تلویزیون در سوگ

تدارك شبكه‌های سیما به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و 15 خرداد

تلویزیون در سوگ

به مناسبت سی و یكمین سالگرد ارتحال بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی و نیمه خرداد شبكه‌های سیما پخش برنامه‌هایی متناسب با این ایام را برای مخاطبان خود در نظر دارند. برخی از این ویژه برنامه‌ها چند روزی است كه پخش آنها آغاز شده است و در این مدت توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در گزارشی كه پیش رو دارید، می‌توانید از زمان و شبكه پخش برنامه‌ها مطلع شوید و برای اطلاع بیشتر از این برنامه‌ها می‌توانید به سایت رسانه ملی مراجعه كنید:

پخش زنده سخنان رهبر  انقلاب
 ویژه‌برنامه زنده «سخنان رهبر معظم انقلاب» در ساعت 11 روز 14 خرداد در سی و یكمین سالروز رحلت امام خمینی از شبكه یك سیما پخش می‌شود.  ویژه‌برنامه «گفتمان» با موضوع گفتمان استكبار‌ستیزی و مقاومت در اندیشه امام نیز به مدت 20 دقیقه و ساعت 13 و 30  دقیقه روز 14 خرداد پخش می‌شود.
 برنامه «سراج» هم كه درباره انتخاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان، به رهبری انقلاب اسلامی است، ساعت 17 و 20 دقیقه  14 خرداد پخش می‌شود.
 «جانب عشق» عنوان ویژه برنامه‌ای به مناسبت ارتحال امام‌(ره) و قیام پانزده خرداد است كه به شناخت میراث انقلابی به جای مانده از امام خمینی‌(ره) و آینده انقلاب اسلامی می‌پردازد. این ویژه‌برنامه تا پنجشنبه (13 تا 15 خرداد) ساعت 18 و 30  دقیقه از شبكه دو سیما پخش می‌شود و 14 خرداد به صورت ویژه‌ای بعد از گفت‌وگوی خبری نیز روانه آنتن می‌شود.
 برنامه «سمت خدا» با اجرای نجم‌الدین شریعتی و كارشناسی حجت‌الاسلام پناهیان در این ایام ساعت 13 و 30 دقیقه به بررسی ابعاد سیره عملی امام خمینی‌(ره) می‌پردازد.
 ویژه‌برنامه «مصیر» به مناسبت سی و یكمین سالگرد رحلت امام خمینی‌(ره)، چهارشنبه 14 خرداد، ساعت 21 از شبكه چهار سیما پخش خواهد شد. این برنامه پیشتر به بررسی ابعاد اندیشه و عمل متفكران مسلمانی چون  امام موسی صدر، شهید بهشتی، شهید مطهری،  آیت‌ا... مصباح یزدی و... اشاره داشته و در این ویژه‌برنامه به اندیشه امام خمینی‌(ره) خواهد پرداخت.
 برنامه‌ «چهل ستون» به مدت به مدت 5 شب ساعت ۲۲ از شبكه پنج سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه با محوریت معرفی و بازخوانی اصول امام راحل از شبكه پنج سیما پخش می‌شود.
 برنامه «عطر عاشقی» كاری از گروه معارف شبكه پنج سیما روز جمعه 16 خرداد با موضوع قیام 15 خرداد ورامین خواهد بود. حجت‌الاسلام محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران كارشناس برنامه و حاج محسن طاهری قرائت زیارت آل‌یاسین را به‌عهده دارد. همچنین در این برنامه با یكی از شاهدان حادثه سال 42 گفت‌وگو شده است. این برنامه در مسجد جامع، ‌مسجد صاحب‌الزمان‌(عج) و یادمان شهدای ورامین ضبط شده است.
 شبكه نسیم با برنامه‌های «چهل تیكه» ساعت ۲۱؛ «نبرد ربات‌ها» ساعت ۲۲؛ «هزارداستان» ساعت ۲۳؛ «نمای نزدیك» ساعت ۱۹ و «نمای خارجی» در ساعت ۲۰ همراه مخاطبان خود در این ایام خواهد بود. این برنامه با حضور محمد‌رضا طالقانی و محمد كاسبی روی آنتن می‌رود.
روند شكل‌گیری قیام امام (ره)
 مستند «حضور» با موضوع وفا، عشق و ایثار مردم نسبت به انقلاب و حضرت امام‌(ره) و چگونگی تشكیل و فعالیت‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام از دیگر برنامه‌های شبكه یك به مناسبت 14 خرداد است. این مستند روز چهارشنبه ساعت 8  و 15 دقیقه صبح به مدت 40 دقیقه پخش می‌شود.
  مستند «روح‌ا...» با محوریت روند شكل‌گیری قیام امام و مبارزات ایشان تا زمان ارتحال در گروه سیاسی شبكه دو و به تهیه‌كنندگی محسن یحیایی تهیه‌ شده كه چهارشنبه  14 خرداد ساعت 21 پخش خواهد شد. مستند «انقلاب سفید» نیز با تمركز بر بازخوانی زمینه‌های شكل‌گیری قیام 15 خرداد پنجشنبه ساعت 21 به تهیه‌كنندگی محسن یحیایی روانه آنتن می‌شود.
