پرونده‌ای برای مجریان رمضان تلویزیون

مجریانی كه در این سال‌ها به وقت سحر و افطار در قاب تلویزیون ظاهر شدند

پرونده‌ای برای مجریان رمضان تلویزیون

روشن بودن تلویزیون زمان افطار و سحر مثل یك قانون نانوشته است كه در اكثر خانه‌های روزه‌داران اجرا می‌شود. نیمه‌های شب زمانی كه تند تند آخرین لقمه‌ها را فرو می‌بریم و چشم‌مان به ساعت است همزمان صدای مجریانی را می‌شنویم كه برایمان برنامه اجرا می‌كنند. غروب هم خرما و چای به دست پای صحبت‌های مجری‌ها، روزه‌مان را افطار می‌كنیم. با خیلی‌هایشان خاطره داریم. بعضی‌هایشان محبوب‌تر بوده‌اند. چندتایی برای خودشان سبك و سیاق منحصر به فرد داشته‌اند و بعضی‌ها هم سال به سال برنامه‌شان را ارتقا داده‌اند. اكثر این مجری‌ها فعالیت‌ها و برنامه‌های دیگری هم داشته‌اند ولی هنوز مردم آنها را با برنامه‌های رمضانی‌شان به خاطر می‌آورند. این صفحه یك مرور سریع است بر همه چهره‌هایی كه در این سال‎ها در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشته‌اند.

فرزاد حسنی
حسنی احتمالا جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین مجری تلویزیون در دهه هشتاد بوده است. متولد 1356 در تهران است و كارش را در تلویزیون در سال 1383 شروع كرد. او با برنامه كوله‌پشتی كه ماهیتی گفت‌و‌گو محور داشت هر شب در شبكه سه در قاب كوچك تلویزیون ظاهر می‌شد. البته تا سال 86 و برنامه پرحاشیه‌ای با حضور سردار رادان. حسنی آغاز‌كننده برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان با شكل و شمایل جدید بود. جزرومد اولین برنامه در این زمینه بود و قرار بود مهمانان این برنامه زوج‌های جوانی باشند كه اولین ماه رمضان مشترك‌شان را با هم می‌گذارنند. این برنامه پایان خوشی برای حسنی نداشت و در همان هفته اول با تهیه‌كننده‌ به مشكل خورد و برنامه را ادامه نداد. او جزو معدود مجری‌هایی بود كه در هر سه رسانه تلویزیون و رادیو و سینما فعالیت داشته است. كارش را در تلویزیون و با سریال آن سال‌ها شروع كرد و در سال 1381 در سریال مسافری از هند بازی كرد. او تاكنون در بیش از ده فیلم و سریال بازی كرده است. اكسیر آخرین برنامه‌ای بود كه حسنی در سال 1394 اجرایش را به‌عهده داشت. در كنار همه اینها او كار ترانه‌سرایی را هم انجام می‌دهد و برای محمد علیزاده و احسان خواجه‌امیری هم ترانه گفته. فیلم سینمایی «ثبت با سند برابر است» آخرین فیلمی است كه بازی فرزاد حسنی اكران شده است. حسنی چند سال هم مجری برنامه تحویل سال تلویزیون بوده است. او چند سالی هم برنامه این‌جا شب نیست را در رادیو جوان اجرا می‌كرد. 

