پول اسپانسر پیش‌خور  شد

برنامه پرسپولیسی‌ها برای تسویه حساب با برانکو چیست؟

پول اسپانسر پیش‌خور شد

پس از حدود سه ماه درگیری در هیات‌مدیره و تیم مدیریتی باشگاه پرسپولیس بالاخره قرارداد کارگزار اسپانسر با یک متمم و یک سری تشریفات قانونی و اداری تمدید شد. شرکت آتیه داده پرداز هم به عنوان کارگزار باشگاه پرسپولیس در بالا بردن درآمدهای سرخپوشان به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. این شرکت مدعی شده تا پایان مردادماه و هر دو هفته یکبار رقمی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان به حساب باشگاه پرسپولیس واریز می‌کند و با این کار مشکلات مالی و بحران‌های سرخپوشان را تا حد زیادی از بین می‌برد.
رسیدن به ساحل امن
البته پرسپولیسی‌ها برای رسیدن به یک ساحل امن نیاز به پولی نزدیک به دو برابر مبلغ یاد شده دارند اما این قرارداد به قدری عجیب است که کسی سرنوشت و آینده آن را نمی‌داند. به هر حال همکاری طرفین آغاز شده و مسوولان کارگزار اسپانسر می‌گویند به محض شروع دوباره بازی‌ها، حساب باشگاه را پر می‌کند. البته آنها به مهدی رسول‌پناه سرپرست مدیرعاملی باشگاه قول داده‌اند به زودی و ظرف امروز و فردا،  ۷ میلیارد تومان به عنوان حسن انجام کار وارد حساب باشگاه کنند تا سرخپوشان نفسی به راحتی بکشند اما برنامه پرسپولیسی‌ها برای خرج کردن پول اسپانسر در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.
ماجرای طلب از فیفا
باشگاه پرسپولیس بابت حضور تعدادی از بازیکنانش در تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه رقمی از فیفا طلبکار است که به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا توانایی نقد کردن این پول را ندارد اما آنها به دنبال راه دیگری هستند تا آن را تهاتر کنند؛ به این معنا که طلب خود را از راه دیگری، از بلوکه خارج کرده و به دست طلبکاران خود بسپارند. با این وجود مهم‌ترین طلبکار باشگاه در حال حاضر برانکو ایوانکوویچ است. سرمربی کروات سرخپوشان که در پایان فصل قبل با یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام‌حذفی از پرسپولیس خداحافظی کرد و به خانه برگشت.
خطر برانکو جدی است
سرمربی فعلی تیم‌ملی کشور عمان با شکایت به فیفا علیه باشگاه پرسپولیس حکم سنگین یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورویی دریافت کرده و قصد دارد این پرونده را تا پایان ادامه بدهد. چنین رقمی کمر باشگاه پرسپولیس را می‌شکند به خصوص که قیمت ارز در بازار تهران ثابت نیست و هر روز افزایش می‌یابد اما در پایتخت، مدیران باشگاه راهی برای تسویه حساب با برانکو پیدا کردند که برای رسیدن به این موضوع، هم باید برانکو رضایت بدهد و هم فیفا.
پول کارگزار پیش خور شده؟
اما ماجرا چیست؟ طبق شنیده‌های ما رسول‌پناه قصد دارد در ابتدا از طلب باقی‌مانده باشگاه در فیفا که حدود ۵۲۵ هزار یورو شده، بدهی به برانکو را تسویه کند اما این رقم تنها نیمی از حکم فیفا علیه باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت برانکو به حساب می‌آید. در بخش دیگر باشگاه قصد دارد از پولی که به تازگی توسط کارگزار اسپانسر واریز می‌شود برای جلب رضایت برانکو و بالابردن نقدینگی در پرونده استفاده کند. به معنای دیگر نیمی از طلب برانکو از محل درآمدهای پرسپولیس در فیفا پرداخت می‌شود و نیم دیگر از طریق پولی که قرار است اسپانسرینگ جدید به حساب‌شان واریز کند.
در انتظار اعتراض سرخ‌ها
اگر باشگاه دست به این کار بزند، قطعا در ایران اتفاقات بیشتری هم برای سرخ‌ها رقم می‌خورد زیرا بازیکنان پرسپولیس در حال‌حاضر در انتظار دریافت بخش دیگری از مطالبات خود، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر هستند. پرسپولیسی‌ها می‌گویند باشگاه باید تا به حال 70 درصد مطالبات آنها را پرداخت می‌کرد که به این رقم، پاداش قهرمانی در جام‌حذفی، پاداش قهرمانی در لیگ‌برتر فصل قبل، طلب برخی از آنها از سال گذشته و همچنین پاداش پیروزی‌های این فصل اضافه می‌شود. در این صورت طلب بازیکنان بیشتر از آن چیزی است که رسول‌پناه و همکارانش انتظارش را داشتند. حالا که برای خرج پول کارگزار اسپانسر، پای برانکو به میان آمده، پرسپولیسی‌ها نمی‌توانند در انتظار پول بیشتری باشند.
انتقادها به آسمان می‌رسد؟
بازیکنان احتمالا دست خالی می‌مانند و این موضوع می‌تواند صدای اعتراض آنها را به آسمان بلند کند. سرخپوشان همیشه حالت اعتراضی نسبت به فعالیت‌های باشگاه و تفکر مدیریت به خصوص در مساله مالی و اقتصادی دارند و اگر این بار هم رسول‌پناه نتواند به موقع حساب آنها را شارژ کند شاید اتفاقات عجیبی رقم بخورد. یکی از این اتفاقات می‌تواند اعتصاب تمرین باشد. بازیکنان پرسپولیس می‌گویند تعدادی از کارمندان باشگاه با آنها تماس گرفته و می‌گویند از ظهر چهارشنبه باید در کمپ شهید کاظمی تمرینات را استارت بزنند و آماده شروع دوباره لیگ‌برتر شوند اما بازیکنان پرسپولیس معتقدند تا وقتی شرایط مالی‌شان بهبود پیدا نکرده، دلیلی برای تمرین ندارند. حتی سرخ‌ها می‌خواستند علیه مسؤولان  مصاحبه‌های تند ، متحد و مشترکی انجام بدهند که به خاطر پادرمیانی دو تن از کاپیتان‌های تیم از این کار منصرف شدند. به هر حال آنها اصلا از مدل مدیریتی هیات مدیره راضی نیستند و این موضوع می‌تواند در آینده حواشی بیشتری برای پرسپولیسی‌ها به دنبال داشته باشد؛ مگر آن که رسول‌پناه و همکارانش به‌سرعت وارد عمل شده و اوضاع مالی بازیکنان را سر و سامان بدهند.