اطلاعــــــــــی نداریـــــــــــــم !

مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با ما از طرح اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو می‌گوید

اطلاعــــــــــی نداریـــــــــــــم !

دو روز پیش، رئیس‌جمهور از احتمال اجباری شدن استفاده از ماسک در خطوط متروی تهران گفت و همان روز هم رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی جدید برای این سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد. دیروز هم معاون کل وزیر بهداشت صراحتا اعلام کرد که به‌زودی استفاده از ماسک در مترو اجباری می‌شود. در این میان شرکت متروی تهران ‌ هنوز حتی برآورد دقیقی از مقدار ماسک مورد نیاز روزانه برای توزیع در مترو در صورت اجباری شدن استفاده از ماسک ندارد. دیروز که با فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت‌وگو کردیم، او حتی نمی‌دانست که این ماسک‌ها قرار است به صورت رایگان در مترو توزیع شود یا برای آنها هزینه‌ای از شهروندان دریافت خواهدشد. نوبخت همچنین از این موضوع اطلاعی نداشت که اساسا کدام کار

خانه قرار است ماسک‌های مورد استفاده مسافران مترو را تولید کند و این ماسک‌ها چطور به دست مردم خواهد رسید.
  استفاده از ماسک قرار است از چه زمانی در مترو اجرا شود؟
ما در این زمینه منتظر ابلاغ از سوی شهرداری هستیم و به محض ابلاغ اجرا خواهد شد.
درباره تعداد ماسک‌های مورد نیاز چطور، در این زمینه اطلاع دارید؟
در این‌باره هم باید ابلاغیه این طرح به دست ما برسد تا ببینیم کلیات آن به چه صورت است؛ چون همان‌طور که رئیس‌جمهور هم مطرح کردند، برای اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو به ماسک‌های بسیار زیادی احتیاج داریم که برای تولید آن باید کارخانجات مختلف زیر نظر وزارت صمت و دیگر دستگاه‌ها پای کار بیایند.
به هر حال، آیا می‌دانید برای اجرای این طرح چه تعداد ماسک به صورت روزانه باید به مسافران مترو تحویل داده‌شود؟
ما در حال برآورد این موضوع هستیم، چون همین الان بخش زیادی از مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند و برای تعداد کمتری از آنها نیاز است که ماسک مورد نیاز از طرف ما تامین شود.
 تعداد مسافران مترو چند ‌نفر هستند؟ فکر می‌کنید چند درصد آنان به ماسک نیاز دارند؟
ما نمی‌توانیم اکنون آمار دقیقی درباره تعداد مسافران روزانه مترو و درصدی که به ماسک احتیاج دارند، ارائه کنیم و  و براساس آن بگوییم شرکت مترو به صورت روزانه به این تعداد ماسک نیاز دارد. اما می‌دانیم اجرای این طرح برای سلامت همه مسافران مترو لازم است و باید ابلاغیه‌های آن صادر شود تا ما هم برآوردهایمان را انجام دهیم.
نکته اینجاست در حالی که معاون وزیر بهداشت تاکید دارد استفاده از ماسک اجباری شود، آیا برآورد شده‌است که شرکت مترو به چه میزان ماسک در طول یک روز نیاز دارد؟
توجه داشته باشید این که آمار نیاز روزانه مترو به ماسک اعلام نمی‌شود، به این معنی نیست که ما نمی‌دانیم به چه تعداد ماسک نیاز داریم. قطعا کارهای کارشناسی این موضوع انجام شده‌است که مقامات بالادستی ما خبر اجباری شدن استفاده از ماسک را اعلام می‌کنند.
شما که آمار دقیقی به ما ندادید، اما به نظر می‌رسد برای اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، روزانه به چند صدهزار ماسک نیاز باشد. به نظر شما، آیا اصلا می‌توان این تعداد ماسک را تامین کرد؟
قطعا این امکان وجود دارد و حتما بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، ما هر تعدادی را که مردم نیاز داشته‌باشند، تامین می‌کنیم. به‌هر‌حال وظیفه ما این است که دستوراتی را که از مقام بالادست به ما می‌رسد، اجرا کنیم.
آیا به شما گفته‌شده که قرار است این ماسک‌ها از سوی کدام کارخانه تامین شود؟
من هنوز در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم، اما حتما وزارت بهداشت و وزارت صمت در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند. در دو ماه گذشته مسائل زیادی درباره کرونا حل‌وفصل شده و حتما این موضوع هم قابل حل خواهدبود.
نکته دیگر این که در صورت اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، احتمالا بازهم بعضی از مسافران از این دستور تخطی خواهند کرد. آیا در مترو امکان نظارت بر این موضوع وجود دارد؟
به هر حال، هر مقرراتی که در کشور وضع می‌شود، عده‌ای از آن تخطی می‌کنند. مثلا وقتی یک خیابان ورود ممنوع می‌شود، بازهم در صورت نبودن پلیس خیلی‌ها تخطی می‌کنند، این هم از آن دست مسائل است.
این صحبت درست است، اما شما برای جلوگیری از تخطی بعضی مسافران قرار است چه کاری انجام دهید؟
باید ابلاغیه این موضوع به دست ما برسد تا بتوانیم در این زمینه صحبت کنیم. اما مطمئن باشید به محض دریافت ابلاغیه، ما برای نظارت بر نحوه اجرای این طرح هم فکر خواهیم کرد.
می‌دانید در صورت اجرایی شدن این طرح، قرار است ماسک‌ها به شکل رایگان به مردم توزیع می‌شود یا نه؟
من از این موضوع هم اطلاعی نداریم، در این زمینه هم باید حتما ابلاغیه آن برسد تا بتوانم اظهارنظر کنم.
به هرحال، آیا مشکل استفاده از مترو در شرایط کرونایی با اجباری شدن ماسک برطرف خواهد شد؟ شما اصولا در این زمینه در ماه‌های اخیر چه کارهایی را انجام داده‌اید؟
ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم و همه تمهیدات را برای پیشگیری از ابتلای مردم به کرونا در مترو اندیشیده‌ایم، از جمله این که سرفاصله حرکت قطارها را از ابتدای شیوع کرونا تا امروز کم کرده‌ایم.
آماری هم در این زمینه به دست آورده‌اید؟
من نمی‌دانم چرا شما این‌قدر به دنبال آمار هستید. ما بدون توقف، خدمات زیادی را برای شهروندان ارائه می‌کنیم، چرا آنها را نمی‌بینید. الان سرفاصله را به سه تا سه و نیم دقیقه در خطوط مختلف کاهش داده‌ایم. به هر حال ما منطبق بر نیاز مردم خدماتی را به آنها ارائه کرده‌ایم و تا پایان بحران به ارائه این خدمات ادامه خواهیم داد.