عادی شدن فعالیت اقتصادی از هفته آینده

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا اعلام کرد:

عادی شدن فعالیت اقتصادی از هفته آینده

 جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا روز گذشته به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور تشكیل شد و همان‌طور كه  از  برخی اخبار در روزهای اخیر برداشت می‌شد، در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد كه از عادی شدن فعالیت‌های اقتصادی و اداری در كشور از هفته آینده حكایت دارد. البته این تصمیم با اظهارات و مواضع اخیر مسؤولان وزارت بهداشت در تناقض است. مسؤولان وزارت بهداشت همچنان خواستار ادامه روند فعلی در ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از بازگشت موج جدید بیماری كرونا هستند.
بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا گفت: همه با هم و در كنار هم این كار را انجام می‌دهیم، نیروهای مسلح و همه اركان كشور نیز همین‌طور هستند. در روندی كه در مبارزه با بیماری كرونا پیش رو داریم، هیچ اختلاف‌نظری میان دستگاه‌های دولتی و قوای سه‌گانه وجود ندارد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب همه‌جا حمایت فرمودند و هر جا نیاز داشتیم و خدمت ایشان نكته‌ای را عرض كردیم و پیامی فرستادیم یا نامه‌ای نوشتیم، ایشان همراهی فرمودند. روحانی با بیان این‌كه كل نظام یكپارچه است، تصریح كرد: در عین حال، بدخواهان ما خیلی عصبانی و ناراحتند، خودشان هم می‌دانند.
رئیس‌جمهور بار دیگر تاكید كرد: ما هیچ اختلافی میان وزارتخانه‌ها به‌ویژه میان وزارتخانه‌های صمت و بهداشت نداریم؛ كسی چیزی را گوشه‌ای پیدا می‌كند و شیطانی می‌كند و به رسانه‌های خارجی می‌دهد كه آن را بزرگ می‌كند در حالی كه ما هیچ اختلافی در این نظر نداریم.
رئیس‌جمهور تاكید كرد: هم فعالیت‌های اقتصادی و هم پروتكل‌های بهداشتی در كنار هم قابل اجراست، فعالیت‌های اداری، تولیدی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی باید به پا باشد، ولی همه اصول و پروتكل‌های وزارت بهداشت باید مراعات شود.
رئیس‌جمهور گفت: فعالیت كسب‌وكارهای پرریسك تا پایان فروردین امسال ممنوع است و بعد از آن باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. بر این اساس فعالیت‌های پرریسك مانند فعالیت ورزشگاه‌ها، مجموعه‌های ورزشی از جمله استخرها، همچنان ممنوع است تا در موعد مقرر برای آن تصمیم‌گیری شود.
وی گفت: درباره فعالیت‌ها و كسب‌وكارهای متوسط و كم خطر، قرار شد استان‌ها با رعایت پروتكل‌های وزارت بهداشت و درمان كه در سایت این وزارتخانه آمده، از ۲۳ فروردین فعالیت خود را آغاز كنند، اما در اینجا اصناف و اتحادیه‌ها باید پروتكل‌ها را رعایت و نظارت كنند، اگرچه مسوولیت نظارت بر عهده وزارت بهداشت است و اگر نیاز داشتند قرار شد بسیج هم
در این‌باره كمك كند.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه نمی‌خواهیم فعالیت كسب‌وكارها سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: كارگروهی در این چند روز موضوع فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی را در وزارت كشور بررسی و كمیته اجتماعی و امنیتی این كارگروه موارد را جمع‌بندی كرد و وزرا و مسوولان بررسی‌های لازم را انجام دادند.
 روحانی ادامه داد: خواست این كمیته و خواست وزارت صمت، فعالان اقتصادی و اصناف همین جمع‌بندی بود كه در جلسه ارائه شد و آن هم آغاز به كار كسب‌وكارها و فعالیت‌های كم‌خطر از ۲۳ فروردین است كه در استان‌ها آن هم با رعایت پروتكل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد.
رئیس‌جمهور گفت: فعالیت اقتصادی در استان تهران از سی‌ام فروردین یعنی شنبه آغاز خواهد شد، البته با همان مراعات كنترل بهداشتی و نظارت دقیق در این زمینه باید انجام شود.
