فقط خریداریم

فقط خریداریم


 داستان صنف طلافروشان هم مانند بسیاری از اصناف تکرار شده ‌است. داستان آنها با شیوع ویروس کرونا و در اواخر بهمن‎ماه شروع شد و تا به امروز ادامه داشت. 29 اسفند اما پرونده طلافروشان در سال گذشته، با کاهش درخواست‎ برای خرید بسته شد آن هم در روزهایی که به خاطر ماه‏های قمری رجب و شعبان، ماه‎‌هایی که بیشترین مراسم و جشن‎ها در آنها برگزار می‎شود، بیشترین درخواست برای خرید طلا هم باید اتفاق می‎افتاد. مغازه‏های طلافروشی اما یکی از آن مغازه‏‎هایی است که با تصمیم ستاد مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا، باید حداکثر تا 30 فروردین‎ بسته می‎ماندند و اجازه فعالیت نداشتند.
 بعد از بازگشایی و شروع فعالیت اما نوع فعالیت‏های طلافروشان تغییر کرده‌است. اگر تا قبل از این، فروش طلا بیشترین اتفاقی بود که برای یک طلافروش روی می‎داد، حال این درخواست برای خرید است که بیشتر شده‌است. این را احمد خانعلی‏زاده که طلافروش است، می‎گوید. بعد از
30 فروردین‎ماه که او مغازه‎اش را باز کرد، با درخواست‎های زیاد مشتری‎هایش برای فروش مواجه شد. او می‏گوید:‌ «این روزها کمتر کسی برای خرید به مغازه‏ام می‎آید و همه می‎خواهند طلا بفروشند.»
حالا کسی، رنگ  ویترین طلایی‎رنگ طلافروشان را نمی‎بیند و به انعکاس آفتاب روی طلاها توجهی نمی‎کند. به خاطر همین است که بسیاری از طلافروشان مانند او، طلای مشتری‎هایشان را می‎خرند و سریع در بازار می‎فروشند تا نقدینگی بازار در جریان باشد.
این طلافروش، دلیل فروش بیش از اندازه مردم را مشکلات معیشتی و تحت فشار بودن اقتصادی به خاطر بیماری کرونا می‎داند.
 در روزهای کرونایی البته یک مشکل دیگر هم پیش آمد. از اول فروردین‌ تا زمانی که قیمت نفت به یکباره نزول کرد، قیمت طلا  بالا رفت.
اگر تا چند روز پیش قیمت طلا، حدود 600 هزار تومان بود، حالا قیمت یک گرم طلا به 650 هزار تومان نزدیک شده‌است و این درخواست‎ها برای فروش را افزایش و درخواست خرید را کاهش می‎دهد.
بــا افــزایـش قــیــمــت روزانــه طـــلا، درخواست‏ها برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است. در  ماه مبارک رمضان خرید و فروش طلا کاهش پیدا می‌کند و این یعنی، خوابیدن کسب وکار طلافروش‌ها ، پس از آن اما، ماه‏های محرم و صفر هم شروع می‎شود و اینها یعنی که رکود اقتصادی در طلافروشان همچنان ادامه دارد.
 به‌گفته خانعلی‏زاده، تا یک ماه دیگر، شرایط صنف طلافروشان، به همین روال است و خرید بیشتر از فروش است؛ مگر این که با تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، ورق به شکل دیگری برگردد و شرایط به نفع مردم و هم‎صنفانش تغییر کند.