نسخه Pdf

نانوایی در منزل

طرز تهیه نان سنگك خانگی

نانوایی در منزل

اگر این روزها شبكه‌های اجتماعی را بالا و پایین كرده باشید احتمالا تصاویر آشپزی و شیرینی‌پزی مردم را زیاد دیده‌اید و عكس‌های متنوعی از هنرنمایی زنان در روزهای قرنطینه همراه دستورالعمل پخت این خوراكی‌ها زیاد در فضای مجازی دست به دست می‌شود. از شیرینی خامه‌ای و دانماركی و كیك دو طبقه گرفته تا نان. همین خوردنی ساده ولی مهمی كه سال‌هاست در خانه‌ها پخته نمی‌شود. یكی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین نان‌های ایرانی، نان سنگك است كه درست كردنش از بقیه نان‌ها كمی سخت‌تر است. چراكه زمان درست كردن خمیر و پخت آن كمی طولانی است. این روزها چیزی كه زیاد داریم وقت است و خب چه بهتر از امتحان كردن كارهایی كه در شرایط عادی زندگی سراغشان نمی‌رویم.

مواد لازم برای نان سنگك
  آرد كامل 4 پیمانه (4000تومان)
   مایه خمیر خشك یک قاشق غذاخوری (1000 تومان)
   كنجد  4 قاشق غذاخوری
 (1000تومان)
   آب گرم دو و نیم پیمانه 
   نمك دو قاشق غذاخوری 
  روغن پخت و پز   به مقدار لازم

 طرز تهیه
برای شروع فرآیند پخت نان خانگی باید كاسه‌ای در اندازه متوسط برداشته و مایه خمیر را همراه یك‌چهارم پیمانه آب تركیب كنید. بگذارید كه این تركیب به اندازه 5 دقیقه به حال خود بماند. نمك و یك و نیم پیمانه آب را هم در همان كاسه بریزید و اجازه بدهید كه حدود 10 دقیقه دیگر هم بماند. سپس به تدریج و آرامی، آب و آرد را به آن اضافه كنید. بعد از این مرحله، همه مواد را با هم مخلوط كنید و هم بزنید تا خمیری یكدست ایجاد شود. حالا كاسه‌ای بزرگ‌تر بیاورید و كف آن را با روغن چرب كنید. خمیر را به این كاسه منتقل كنید و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید و بگذارید تا خمیر یك شب در ظرف بماند و پُف كند. 
اگر فر آشپزی در اختیارتان است، درجه آن را روی بیشترین دما تنظیم كنید. زمانی كه فر در حال داغ‌شدن است، دست‌هایتان را با روغن چرب كنید و حدود 15 تا 20 دقیقه خمیر را ورز دهید. برای این كه خمیر چسبندگی نداشته باشد می‌توانید محیطی را كه روی سطح آن، مشغول ورز دادن نان هستند هم چرب كنید. سپس از خمیر شش چانه بگیرید. یعنی خمیر را به قسمت‌های كوچكی تقسیم کنید كه در نانوایی به چانه معروف است. هر كدام از چانه‌های خمیر را پهن كنید و روی آن کمی کنجد بریزید و روی سنگریزه‌ها قرار دهید. نان را به مدت یك دقیقه در فر بپزید و بعد آن را برگردانید و طرف دیگر را برای حدود 3 دقیقه بپزید. سپس دوباره نان را برگردانید و بگذارید تا سطوح اولیه آن 2 دقیقه دیگر پخته شود. بعد از این مراحل، نان را از فر بیرون بیاورید.

نکات آشپزی
​​​​​​​نكته مهم درباره نان سنگك استفاده از سنگریزه‌ها در تهیه آن است صرفا برای این‌كه شكل و شمائل نان را به نمونه‌ای نزدیك كنید كه از نانوایی می‌خرید. البته اگر بخواهید امكان حذف سنگ از فرآیند پخت و پز هم وجود دارد، اما سنگ‌ها می‌توانند بافت و شكل نان را اصیل و جذاب‌تر كنند. سنگریزه‌ها را بهتر است قبلا یك بار خوب داغ كرده و برای پخت نان مجددا آنها را روی سطح سینی فر بگذارید و اجازه دهید یك ساعت بماند تا خوب داغ شود.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها