مردم قم زندگی جدیدی را یاد گرفته‌اند

مردم قم زندگی جدیدی را یاد گرفته‌اند

یادداشت: داوود صالحی نیروی جهادی و موسس و مسؤول یکی از خیریه‌های قم


من از همان روز اول یعنی از پیش از انتخابات که وجود ویروس کرونا در قم اعلام شد، در این شهر بودم تا همین حالا که بحث کرونا در کل کشور جدی شده و این تصور هست که شدت انتقال و درگیری این ویروس در قم بیشتر است. آنچه در تمام این مدت شاهد آن بودم این بود که ابتدا نگرانی و حساسیت زیادی در مردم ایجاد شد، طوری که برای حضور سر صندوق‌های رای با تمهیدات بیشتری حاضر شدند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد مردم قم آموخته تر از مردم دیگر مناطق کشور شده‌اند که شاید دلیلش این باشد که قمی‌ها ده الی پانزده روز زودتر و بیشتر از دیگر هموطنان درگیر کرونا بوده و روی آن حساس شده اند. به همین خاطر ملاحظات و مراقبت‌هایی که باید انجام بدهند هم بیشتر است.درواقع زندگی مردم جریان دارد، اما با ملاحظات و مراقبات کرونایی. مثلا خریدهای شب عید همچنان وجود دارد، اما بدون ازدحام.
درکل می شود گفت درمقایسه با سال قبل خیابان‌ها خلوت است و این خلوتی مشهود است، اما این مساله باعث تعطیلی زندگی مردم نشده، و از سویی باعث این هم نشده که با تجمعات بیجا عامل انتقال ویروس شوند، که همه اینها هم ریشه در همان آموختگی دارد که در طول یک ماه گذشته خودبه خود اتفاق افتاده، البته رسانه‌ها هم در این آموزش سهیم بوده‌اند،اما مشخص است که مردم هم خود را تطبیق داده اند و جوری است که اگر یک یا حتی دو ماه دیگر این شرایط کرونایی ادامه یابد، به گونه‌ای نیست که زندگی مردم فلج شود.
آنها درحقیقت یاد گرفته‌اند در این شرایط چطور خرید کنند یا وارد تعامل با یکدیگر شوند که حداقل حساسیت و نگرانی را ایجاد کنند.
بنابراین شرایط اکنون به گونه‌ای است که مردم عمق بحران را دریافته و حساسیت شرایط را درک کرده‌اند، مثلا کاملا مشهود است که مسافرت نمی‌روند و خروجی شهر بشدت خلوت است و معلوم است مردم سفرهایشان را مدیریت کرده‌اند، اما درعین حال زندگی عادی خود را هم تعطیل نکرده‌اند.