پیشرفت شركت‌های نوپا در حوزه منابع انسانی

پیشرفت شركت‌های نوپا در حوزه منابع انسانی


 محیط كار را می‌توان خانه دوم افراد دانست. كارمندان زمان زیادی از روز خود را در محیط كار می‌گذرانند. این كارمندان اصلی‌ترین سرمایه هر كسب‌وكاری محسوب می‌شوند و مدیران منابع انسانی نقش موثری در ایجاد تجربه‌های كارمندان از محیط كاری ایفا می‌كنند. كنترل و مدیریت فضاهای كاری در كنار شكل‌دهی به ساختار ارتباطی كارمندان هر روز بیشتر از گذشته پیچیده می‌شود. امروزه با تغییر ماهیت نیروی انسانی و شكل‌گیری محیط‌های كاری نوین، كنترل روح حاكم بر فضای كاری دشوار به‌نظر می‌رسد. حوزه منابع انسانی با توجه به ظرفیت جالب توجه خود مورد توجه شركت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) است و تا به امروز محصولات خوبی در این حوزه توسعه داده شده‌اند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده می‌كنیم:
 هاپئو  (Happeo): محصولی تركیبی بر بستر اینترنت است كه یك شبكه اجتماعی كاری را در اختیار سازمان قرار می‌دهد. این محصول ابزارهای اصلی مثل تقویم، پرونده‌های كاری، كنفرانس‌ها و سامانه‌های مدیریت مشتریان و منابع انسانی را در اختیار كارمندان قرار می‌دهد و ارتباطات سازمانی را تسهیل می‌كند. این شركت نوپای فنلاندی در سال 1396/ ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است و شركت‌هایی مثل تاید و ب‌ام‌و از آن استفاده می‌كنند.
 تلنت آلفا  (Talent Alpha):  یك شركت نوپا در حوزه خدمات برنامه‌نویسی است كه به لطف هوش مصنوعی‌، می‌تواند مناسب‌ترین خدمات ابری نیروی انسانی را ارائه كند. خدمات تلنت آلفا مشابه نمونه‌های آزادكاری نیست؛ بلكه پروژه‌ها به‌صورت خدمات كسب‌وكار به كسب‌وكار (B2B) به توسعه‌دهندگان سپرده می‌شود. این شركت نوپا در سال ۲۰۱۹ میلادی توانسته است پنج میلیون یورو سرمایه جذب كند.
 كلیر ریویو  (Clear Review):  در سال 1395/ ۲۰۱۶ در لندن تأسیس شد و در سال ۲۰۱۹ میلادی توانست سرمایه 9/2 میلیون یورویی جذب كند. این شركت نوپا ابزاری برای ارزیابی سالانه روح سازمانی در اختیار واحد منابع انسانی می‌گذارد. این پلتفرم بر روی تحلیل مكالمات نوشتاری مداوم كارمندان و مدیران‌شان تمركز دارد و می‌تواند با بینش دقیق نسبت به سازمان، معیارهای عملكرد كلیدی‌اش را ارائه كند.
 هیومنو  (Humanoo): یك شركت نوپا مستقر در برلین است كه باهدف رصد سلامت سازمانی ایجاد شده است. این محصول یك بستر دیجیتال برای استفاده كارمندان است كه پیگیری وضعیت سلامت آنها را به عهده دارد. برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده سلامت و نكات مربوط به تغذیه و بهداشت در این محصول قابل ‌دسترس هستند و بسته به شرایط كارمندان، راه‌حل‌های اختصاصی مناسب پیشنهاد می‌دهد. همچنین این محصول به‌صورت هوشمند روزهای غیبت و بیماری كارمندان را ثبت و پیگیری می‌كند.
 لتو  (Leeto):  یك شركت نوپای فرانسوی است كه تاكنون موفق به جذب سرمایه
دو میلیون یورویی شده است. ایده اصلی لتو راه‌اندازی كارت پرداخت برای خدماتی است كه سازمان‌ها به كارمندان‌شان ارائه می‌دهند. هر كارمند به‌آسانی می‌تواند به‌صورت روزانه بازپرداخت، هدایا و خدماتی مثل بلیت سینما را به‌واسطه این كارت دریافت كند. این سرویس بستری را فراهم می‌كند كه سازمان به‌راحتی بتواند خدمات مالی به كارمندان خود ارائه دهد.
 اِوِر اسكیل  (Everskill):  شركت نوپای تركیبی در حوزه علوم شناختی و یادگیری ماشین است كه به سازمان‌ها برای آموزش كارمندان خود كمك می‌كند. سیستم آموزشی اور اسكیل مبتنی‌بر برنامه‌های مهارت‌افزایی كاركنان است، این سیستم استفاده منظم مهارت‌های آموخته‌شده توسط كاركنان در كارها را پیگیری کرده و برای عمیق‌تر شدن یادگیری راهكارهای هوشمندانه‌ای ارائه می‌کند. این شركت نوپا در سال 1397/ ۲۰۱۸ در آلمان تأسیس شده است.