از بانوی تاریخ‌نویس تا امیرنظام گروس

از بانوی تاریخ‌نویس تا امیرنظام گروس


سریال‌های الف ویژه مدتی است در تلویزیون جان دوباره گرفته‌اند. بعد از شروع رسمی پیش‌تولید «سنجرخان» خبر ساخت دو مجموعه دیگر در سیمای استان‌ها تیتر روزهای اخیر رسانه‌ها بود.
سید عباس فاطمی در مراسم شروع رسمی پیش‌تولید سریال سنجرخان  نوید ساخت سریال
امیرنظام گروس و مستوره اردلان که بانوی سرداری در حوزه فرهنگ کردهاست را داد و گفت که این دو مجموعه در اولویت‌های ساخت و تولید سریال‌های سیمای استان‌ها قرار دارند، مجموعه‌هایی که با تأمین منابع مالی ملی و استانی در اسرع‌وقت کلید زده می‌شوند.
 سنجرخان وزیری
لطیفی در آن مراسم درباره سریال سنجرخان گفت: با توجه به اینکه دوست دارم این کار در استانداردهای بین المللی ساخته شود، انتظار دارم حمایت‌های بیشتری از عوامل سازنده این فیلم صورت گیرد تا بتوان در تمام مناطق کردنشین کشورهای دیگر به‌خوبی این چهره فاخر را معرفی کرد. این سریال که توسط مرحوم ضیاءالدین دری نوشته شده، درباره شخصیت مبارز کردستان است که در یک مقطع تاریخی به مقابله با روس‌ها و انگلیسی‌ها پرداخته بود. سنجرخان، معروف به سردار اکرم جزو سردارهای معروف کرد است که به واسطه رشادت هایش نامش به عنوان یکی از پرافتخارترین سردارهای ایران در تاریخ ثبت شده است.

 داستان یک  خوشنویس
این دو سریال که در دستورکار سیمای استان ها قرار گرفته‌اند، هرکدام به یکی از چهره‌هایی می‌پردازند که نام‌شان در تاریخ ثبت‌شده‌است. امیرنظام گروس که کارهای پژوهشی آن قرار بود از شهریور سال گذشته شروع شود، داستان زندگی حسنعلی‌خان گروسی سیاستمدار، شاعر و هنرمند دوره قاجار است كه در خطاطی استاد بوده و شیوه خاصی در نگارش داشته‌است. او از مردان نیکنام عهد ناصری و جزو رجال کارآمد و لایق ایران در دوره قاجاریه به‌شمارمی‌رود که در طول 64 سال داشتن مصدر خدمات مهم کشوری از هیچ کوششی جهت اعتلای کشور دریغ نکرد.
بانوی معروف کردستانی
مستوره اردلان هم مجموعه دیگری است که فاطمی در این مراسم از ساخت آن گفت. به گفته دارابی، معاون امور استان‌ها نویسندگی این سریال سال گذشته توسط پوران درخشنده آغاز شده‌بود اما در مورد کارگردانی آن هنوز صحبت‌هایی مطرح است. البته در خبری از پذیرش کارگردانی این مجموعه توسط قطب‌الدین صادقی گفته شده‌بود. سریالی که قرار است در 10 قسمت ساخته شود.
مستوره اردلان شاعر، تاریخ‌نویس، عارف و خوشنویس معروف کرد است که به‌عنوان اولین زن تاریخ‌نویس کُرد در جهان شهرت دارد. قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگویی درباره او می‌گوید: مستوره اردلان نثر زیبایی دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند. او حتی کتاب مذهبی برای بانوان نوشته و از دین اسلام در آن گفته است و این همه دانایی را کسی باور نمی‌کند. اردلان فقط ۴۴ سال عمر کرده و همه این کارها را در همین دوران به یادگار گذاشته‌است، البته پدرش هم مردی ادیب بوده که خودش به او سواد آموخته‌است.  او جزو چهره‌هایی است که تابوی جامعه مردسالارانه آن روزگار را درهم‌شکست و به دفاع از  حقوق زنان برخاست.