دومین بسته حمایتی آخر فروردین پرداخت می‌شود

دومین بسته حمایتی آخر فروردین پرداخت می‌شود


حسن روحانی در جلسه اقتصادی دولت گفت:‌ سه میلیون خانوار محروم تحت فشار هستند كه برای آنها در چهار نوبت بسته حمایتی از ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان مدنظر قرار دادیم كه مرحله اول پرداخت شده است و مرحله دوم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو ماه بعد هم به همان صورت در ماه‌های بعد در اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد. به گزارش فارس، وی ادامه داد: علاوه بر این، رقمی را به عنوان وام یك میلیون تا دو میلیون تومان برای چهار میلیون خانواده‌ای كه جزو اقشار كم‌درآمد هستند قرار دادیم كه نرخ آن ۴ درصد است كه به‌زودی شرایط آن اعلام می‌شود.
روحانی افزود: 10 رسته هستند كه در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند، بعضی كسب و كارشان متوقف بوده برخی هم درآمدشان پایین بوده است. وی ادامه داد: این رسته‌های مختلف كارگاه‌های كوچك و متوسط و حتی بنگاه‌های یك نفره و چند نفره هستند كه تقریبا سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال‌شان وابسته به این گونه موارد هست كه زندگی این افراد تحت فشار قرار گرفته است. رئیس‌جمهور عنوان كرد: مصوب كردیم برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم و اعلام خواهد شد كه چه مقدار به آنها پرداخت می‌شود. این مبلغ به خاطر این بوده كه كار نداشتند و كارگران خود را نگه داشته‌اند و مقداری هم برای سرمایه در گردششان خواهد بود.
وی اضافه كرد: این بنگاه‌ها یكسان نیست بنا شد دو دسته شود آن بنگاه‌هایی كه از طریق ستاد ملی كرونا به آنها گفته‌اند كه باید بسته باشند و از پایان فروردین هم كه كسب و كار باز می‌شود این دسته مشخص نیست چه زمانی می‌توانند كسب و كارهایشان شروع شود.
 شروع بازگشایی‌ها پلكانی است
روحانی تاكید كرد: قبلا هم توضیح دادم كه شروع بازگشایی‌ها پلكانی است و بازگشایی یكباره امكان‌پذیر نیست. وی تاكید كرد: همه باید به پروتكل‌های بهداشتی كه اعلام می‌شود عمل كنند و در خانه ماندن توصیه می‌شود. در تهران هم كسب و كارها تا پایان فروردین تعطیل خواهد بود. به همان اندازه كه شرایط بهداشتی ما مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت و درمان به ما می‌گوید كه شرایط بهتر شده است به همان نسبت می‌توانیم گشایش بیشتری ایجاد كنیم.
 بازپرداخت تسهیلات اعطایی به
كسب و كارها از مهر ۹۹
روحانی گفت: برای همه كسب و كارهایی كه در این دوران تعطیل شده یا فعالیت آنها كساد شده است، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد در نظر گرفته‌ایم كه مدت زمان بازپرداخت آن ۲۴ ماه (دو سال) است و چند ماه هم تنفس داده می‌شود و آنها بازپرداخت را از مهرماه ۹۹ شروع خواهند كرد.
وی تاكید كرد: این تسهیلات اعطایی هم زمان‌دار است و هم تنفس دارد كه یك كمكی به كسب وكارهاست. البته این تسهیلات مشروط به عدم تعدیل و اخراج كارگران در این واحدهای اقتصادی و تولیدی است؛ این تسهیلات هم كمك به بنگاه‌هاست و هم كمك به اشتغال و كارگران است. رئیس جمهور یادآور شد: به كسب و كارهای زیان دیده در این مدت وام ۱۲ درصد و با بازپرداخت ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود.