رموز اصلی در فرآیندهای شناختی مغز

رموز اصلی در فرآیندهای شناختی مغز


رفتار انسان غالبا براساس ملاک‌هایی مانند انگیزه، کنجکاوی، اضطراب و اطمینان توضیح داده می‌شود. فلان فرد مودب است، دیگری تیزهوش است، آن دیگری عصبی است و...
آیا این ملاک‌ها با نورون‌های خاص و در نواحی خاصی از مغز کدگذاری شده‌اند؟
دکتر آدام کیپکس در آزمایشگاه هاربر در تحقیقات جدیدی به این سؤال پاسخ داده است. در این بررسی، محققان در پی تعیین این موضوع هستند که چه پیام‌هایی از طریق فعالیت نورون‌های عصبی ارائه می‌شود که رفتار افراد را شکل می‌دهد.نورون‌ها، اصلی‌ترین یاخته‌های عصبی و از انواع سلول‌های عصبی‌ای هستند که وظیفه جابه‌جایی اطلاعات را برعهده دارند. آنها این عمل را از راه هدایت تکانه‌های الکتریکی انجام می‌دهند. در روش معمول ابتدا باید مشخص شود که نورون‌ها به چه مواردی واکنش نشان می‌دهند. برای مثال، در قشر بینایی، نورون‌ها به لبه‌های اشیاء بیشتر واکنش نشان می‌دهند. از همین رو، واکنش هر یک از نورون‌ها در موارد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جونیا هیروکاوا تعداد زیادی از نورون‌های قشر پیش‌پیشانی (قسمت جلویی پیشانی) مغز را مورد بررسی قرار داد. به‌منظور درک الگوی فعالیت نورون‌های این قسمت از روش‌های پیشرفته استفاده شد. تیم وی دریافت که هر گروه از نورون‌ها در دسته‌های عملکردی خاصی قرار می‌گیرند. به‌طوری که هر یک برای متغیرهای مختلف ذهنی مانند اعتمادبه‌نفس در تصمیم‌گیری یا دریافت پاداش و مواردی از این قبیل، کدگذاری می‌شوند. به زبان ساده‌تر نورون‌ها در دسته‌های مختلفی به صورت هماهنگ فعالیت می‌کنند و هر دسته از این نورون‌ها رفتارهای خاصی را شکل می‌دهند. بررسی این‌که هر دسته از نورون‌ها در چه زمینه‌ای فعالیت دارند و چه نوع رفتاری را بروز می‌دهند، مسأله‌ای است که نیاز به زمان و دقت بسیاری دارد.
مساله دیگر، رابطه منطقی بین نحوه عملکرد نورون‌ها در هنگام انجام کارهای مختلف و نحوه ساخت آنها از لحاظ جسمی در مغز است. موضوعی که به‌شدت توجه دانشمندان را به خود جذب کرده است. به‌طوری که یافتن الگوی رفتاری نورون‌ها و پاسخی که ایجاد می‌کنند می‌تواند امکان درمان بسیاری از اختلالات روانپزشکی را فراهم کند؛ مانند تحریک دقیق‌تر مغز بیماران مبتلا به افسردگی شدید، پارکینسون و غیره.
با توجه به پیچیدگی و گستردگی نورون‌ها در تمام بدن، تحقق این مسأله به زمان نیاز دارد که امید است در آینده‌ای نه‌چندان دور رمزگشایی از رفتار نورون‌ها صورت گیرد؛ به این امید که بسیاری از اختلالات به صورت کامل رفع شود.
منبع: medicalxpress