تشكیل كمیته ویژه بررسی تغییر قیمت خودرو

تشكیل كمیته ویژه بررسی تغییر قیمت خودرو


در واكنش به افزایش مداوم قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت كمیته‌ای برای بررسی علت این موضوع تشكیل دهد.
گرانی قیمت خودرو در سال جاری، با وجود راكد بودن بازار به علت بحران كرونا، مایه انتقاد مردم از سیاستگذاران صنعت خودرو شد. كارشناسان و رسانه‌ها هم از سكوت دولت در این زمینه انتقاد كردند. روز گذشته هم روزنامه جام‌جم به این موضوع پرداخت و ضمن انتقاد از انفعال وزارت صنعت و سازمان حمایت، خواستار تشكیل ستاد مبارزه با گرانی خودرو شد.
روز گذشته هم محمدرضا كلامی مدیركل ستاد تنظیم بازار با تشریح مصوبات جدید این ستاد از لزوم بررسی بیشتر وضعیت بازار خودرو خبر داد و درخصوص تصمیم ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری خودرو اظهار كرد: یكی از موضوعات مطرح‌شده در ستاد تنظیم بازار بررسی پیشنهادهای شورای رقابت برای خودرو بود كه گزارش كمیته تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت‌گذاری پیشنهادی شورای رقابت و ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت در جلسه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
كلامی ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید و با توجه به محدودیت‌های ارزی و ضرورت افزایش عمق ساخت داخل و ضرورت توجه به خواسته‌های كمی و كیفی تولید خودرو از سوی مصرف‌كنندگان داخلی، كاهش قیمت حاشیه بازار تولید، ایفای تعهدات معوق، حذف دلالان و واسطه‌ها و واقعی نمودن طرف تقاضا و... مقرر شده كمیته‌ای برای بررسی بیشتر تشكیل شود. گفتنی است، این كمیته با مسوولیت معاونت امور صنایع وزارت صنعت و عضویت سازمان حمایت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تعزیرات حكومتی، دبیرخانه كارگروه تنظیم بازار، وزارت اطلاعات و وزارت كشور با حق رأی و حضور دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی كل كشور، شركت‌های سایپا و ایران‌خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان اعضای مشاور فعال خواهد شد.
مدیركل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار كشور خاطرنشان كرد: این بررسی‌ها براساس قیمت‌های محاسباتی دستورالعمل شورای رقابت، ضوابط قیمت‌گذاری هیات تعیین و تصویب قیمت‌های سازمان حمایت در مقایسه با قیمت‌های مصوب فعلی و حاشیه بازار است.