احسان علیخانی
علیخانی 38 ساله پركارترین و موفق‌ترین مجری این سال‌های تلویزیون است. فعالیت هنری‌اش را در سال 1379 و با دستیاری كارگردانی شروع كرد. پسرهای ایرونی اولین برنامه‌ای بود كه اجرایش را به‌عهده داشت. علیخانی سال 1383 و در شبكه سه برنامه صبحگاهی صبح آمد را اجرا كرد. در همان سال و زمانی كه فرزاد حسنی با تهیه‌كننده برنامه جزرومد اختلاف پیدا كرد جانشین‌اش شد و برنامه را ادامه داد. برنامه‌ای كه چند سال بعد اسم آن به ماه عسل تغییر كرد. هر چند در این سال‌ها چندباری مجریان دیگری جای علیخانی را گرفتند، اما هویت ماه عسل و احسان علیخانی به هم گره خورده است و كسی دیگر را نمی‌توان جایگزینش كرد. اجرای علیخانی آنقدری خوب بود كه تا سال‌ها مردم را دم افطار پای تلویزیون بنشاند و هر بار با مهمانان برنامه‌اش قصه و روایتی را تعریف كند كه برای مخاطب هم جذاب باشد. علیخانی در طی این سال‌ها مجری برنامه تحویل سال شبكه سه هم بوده است. سه ستاره برنامه دیگر او بود كه در آن بهترین‌های تلویزیون را معرفی می‌كرد. او دوبار برنده بهترین مجری تلویزیون شده و در سال 1396 در جشن حافظ عنوان بهترین چهره تلویزیونی را به دست آورده است. احسان علیخانی در سال 1395 و به همراه علی جلیلوند تهیه‌كنندگی فیلم بدون تاریخ بدون امضا را برعهده داشته است. كارگردانی، تهیه كنندگی و اجرای عصر جدید آخرین فعالیت احسان علیخانی در تلویزیون بوده است. 

شهرام شكیبا
متولد 1351 است و لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی دارد. فعالیتش را سال 1369 و با نوشتن مطالب طنز شروع كرد. من و صبا یهویی اولین برنامه‌ای بود كه شهرام شكیبا در سال 1394 در رادیو صبا اجرا كرد. شكیبا علاوه بر اجرا چند كتاب هم چاپ كرده است. از كتاب‌های چاپ‌ شده شهرام شكیبا می‌توان به دو تخم‌مرغ در مه، صفحه آخر، در دوردست عقل، گردوی چهارگوش، شعر طنز امروز ایران اشاره كرد. شكیبا تجربه بازی در دو فیلم را هم دارد. او در تله‌فیلم طنز گنجشك و قناری و فیلم یك سطر واقعیت بازی كرده است. شهرام شكیبا یكی از داوران مسابقه قندپهلو كه از شبكه آموزش پخش می‌شود هم بوده است و در برنامه‌های مثل مسابقه ثانیه‌ها، خوبی از خودتونه و اثر انگشت نیز حضور داشته است. ایوان خدا نام برنامه زنده سحرگاهی شبكه افق است كه این روزها با اجرای شهرام شكیبا از صحن گوهرشاد حرم مطهر رضوی روی آنتن شبكه افق می‌رود. 

امیرحسین مدرس
متولد 1349 است. فعالیتش را سال 1365 در صداوسیما آغاز كرد. كارش را با اجرا و بعد هم بازیگری در گروه كودك و نوجوان شبكه یك شروع كرد. در سال 1370 با اجرای برنامه نیمرخ به شهرت رسید. او همراه داریوش كاردان در سال 1387 برنامه ماه من سلام را برای ماه رمضان از شبكه دو اجرا می‌كردند. مدرس از جمله مجریانی است كه در زمینه بازیگری هم فعالیت داشته است و در بیش از هشت فیلم و سریال بازی كرده است. كه از بین‌ آنها می‌توان تنهایی، نرگس مست، راستش را بگو، ستاره‌های سربی و یوسف پیامبر نام برد. مدرس در عرصه خوانندگی هم فعال بوده و تاكنون سه آلبوم موسیقی از او منتشر شده و تیتراژ شش سریال را هم خوانده است كه سریال متهم گریخت از جمله آنهاست. از برنامه‌هایی كه او اجرا كرده می‌توان به نیمرخ، هوش برتر، كوله‌پشتی‌ سین مثل سریال نوروز 96، برنامه ساعت 25 و مهمانخانه اشاره كرد. مدرس در سال 1398 مجری برنامه تحویل سال شبكه چهار بود.

احسان مهدی
متولد 12 مهر 1363. بازیگر كه از ده سالگی در تئاتر شروع به فعالیت كرده و تاكنون در بیش از سی تئاتر بازی كرده است. مهدی سال 1383 وارد دنیای دوبلوری شد و مدیریت دوبلاژ فیلم‌های انیمیشن بن‌تن، ارباب جیب‌برها و محافظان كهكشان را برعهده داشت. احسان مهدی در ماه رمضان این سال‌ها با برنامه سر سفره خدا در شبكه نهال مهمان مخاطبان تلویزیون بود. این برنامه ویژه روزه‌اولی‌ها ساخته شده بود. هر چند امسال به‌خاطر كرونا برنامه جدید اجرا نكرد و تكرار برنامه سال‌های قبل از شبكه كودك پخش شد. او به‌تازگی در فیلم بچه مهندس 3 بازی كرده است كه این شب‌ها از شبكه دو پخش می‌شود. 

رسالت بوذری
فعالیتش را سال 1395 و با برنامه مخاطب خاص شروع كرد. این برنامه شب‌های جمعه و به صورت زنده از كربلای معلی پخش می‌شد. چراغانی برنامه دیگری بود كه رسالت بوذری اجرای آن را به‌عهده داشت. این برنامه كه كاری از گروه فرهنگ و معارف است به مناسبت اعیاد و جشن‌ها از شبكه سه پخش می‌شود. سیاهپوش هم برنامه دیگرای بود كه با اجرای او در دهه اول محرم از شبكه سه پخش می‌شد. حالا كه دیگر ماه عسل تولید نمی‌شود این روزها و در ماه رمضان برنامه مثل ماه با اجرای بوذری از شبكه سه  پخش می‌شود. او كه بیشتر برنامه‌های مذهبی و عرفانی را اجرا می‌كند در شب‌های شیدایی و شب‌های روشن هم حضور داشته است.

نجم‌الدین شریعتی
متولد 1359 و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار كامپیوتر است كه در كنارش تحصیلات حوزه را هم دنبال كرده است. كارش را در سال 1381 و با برنامه نیمرخ شروع كرد. شریعتی در دومین تجربه اجرای خود با برنامه زلال احكام پرسش و پاسخ به مسائل دینی را برعهده گرفت. این برنامه باعث شهرت او شد. برنامه سمت خدا در سال 1388 با مجریگری او شروع شد و تا همین امروز هم این برنامه پخش می‌شود. او در این برنامه با حضور روحانیون به بررسی مسائل دینی در زندگی و حوزه‌های مختلف می‌پردازد. سمت خدا یكی از موفق‌ترین برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون است كه باعث شده نام شریعتی هم به عنوان یكی از مجری‌های موفق تلویزیون ثبیت شود. نجم الدین شریعتی امسال با برنامه ماه من كه در سحرهای ماه رمضان از شبكه سه پخش می‌شودT در قاب تلویزیون ظاهر می‌شود. او سال قبل هم با همین برنامه 
در ماه رمضان حضور داشت. شریعتی یكی از مجری‌های برنامه چراغانی هم هست. 

حسن سلطانی
سال 1338 در همدان متولد شده است. از 20 سالگی و در سال‌های اوایل انقلاب كارش را با گویندگی خبر در مركز همدان شروع كرد و در كنار گویندگی به اجرای برنامه‌هایی در گروه فرهنگ و معارف اسلامی مشغول شد. در سال 1360 رسما وارد صداوسیما در مركز تهران شد. در تهران هم كارش گویندگی خبر بود و مردم چند سال چهره او را در بخش شبانگاهی شبكه دو می‌دیدند. در دهه 80 زمینه كاری‌اش را عوض كرد و از حوزه خبر وارد حوزه مجریگری در گروه معارف اسلامی شد.از برنامه‌هایی كه سلطانی در طی این سال‌ها اجرا كرده می‌توان به: تا انتها، دو نیم ساعت (شبكه خبر)، گویندگی برنامه‌های رادیویی در انتهای شب، تا به سرچشمه نور (دهه ۱۳۶۰)، برنامه زنده مصباح (شبكه ۳) و برنامه حسینیه (شبكه جام‌جم) اشاره كرد. او این سال‌ها مجری برنامه سحرگاهی شبكه یك با عنوان ماه خداست.

 ساعد باقری
متولد 1339 و از شاعران مشهور بعد از نقلاب است كه سرود ملی كشورمان را هم سروده. در سال 1362 همكاری‌اش را با رادیو و با عنوان نویسنده در برنامه راه شب شروع كرد و سال 1368 به سمت مدیریت گروه كودك و نوجوان رادیو رسید. باقری در سال‌های 1372 تا 1374 مدیریت اداره كل موسیقی و سرود صداوسیما را نیز به عهده گرفت. در سال 1373 برنامه تماشاگه راز با اجرای باقری روی آنتن شبكه دو رفت. سال ۱۳۸۳ دوباره همكاری خود را با مركز موسیقی و سرود صدا و سیما آغاز كرد و به عنوان رئیس شورای شعر و عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما مشغول به كار شد. او در دهه اول محرم سال قبل برنامه سرگذشت را برای شبكه چهار اجرا می‌كرد. سحوری نام برنامه‌ای بود كه باقری در سال قبل و در سحرهای ماه رمضان برای شبكه چهاراجرا می‌كرد. 

علیرضا معینی
متولد 1335 و فارغ‌التحصیل رشته تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از دانشكده صداوسیماست. كار هنری‌اش را  سال 1357 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در رادیو اصفهان شروع كرد. با آغاز جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه به كرمانشاه می‌رود و برای اولین بار رادیو جبهه را در سرپل‌ذهاب اجرا می‌كند. 
او در شروع فعالیت رادیو فرهنگ با این شبكه همكاری داشته است. آواز پر جبرئیل برنامه‌ای است كه سال‌ها هر روز از شبكه رادیویی فرهنگ با اجرای او پخش می‌شد. معینی همچنین «برنامه افطاری» كه بعدها به «سلام» تغییر پیدا كرد را به مدت هشت سال در ماه رمضان و برای شبكه سه اجرا می‌كرد. اجرا در رادیو هفت و رادیو شب بخش دیگری از روزمه كاری اوست.

راحله امینیان
متولد 1357 و فارغ‌‌التحصیل رشته روان‌شناسی است. او در سال 1376 و با اجرا در رادیو وارد صداوسیما شد و در همان سال برنامه برپا برپا را اجرا كرد. او از سال 1381 مجری برنامه به خانه برمی‌گردیم بوده است که در ماه رمضان ویژه برنامه افطار داشت. او تاكنون مجری برنامه‌های تا مهر، آفتاب شرقی، شهر سلامتی، صبح تهران نیز  بوده است.

 سید جواد هاشمی
سال 1344 به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل رشته كارگردانی از دانشكده هنرهای زیبا است. فعالیت هنری‌اش را در سال 1358 و بازی در تئاتر شروع كرد. نوسفران نام برنامه‌ای بود كه در سال 1395 در سحرهای ماه رمضان و از شبكه دو با اجرای هاشمی پخش می‌شد. این برنامه برای مخاطبان نوجوان تلویزیون ساخته شده بود. 

صابر خراسانی
متولد 1356 مشهد است. فعالیتش را با مداحی و بعدها شعرخوانی شروع كرد و حالا چند سالی است كه با حضور در برنامه‌های تلویزیونی به شعرخوانی در مدح و ستایش ائمه اطهار می‌پردازد. خلوتگه عارفان برنامه‌ای است كه شبكه پنج برای سحرهای ماه رمضان تدارك دیده است. این برنامه هر روز صبح و یك ساعت قبل از اذان صبح با اجرای صابر خراسانی پخش می‌شود.