نسخه Pdf

شكستن كلیشه از زن طلبه!

شكستن كلیشه از زن طلبه!

یونس فردوس / روزنامه‌نگار



 «زن آقا» از آن كتاب‌هایی است كه خیلی زود با آن اخت می‌شوید. به همین صراحت! این كتابی است كه زهرا كاردانی آن را نوشته و روزنوشت‌های یك زن آخوند است از سفر تبلیغی كه همسرش را همراهی كرده است. این كتاب روایت‌های كاردانی از مواجهه او با مردم روستایی است كه تصویری متفاوت از طلبه و روحانی دارند كه روایت‌های كاردانی این تصویر را به خواننده نشان می‌دهد و زمینه آشنا شدن او با فرهنگ روستایی را برای خواننده فراهم می‌كند.
كاردانی در این كتاب سعی می‌كند از زاویه یك راوی صرف خارج شود و باورها و نگاه‌های مردم نسبت به موضوعات را نیز با زبانی متفاوت بیان می‌كند. 
این در حالی است كه در كتاب‌های دیگر راویان گاهی دچار محافظه‌كاری می‌شوند، ولی كاردانی تلاش می‌كند باورهای عمومی را به چالش بكشد و بابت این‌كه تعجبش را از این موضوع نشان دهد ابایی ندارد: «ظهر بود. قبل از نماز 
در زدند. پیرزن آبله‌رویی بود. گیس‌های حنابسته‌اش را از وسط باز كرده بود. جثه درشتی داشت. چادرش را به گردن بسته و یك آفتابه روی دوش گرفته بود. فهمیدن حرف‌هایش از بقیه راحت‌تر بود. واضح و كم لهجه صحبت می‌كرد. جلوی در می‌خواست دستم را ببوسد كه اجازه ندادم. اخم‌هایش را كشید توی هم و گفت حتما توی گوش سیدعلی باد رفته یا بهش بو خورده و یك سری تشخیص‌هایی كه ازش سر در نمی‌آوردم. آفتابه را داد دستم و گفت: «این كریشكه! بچه را می‌بری حمام. خوب سر و بدنش رو می‌شوری. آخرِ كار این آفتابه رو می‌ریزی روی تمام بدنش. فهمیدی؟» 
اسمش چقدر هندی بود. و هند چقدر به جادو و اینجور خرافات نزدیك. لابد یك جوری آن محلول به جادو و جنبل مرتبط بود. توی آفتابه را نگاه كردم. آبِ سیاهی لب پَر می‌زد. بوی عجیب و تلخی داشت. تركیب پودر بال مگس با استخوان مارمولك آفریقایی و خون پشه!؟ تصورش هم 
چندش آور بود.»
كاردانی در این كتاب تلاش می‌كند كلیشه 
زن روحانی  بودن را بشكند و تصویری دیده نشده از زندگی یك طلبه كه تبلیغ می‌رود را در ذهن خواننده جا اندازد و او را در موقعیتی قرار دهد كه خواننده تاكنون در معرض آن قرار نداشته است.
این كتاب كه با اقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شده خواننده را با روایت‌های سرراست و كم‌حجم كاردانی به سفری تبلیغی در روزهای ماه مبارك می‌برد. روایت‌هایی كه راوی در آنها سعی می‌كند با خواننده صادق باشد.
 روایت‌هایی كه نویسنده آنها خواننده را سر سفره یك طلبه بنشاند. این كتاب را نشر سوره مهر منتشر كرده است.