روز نکبت؛ 72 سال نقض حقوق بین‌الملل

روز نکبت؛ 72 سال نقض حقوق بین‌الملل

دکتر علی فهیم‌دانش کارشناس حقوق بین‌الملل


۷۲ سال پیش، در 14 می 1948با خروج کمیسرعالی انگلستان و آغاز تخلیه نیروهای انگلیسی و پایان قیمومت 30ساله آن کشور بر فلسطین، بن‌گورین در تل‌آویو تشکیل دولت صهیونیستی را اعلام کرد. بریتانیا، دولت قیمی ‌که با صدور اعلامیه بالفور (1917)، وعده موطن ملی یهود به یهودیان را داده‌بود و در طول دوره قیمومت خود با روش‌ها و سیاست‌های مختلف زمینه تبدیل فلسطین به موطن صهیونیست‌ها را فراهم ساخت (تشویق مهاجرت به فلسطین، تسهیل فروش زمین اعراب به صهیونیست‌ها و مسلح‌کردن آنان و همچنین ایجاد سازمان‌های اجتماعی - اقتصادی و صهیونیستی) و در انتهای سناریوی لندن و با فراهم‌نمودن کامل بستر با کمک واشنگتن (که از آن به بعد، عنوان حامی‌ اصلی رژیم غاصب را دارد) توانست به وعده اجرای اعلامیه بالفور جامه عمل بپوشاند و با ارجاع مساله فلسطین به سازمان ملل تشکیل دولت غاصب اسرائیل را لباسی حقوقی بخشد. قطعنامه تقسيم فلسطين در تعارض آشکار با اصول متعدد منشور ملل‌متحد ازجمله حق تعیین سرنوشت بوده و به فلسطین حکومتی را تحمیل نمود که مورد رضایت ساکنان آن نبوده و نیست.
مهاجران صهیونیست که بیشتر از اروپا به فلسطین آورده‌شده‌بودند، مملو از نفرت سده‌ها تحقیر، با دستاویز قرار دادن ایده‌ها و افکار انحرافی و نژادپرستانه، مردمانی که ده‌ها قرن در سرزمین فلسطین سکونت داشتند و فلسطینی خوانده می‌شدند را به قتل رسانده و یا مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش کردند، بیش از ۵۳۰ شهر و روستا در فلسطین را با خاک یکسان کردند، ۱۵هزار فلسطینی شهید، ده‌ها فلسطینی به صورت دسته‌جمعی اعدام شدند و حدود ۱۸هزار نفر اقدام به مهاجرت کردند. اما همه این اقدامات که در طول بیش از 72 سال اشغال بخشی از ماهیت صهیونیست‌ها را تشکیل داده، نتوانست منجر به کسب مشروعیت و تثبیت جایگاه آنها در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی حتی به قیمت تحریف تاریخ، نسل‌کشی فلسطینیان و آواره کردن گسترده گردد. ذات اشغالگرانه رژیم و مشکلات داخلی و خارجی آن دلیل اصلی ناکامی ‌تل‌آویو است.
اما تل‌آویو بداند که هرگز نخواهد توانست حتی با حمایت دولت نژادپرست آمریکا و تمسک به مفاد طرح غیرعادلانه و ناقض حقوق مردم فلسطین معامله قرن ترامپ، ذره‌ای از خاک فلسطین را تصاحب کند، هیچ‌گاه این اشغالگری از نظر حقوقی و نزد افکار عمومی ‌آزادیخواهان جهان مقبولیت و مشروعیت نخواهد یافت حتی اگر برخی دولت‌های وابسته و مزدور عربی تلاش کنند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به مرحله علنی‌سازی برسانند.