 مستند «رحلت امام خمینی‌(ره)» ساعت 13 و 20 دقیقه چهارشنبه 14 خرداد و مدافع حرم ساعت 14 روانه آنتن خواهد شد. پنجشنبه 15 خرداد  نیز مستند «‌15 خرداد» و «كمك مومنانه» ساعت 13 و30 دقیقه و 14 پخش می‌شود.
 مستند دو قسمتی «میراث امام»، به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی‌(ره)، در روزهای 14 و 15 پخش می‌شود. این مستند با محورهای ایثار و جهاد و ما می‌توانیم در اندیشه امام خمینی تولید شده است.
 «میراث امام» از زبان یك راوی روایت می‌شود؛ یك دانشجو كه در مسیر پژوهش‌های دانشگاهی، دو مقوله ایثار و خودباوری ملی در مكتب امام را بررسی می‌كند.
در مستند «ملاقات بر مدار بسته» تصاویر امام كه چند روز قبل از ارتحال‌شان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائما ایشان را نظاره می‌كرد را نشان می‌دهد. تصاویر این دوربین لحظات خاصی را رقم زده است.
 مستند «قاب‌های ماندگار دو» نیز در این ایام پخش می‌شود. این مستند با موضوع تشییع جنازه و ارتحال امام خمینی‌(ره) است و مخاطبان در این مستند شاهد گفت‌وگو با عكاسی هستند كه به بررسی چگونگی ثبت عكس تاریخی از مراسم تشیع جنازه حضرت امام خمینی می‌پردازد.
مجموعه مستند تاریخی «روزگار خمینی‌(ره)» در ده قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.این مجموعه مستند با محوریت زندگی روح‌ا... خمینی‌(ره) تولید شده، اما پرداختن به ابعاد شخصی زندگی بنیانگذار كبیر انقلاب، تنها بخش كوچكی از این مستند است و در واقع زندگی ایشان بیشتر بهانه‌ای برای پرداختن به دیگر موضوعات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی است كه در طول آن برهه از تاریخ معاصر كشور اتفاق افتاده‌اند.
«روایت رهبری» هم با همكاری موسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی در سه قسمت ساخته‌ شده است و با استفاده از تصاویر آرشیوی بكر و دیده نشده‌ای، ماجرای انتخاب آیت‌ا... خامنه‌ای به‌ عنوان رهبر انقلاب را روایت می‌كند. این برنامه روزهای 14 و 15 خرداد ساعت 22 پخش خواهد شد.
سیمای سیاهپوش مراكز استان‌ها
مركز سیمای استان‌های صداوسیما نیز به همین مناسبت 66 عنوان ویژه‌برنامه را برای پخش از شبكه‌های تلویزیونی استانی در نظر گرفته است. مجموع مدت زمان این برنامه‌ها، 4950 دقیقه بوده و محورهای مختلفی را دنبال می‌كنند. بر این اساس موضوعاتی كه در ویژه‌برنامه‌های سیمای استان‌ها به مناسبت این دو روز مد نظر هستند شامل درس‌هایی از زندگی مذهبی، سیاسی و اجتماعی امام امت، تاریخ‌نگاری و تاریخ‌شناسی مبارزاتی حضرت روح‌ا...، سیره و سبك زندگی امام، رفتار ایشان با خانواده و كودكان، بازخوردهای رسانه‌ای مراسم ارتحال امام خمینی(ره) با توجه به خیل عظیم و عاشقانه تشییع‌كنندگان از دیدگاه رسانه‌های خارجی و نقش امام راحل در الگوگیری مردم دیگر كشورها و شكل‌گیری مبارزات انقلابی خواهد بود. همچنین نگاه ویژه امام خمینی(ره) در مساله استكبارستیزی هم در این برنامه‌ها مورد توجه برنامه‌سازان قرار گرفته است.
در ویژه‌برنامه‌هایی كه به مناسبت 15 خرداد نیز تولید و روی آنتن شبكه‌های استانی می‌رود، به مسائلی همچون قیام این روز به عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی، توجه به مفاهیمی همچون اعلام عزای عمومی كه توسط امام خمینی(ره) در آن دوره بیان شد و تاثیرات این رویداد مهم بر تغییر اوضاع و احوال آن روزها پرداخته می‌شود. همچنین بخش‌هایی از برنامه‌های تركیبی، گفت‌وگومحور، صبحگاهی، شبانگاهی و كودك و نوجوان مراكز هم با مدت زمان 13 هزار و 151 دقیقه شامل 953 عنوان برنامه، به این دو مناسبت اختصاص خواهد یافت.