طرح ترافیک از شنبه ‌برمی‌گردد

طرح ترافیک از شنبه ‌برمی‌گردد


حسابش از دستمان در رفته است. شاید پنج بار ‌ شاید هم بیشتر‌ است که شهرداری تهران برای اجرایی شدن طرح ترافیک تصمیم می‎گیرد‌. اتفاقی که با تصمیم دقیقه 90‌ وزارت بهداشت، ‌منتفی می‎شود. دیروز اما شورای شهر تهران اعلام کرد طرح ترافیک این بار شنبه، 17خرداد اجرایی خواهد شد. تصمیمی که البته باز هم ممکن است تحت‌الشعاع دلایل وزارت بهداشت قرار بگیرد. هرچند علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت به ما می‏گوید به احتمال زیاد، طرح از روز شنبه اجرایی خواهد شد. تصمیمات درباره اجرایی شدن  یا نشدن طرح، تنها تصمیمات جدید وزارت بهداشت نیست.این روزها مدیران وزارت بهداشت از احتمال اجباری شدن استفاده از ماسک از در‌ منزل می‏گویند.
رئیسی درباره دلایل اجرایی نشدن طرح ترافیک به ما می‎گوید:‌ «دو دلیل وجود دارد که طرح ترافیک اجرایی نمی‎شود که زیرساخت‎های حمل‎ونقل عمومی یکی از آن دلایل است.»
به نظر او در حمل‌ونقل عمومی کمبودهایی وجود دارد که شهرداری باید درباره آن تجدیدنظر کند. هرچند او می‎گوید،شهرداری تهران قول داده است تعداد ناوگان حمل‎ونقل شهری را افزایش بدهد. دلیل دیگری هم وجود دارد، استفاده از ماسک در متروها و اتوبوس‎ها باید اجباری شود و شهرداری‌ها هم بر اجرایی شدنش نظارت دقیق داشته باشند. او می‎گوید:‌«به احتمال خیلی زیاد، طرح ترافیک شنبه آینده اجرایی خواهد شد.» او البته نمی‎گوید که قرار است مانند گذشته با تصمیم وزیر بهداشت، سرگذشت طرح ترافیک تغییر کند  یا نه؟
 ماسک اجباری است
 سه روز پیش، ایرج حریرچی در گفت‎وگوی خبری اخبار 21 از احتمال اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات و ‌از لزوم استفاده ماسک در‌ منزل گفت‌.
 رئیسی با اشاره به این تصمیم می‎گوید:«ماسک زدن باید برای کارکنان اجباری شود. ماسک می‎تواند شانس انتقال را کاهش دهد.» او تاکید می‎کند کارکنانی که با ارباب‎ رجوع تعامل  دارند، حتماً باید از ماسک استفاده کنند. به جز این برای همه کارکنان تب‎سنجی باید رعایت شود و اگر کارمندی علائم مشکوک به بیمای کرونا را دارد، باید از حضور در محل کار خودداری کند. او می‎گوید: «اگر لازم است، ادارات تصمیم بگیرند تا کارکنانشان دورکار شوند.» رئیسی می‏گوید بیماری کرونا تا مدت‎ها با مردم همراه است و بهتر که سبک زندگی متناسب با کرونا تغییر کند و ماسک حتماً از در منزل استفاده شود. رئیسی تاکید می‎کند متناسب با ویروس کرونا، 120 تا 130 پروتکل برای 12هزار شغل تنظیم شده است و هر زمانی که لازم باشد، پروتکل‎ها هم به‏روزرسانی می‎شود، اما مشاغل و کسب‏وکارها هم می‎توانند متناسب با پروتکل، دستورالعمل‎های بهداشتی خود را داشته باشند. او می‎گوید:‌ «پروتکل‎ها عصای جادویی نیستند. به عنوان مثال، یک قصابی  یا خشکشویی می‎تواند خدمات جدید ارائه دهد و پیشنهاد خرید آنلاین داشته باشد.» به نظر معاون بهداشت، مهم‎ترین بخش پروتکل اما رعایت بهداشت است، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک می‎تواند بند طلایی پروتکل‎ها باشد.   به گفته معاون وزیر بهداشت، ویروس کرونا ضعیف نشده، از بین نرفته و با همان قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. او به آمار ابتلای روزانه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:‌«قدرت انتقال ویروس کم نشده و تست‎‏های سرپایی افزایش پیدا کرده است. تا به حال 200 هزار تست گرفته شده است. علائم بیماران اما به‌شدت خفیف است و در مرحله اول شناخته می‏شود.» به نظر او اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، ویروس در استان‌هایی که کنترل شده نیز دوباره طغیان می‌کند.