215 شهرستان در وضعیت زرد و قرمز

215 شهرستان در وضعیت زرد و قرمز


 حدود یک ماه پیش، فهرستی انتشار یافت که در آن اسامی شهرستان‌های سفید اعلام شد؛شهرستان‏هایی که شیوع ویروس کرونا در آ‎نها کاهش یافته بود. به‌ همین دلیل برگزاری نماز جمعه ‌و فعالیت مساجد و باشگاه‎ها ‌با حفظ فاصله‏گذاری اجتماعی در آنها بلامانع اعلام شد. آن‌ زمان،‌تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت سفید قرار داشتند،حدود150 شهرستان بود. حالا اما تعداد شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده است. هرچند هرکدام از مسوولان کشوری و بهداشتی، درباره تعداد شهرها و شهرستان‌ها به اتفاق نظر نرسیده‎اند،اما برای همین شهرهای سفید، تصمیماتی گرفته‏اند؛ تصمیماتی مانند بازگشایی مراکز ورزشی و برگزاری نماز عید فطر  .
 علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشستی خبری‌ با اشاره به رعایت اصول بهداشتی در مراسم شب احیا، درباره مراسمی که قرار است در روزهای آینده برگزارشود، گفت:‌ مراسم شب احیا می‎تواند زمینه‌ای برای برگزاری مراسم‌های مختلف آینده باشد، همچنین از این تجربه می‌توان برای بازگشایی اماکن مذهبی استفاده کرد و از این طریق تصمیمات جدیدتری را اتخاذ کنیم.
 او شرایط فعلی کشور را امیدوارکننده دانسته و توضیح داده است که مناطق سفید در کشور در حال افزایش و به ۲۸۰ شهرستان رسیده است. همچنین اظهار کرده است که روند بهبود و درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهان قرار دارد. از نظر او، میانگین بهبود بیماران کشور بسیار خوب است و تقریبا ۹۴درصد بهبود داشته‏ایم. در حالی که میانگین جهانی بهبود بیماران مبتلا به کووید-۱۹، ۸۴درصد است. از نظر ربیعی، کشور در فاز مهار بیماری قرار دارد، چرا که عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE  در کمتر از چهار هفته به زیر عدد یک رسیده است. یعنی میزان انتقال کرونا از یک نفر به سه نفر در  اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است.
 ربیعی در حالی از افزایش تعداد مناطق سفید در کشور و رسیدن به 280 شهرستان گفته که سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز گذشته این تعداد را 218 شهرستان دانسته است. اصطلاح سفید و زرد در حالی به شهرستان‎ها اطلاق می‌شود که پیش از این ایرج حریرچی، مدیرکل وزارت بهداشت درباره تعریف وضعیت سفید، زرد و قرمزی که برای استان‎ها و شهرها اطلاق می‏شود، گفته بود:«باید اتفاق نظری درباره این تعریف به وجود بیاید.» درحالی مدیران درباره تعداد شهرستان‎‌های سفید صحبت می‎کنند که تعداد شهرستان‎های کشور در پایان سال 1397، 434 شهرستان عنوان شده است؛ یعنی طبق نظر آنها 215 شهرستان یعنی نیمی از کشور در وضعیت زرد و قرمز هستند. حال این که ‌ استان‌هایی مانند‌‌ خوزستان، کرمانشاه، تهران، لرستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
تصمیمات سفید
 تصمیمات درباره چند مراسم ملی و مذهبی، مانند برگزاری مراسم عید فطر و راهپیمایی روز قدس حالا به خاطر ویروس کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است. تصمیماتی که حالا به وضعیت سفید و زردشان مرتبط است. به گزارش ایسنا، سعید نمکی در روز 27 اردیبهشت‎،درباره برگزاری راهپیمایی روز قدس گفته است:‌‌ «مقرر شد در مناطق سفید، نماز جمعه با رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، مراسم روز قدس بنا بر توصیه
امام راحل مبنی بر اعلام انزجار از استکبار جهانی بدون راهپیمایی و با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.»
 ربیعی هم با اشاره به نزدیکی تعطیلات عید فطر و قرمز بودن برخی استان‏ها درباره محدودیت‎ها گفته است:‌‌ «همان‌طور که قبلاً گفتیم هر جایی مراعات نشود به سختی‌های قبل برخواهیم گشت‌.خوشبختانه روزهای اخیر تهران شاهد کمترین جان‌باخته بوده است و فعلا برنامه‌ای برای محدودیت‌های بین استانی نداریم. اینکه اگر در درون استان مراعات‌ها صورت گیرد، کافی تشخیص داده
 شده است.»