رئیس‌جمهور افزود: آغاز فعالیت به معنای این نیست كه اصل در خانه ماندن را نقض كرده یا فراموش كنیم، آنها كه حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است كه مراعات كنند و در خانه بمانند بیرون آمدن را به حداقل ممكن كاهش دهند.
آقای روحانی گفت: ما برای آغاز فعالیت‌ها امروز تصمیم گرفتیم از یك روند پلكانی استفاده كنیم و این پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان بود كه در آغاز این جلسه توصیه آنها به ستاد ملی این بود كه فعالیت‌های مردم باید تدریجی انجام شود.
وی افزود: بنابراین هم ما نسبت به اقتصاد، الان پلكانی تصمیم گرفتیم، هم نسبت به استان‌ها و هم تهران، نسبت به ادارات دولتی كه همین الآن فعال و همه سركار هستند، ولی از هفته آینده یعنی از ۲۳ فروردین فعالیت ادارات با حضور دوسوم كارمندان انجام می‌شود یك‌سوم مجاز هستند سركار نباشند و در بخش‌های مختلف برای این یك‌سوم، به صورت گردشی تصمیم‌گیری شود.
رئیس‌جمهور گفت: از روز ۲۳ فروردین ساعت كار اداری از
۷ صبح آغاز می‌شود و ۲ بعدازظهر به پایان می‌رسد. این ساعت برای ماه رمضان نیز بهتر است، چون اكنون به ماه رمضان نزدیك هستیم.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ناهار و نماز جماعت نیز فعلاً نداریم و در ماه رمضان هم اگر وضعیت ادامه داشته باشد، نماز جماعت نداریم.
رئیس‌جمهور همچنین از تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری كرونا برای ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا مقطع كارشناسی تا ۳۰ فروردین خبر داد.
 روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه این ستاد گفت: در موضوع آموزش فعلا تصمیم بر این است كه در بخش آموزش و پرورش به استثنای آموزش تكمیلی در دانشگاه‌ها كه می‌گویند از ۳۰ فروردین آموزش‌ها حضوری خواهد بود، به‌ویژه در بخش دكتری. در بخش كارشناسی و نیز در آموزش و پرورش، فعالیت‌های آموزشی تا ۳۰ فروردین تعطیل است و از فضای مجازی استفاده شود.
رئیس‌جمهور افزود: البته این اختیار به آموزش و پرورش داده شده است كه در استان‌هایی كه می‌توانند فعالیتشان را آغاز كنند، هیچ مانعی برای ازسرگیری آموزش حضوری وجود ندارد. استان‌های سفیدی در مناطق جنوبی كشور مانند استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان داریم كه هیچ مشكلی برای آموزش ندارند و آموزش و پرورش در این استان‌ها می‌توانند فعالیتشان را آغاز كنند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اما اگر برای كل كشور صحبت می‌كنیم، فعلا آموزش حضوری تا پایان فروردین تعطیل است تا در جلسات بعدی ببینیم چه تصمیمی را می‌توانیم اتخاذ كنیم.
 روحانی همچنین درباره محدودیت‌های سفر با خودروهای شخصی گفت: تردد این خودروها در داخل استان‌ها آزاد است و هیچ‌وقت ممنوع نبوده، اما رفت و آمد خودروهای شخصی در میان استان‌ها كه ممنوع بوده است همچنان تا ۳۰ فروردین ممنوع خواهد بود. البته استان‌های تهران و البرز نیز، چون تقریبا یك استان تلقی شده، رفت و آمد خودروهای شخصی آزاد است.
 روحانی، ادامه تعطیلی اماكن مقدسه تا پایان فروردین را از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با بیماری كرونا دانست.



انتقاد یك نماینده مجلس
از سخنان روحانی
بهرام پارسایی، نماینده شیراز از سخنان دیروز رئیس‌جمهور درباره اختلاف نداشتن قوای سه‌گانه در مبارزه با كرونا انتقاد كرد.
وی در توییتی نوشت: من از قوای دیگر خبر ندارم؛ اما جهت اطلاع ایشان، اینجانب و بسیاری از همكارانم از ابتدا به عملكرد دولت در مقابل كرونا نقدهای جدی داشته و داریم كه تعطیلی اجباری مجلس، تربیون این قوه را در بیان نقدها خاموش كرد.