می‌شود در گرافیتی‌هایی كه خلق كرده طنزهای بعضا سیاه اجتماعی و سیاسی و مسائل روز جهان را تماشا كرد. امسال یعنی همین 98 خودمان این هنرمند گرافیتی اهل بریتانیا   در صدر خبرهای تجسمی جهان بود و خلاصه هر ماه رد و نشانه پررنگی از او و فعالیت‌هایش لابه‌لای اخبار دیده می‌شد:
12 فروردین:
اثری از بنكسی در حراج ساتبیز هنگ‌كنگ چكش خورد كه در آن كاری از بنكسی با قیمت پیشنهادی یك میلیون تا یك‌میلیون و 500 هزار دلار هنگ‌کنگ به فروش رسید.

24 اردیبهشت:
بنكسی یك نقاشی دیواری در ونیز ایتالیا كشید‌، تصویری از یك‌كودك مهاجر در حالی كه جلیقه نجات به تن دارد .
26 خرداد:
نمایشگاه «بنكسی - نابغه یا تباه‌گر؟» در شهر لیسبون پرتغال دایر شد. پیش از این نیز نمایشگاه‌هایی از آثار بنكسی به نمایش درآمده كه برپایی نمایشگاهی حاوی ۲۰ اثر از او بود كه اسفند ۱۳۹۷ تا در شهر تایپه پایتخت تایوان روی دیوار بودند.
24 تیر:
مردم بریتانیا ناشناس‌ترین نقاش سرشناس تاریخ را به بزرگانی چون رامبراند و مونه ترجیح دادند و بنكسی را محبوب‌ترین نقاش تاریخ از نگاه خود برگزیدند.
27 مرداد:
اعلام شد كه آثار بنكسی، هنرمند مرموز بریتانیایی در دو حراج آنلاین كریستیز و ساتبیز لندن عرضه خواهد شد. بر طبق اخبار منتشر شده آن زمان، «دختری با بادكنك» با مبلغ تخمینی ۶۰ تا ۸۰ هزار پوند و «به جهنم خوش آمدید» با قیمت تخمینی ۱۸ هزار تا ۲۲ هزار پوند در جریان آن به حراج گذاشته
 می‌شدند.
4 شهریور:
نقاشی دیواری بنكسی كه به عنوان نمادی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خلق شد، از روی دیوار ساختمان شهر بندری دوور ناپدید شد. در این نقاشی دیواری یك كارگر در حال حذف‌كردن یكی از ستاره‌های پرچم اتحادیه اروپا بود.
11 مهر:
نقاشی بنكسی از پارلمان انگلستان با شامپانزه‌هایی كه جای نماینده‌ها نشسته‌اند، به قیمت باورنكردنی ۱۲ میلیون دلار فروخته شد. این بالاترین قیمتی است كه تا كنون برای اثر هنری یك هنرمند خیابانی پرداخت شده است.
9 آبان:
صحنه تولد عیسی مسیح (ع) اثر دست بنكسی روی دیوار هتلی در بیت‌لحم كه وی مالك آن است، نقش بست. این اثر هنری تحت عنوان زخم بیت‌لحم، آخوری را نشان می‌دهد كه مسیح نوزاد در گهواره‌ای در آن قرار دارد و حفره‌ای ایجاد شده از یك گلوله در قسمت بالای تصویر مشخص است.
19 آذر:
بنكسی از اثر هنری جدید خود با موضوع «بی‌خانمانی» رونمایی كرد. این نقاشی دیواری روی یكی از دیوارهای نزدیك جواهرفروشی‌های شهر «بیرمنگام» كشیده شده است.
28 دی:
آثار بنكسی هنرمند خیابانی انگلیس همراه با آثار برایان دونلی معروف به KAWS هنرمند و طراح آمریكایی، در نیویورك به‌نمایش گذاشته شد.
27 بهمن:
قطعه‌ای اثر هنر نقاشی خیابانی (گرافیتی) در شهر بریستول انگلستان مربوط به «بنكسی» تخریب شد. د
2 اسفند:
نمایشگاه آثار بنكسی در عربستان در مركز مالی ملك عبدا... در ریاض آغاز به كار كرد و تا روز اول اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت. این برای اولین بار است كه نمایشگاهی از آثار بنكسی در خاورمیانه برگزار می‌شود.