روایت‌های مشکوک

آیا پکن واقعا درباره کرونا دروغ می‌گوید؟

روایت‌های مشکوک

روز گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو  با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت :« چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد . همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است.»او همچنین در توییتی نوشت:  مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نباید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.پس از این اظهارات، چانگ هوا سفیر چین در تهران در پاسخ به توئیت کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت کشور در توئیتی نوشت: وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم برای حصول نتیجه،‌ اخبار آن را با دقت بخوانید.
نگاه جهان به چین
فارغ از حرف‌های سخنگوی وزارت بهداشت و سفیر چین در فضای مجازی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، شاهد هجمه‌های رسانه‌ای گسترده‌ای علیه پکن هستیم. روزنامه واشنگتن پست اخیرا  در گزارشی مدعی شد تعداد قربانیان و مبتلایان به کرونا در ووهان (کانون اصلی شیوع ویروس)، 16 برابر میزان اعلام شده از سوی مقامات چینی است. واشنگتن‌پست در این خصوص می‌نویسد: با افزایش تلفات ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان، از ایتالیا و اسپانیا گرفته تا آمریکا، و پیشی گرفتن آمار و ارقام افراد مبتلا و همچنین جان‌باخته در این کشورها نسبت به چین، جایی که برای اولین بار ویروس کرونا در آن مشاهده شد و تلفات بسیاری را هم به دنبال داشت، این سوال همواره مطرح بوده که آيا چین در گزارش کردن اعداد و ارقام خود صداقت داشته است؟
دویچه وله نیز معتقد است که چین در خصوص تعداد مبتلایان و هم در خصوص کنترل و مهار ویروس در ووهان و دیگر شهرهای این کشور آمار نادرست و دروغین ارائه می‌کند:کمیسیون بهداشت چین روزانه آمار گسترش بیماری کرونا را منتشر می‌کند. آماری که شامل مبتلایان جدید، مرگ بر اثر این بیماری و بهبودیافته‌گان است. این اداره می‌تواند به شکل مستقیم به داده‌های ۳۱ ایالت چین دسترسی داشته باشد. اما منتقدان این آمار را به شکل غیرقابل باوری پایین ارزیابی می‌کنند. آدام نی، مدیر سازمان غیردولتی «مرکز پژوهش‌های سیاسی چین» در استرالیا می‌گوید: به آماری که رهبری چین اعلام می‌کند باید با تردید نگریست. این که ادارات چین آمار نادرست انتشار دهند، چیز جدیدی نیست.
آمارهای مشکوک
یورونیوز نیز معتقد است که داده‌ها و اطلاعات ارائه شده از سوی پکن در خصوص «شدت بیماری» و «آمار مبتلایان» و «کنترل بحران» نادرست است. یورو نیوز در این خصوص می‌نویسد: آمارهای اخیر باعث شده کارشناسانی نظیر پروفسور پاتریک بِرش، استاد میکروبیولوژی و مدیر پیشین انستیتو پاستور فرانسه به آمارهای اعلام شده از سوی چین مشکوک شوند. شمار درگذشتگان (در اثر کرونا)  از  سوی دولت چین به نظر من قطعا کمتر از واقع محاسبه شده است. حقیقتا دشوار می‌‌توان باور کرد که در یک کشور، ولو با وجود قرنطینه، مرگ‌و‌میر تا این حد کم باشد.
علاوه بر رسانه‌های غربی، مقامات سیاسی برخی کشورها نیز به مواجهه با پکن در خصوص ویروس کرونا پرداخته‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا آمارهای چین در این خصوص را به چالش کشیده و با یاد کردن از کرونا تحت عنوان «ویروس چینی»، واکنش مقامات پکن را برانگیخته است. موضوع دیگری که در این خصوص مدنظر قرار گرفته است، به درصد مرگ و میر در میان مبتلایان کرونا بازمی‌گردد. پکن در ابتدا اعلام کرده بود که به طور متوسط، 2 درصد از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و بقیه مبتلایان، بهبود پیدا می کنند.رسانه‌ها و مقامات بهداشتی در غرب، با توجه به مرگ حدود 10 درصد از مبتلایان از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، این ادعای مقامات چینی را نیز زیر سوال می‌برند.
گمانه‌زنی سیاسی
در اکثر گزارش‌هایی که علیه چین در رسانه‌های غربی منتشر شده است، نوعی غرض‌ورزی سیاسی مستتر یا آشکار است. به عنوان مثال واشنگتن‌پست دلیل رد آمار ارائه شده از سوی چین (در خصوص مبتلایان و قربانیان کرونا) را دروغگویی ذاتی مقامات حزب کمونیست می‌داند! این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی و سایر نهادهای رسمی تاکید کرده‌اند که چین قوی‌ترین و سخت‌ترین روش ممکن را برای قرنطینه افراد در این کشور به کار گرفته است. بدیهی است که همین مساله،  می‌تواند منجر به کاهش تعداد مبتلایان و قربانیان شود. از سوی دیگر، اعلام موضوع مرگ 2 درصد افراد مبتلا به کرونا از سوی مقامات چینی نیز ادعایی مطلق نبوده است. این آمار در روزهای نخست ابتلای چینی‌ها به ویروس کرونا ارائه شد؛  ضمن آن‌که در برخی کشورها (مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی) میزان ابتلا در همین حد است. با این حال در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا به دلیل کهنسال بودن میانگین جمعیت و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی برای همه مبتلایان، این میزان به مراتب بیشتر است. نحوه قرنطینه عمومی، شرایط عمومی و میانگین سنی جامعه، بهره‌مندی یا عدم بهره مندی یک کشور از امکانات درمانی و بهداشتی جهت مقابله با کرونا و.... فاکتورهایی هستند که در بسیاری از موضعگیری‌ها علیه ادعای مقامات چینی و آمارهای ارائه شده از سوی مقامات بهداشتی این کشور، مورد توجه قر ار نمی‌گیرد. هر چند لازم است از تمامی ابزارها و روش‌های مستند برای ارزیابی ادعای مقامات چینی و داده‌های ارائه شده از سوی آنها در خصوص ویروس کرونا استفاده کرد، اما در عین حال باید مراقب ارائه تحلیل‌های مغرضانه علیه چین در رسانه‌های غربی و حتی در میان مواضع رسمی سیاستمداران آمریکایی و اروپایی بود.